Håber, der er nogen, som kan omdanne filosofi til teori. Min elekstriske viden er ret basal. Bl.a. derfor bliver dette indlæg lidt langt, men vær venlige at bære over med det alligevel.
Når man laver sine egne kabler - noget jeg kun lige er begyndt på -, opdager man tre grundbegreber. Induktion, kapitance og modstand. Jævnfør de forslag, jeg har set, er holdningen 'vidt og bredt' alle tre parametre skal være så lave som muligt. Dernæst skal man anskaffe sig 'The Super Cable Cookbook'; fair nok, det skal jeg nok få gjort...
Mit problem er, man - set ud fra et filsofisk/logisk synspunkt - kan tilbagevise to af de tre førende teser.
Induktion er dårligt: Ja. Set ud fra, der tilføjes noget til signalet, så er induktion dårligt. +/- må ikke påvirke hinanden.
Kapitance er dårligt: Måske. Et kabel med høj kapitance svarer til, der puttes en ekstra kondensator i kredsløbet. Skidt i nogle sammenhænge - godt i andre sammenhænge. Det må komme an på, om der tales netkabler, HT-kabler eller interconnects. Samtidig må det komme an på, hvilket udstyr, kablerne forbinder; det vil sige, at cd-afspiller 1 med forforstærker 1 vil have godt af en smule kapitance, men at cd1 med pre2 ikke vil nyde godt af en smule kapitance.
Ohm er dårligt: Nej. Hvis man ikke skruer op til max. på sit anlæg, er ohm uden indflydelse. Bruger man et signalkabel med mange ohm, skruer man højere op for sit anlæg - det vil sige, den samlede modstand, signalet møder, er den samme. Signalet møder bare mindre modstand i volumekontrollen. At ohm er dårligt forudsætter også en tese om, at en leder med lav ohm er en mere korrekt leder, end en leder med højere ohm. Men at et signal skulle passere mere korrekt igennem kobber end messing (forudsat begge materialer er lige 'rene') har jeg ikke fundet bevis for. Desuden kunne den heldige ejer af et par Apogee måske endda have godt at et HT-kabel med høj modstand. Selvom et par Apogee ofte drives af en Krell, så ville bare en halv ohms modstand forøge den afstand, hvorpå effektforstærkeren ser ind i en kortslutning - derved belastes den mindre = bedre lyd/mere kontrol. Højere ohm vil dræne forstærkeren for 'overskudsstrøm' hurtigere og forbedre dens evne til at stoppe signalet.
Jeg har overvejet at prøve at lave kabler af andre metaller end sølv eller kobber. Det er der tre problemer med. 1) Det er der ikke rigtig nogen erfaring med; i hvert fald står erfaringerne ikke på nettet. 2) Prisen! Så skal metallet findes efter andre principper end ohmmodstand, f.eks. er niobium interessant - nej, det er ikke superledende ved stuetemperatur, men det er rimelig upåvirkeligt af magnetfelter - til gengæld koster 5m isoleret ledning 100pund (tykkelse: 0,25 ('bare wire')). Og det er fundet ved http://www.advent-rm.com. 3) Renheden... renheden på niobium er 99.9 - men der er et stykke op til de 'seven nines'...
Mine 'teser' er:
Induktion er dårligt.
Kapitance skal udnyttes med forsigtighed.
Ohm er ligegyldigt. I det mindste set ud fra, man ikke skruer helt op for sit anlæg.
Så inden mine eksperimenter begynder, vil jeg lige høre, om der er nogen, som har noget gedigen teori, som kan be- eller afkræfte mine teser, da eksperimenteren meget hurtigt løber op.
mvh Jan
Og her er der et projekt til alle radiomekanikere og hobbyister med den rette viden derude (det vil sige folk, som ved mere end mig):
PROJEKT
Find forskelligt udstyr og mål på ind- og udgange; f.eks. impedans. Prøv kabler med forskellige parametre og lyt til det. Idéen er at finde en sammenhæng mellem udstyrets elektriske parametre og kablernes elektriske parametre (og lyden). Og så poste resultaterne herinde. Jeg har ikke hørt om, at sådanne målinger/tests er foretaget. Resultaterne kunne hjælpe mange DIY'ere.