Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 04:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: meget billige højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jacob8926
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

hej en af mine gode venner har bygget sine egne højtalere han købte to 20cm bass enheder til kun 100 kroner også kæbte han en gamel brugt marantz forstærker til 1000kr og mellemtoner og diskanter for kun 500 uden at lave en special kasse til dem bare en stor kasse og så bare proppe højtaler enhederne der ind i og jeg syntes det giver en kanooooooooooooon bass lyd det hele det ryster utroligt meget og d spiller kanon høj!!!!!!!!!!!! hvordan kan det være at en bass til kun 50kr kan få det hele til at ryste så meget? og uden at kassen er bygget ortenligt???? mvh jacob

Til top Vis jacob8926's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob8926

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

He He, du sagde det selv, de RYSTER, men håber at i har haft det sjovt imens.

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

jfinderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

HenJ skrev:
He He, du sagde det selv, de RYSTER, men håber at i har haft det sjovt imens.

Det er nok ikke ligefrem den mest præcise bas man kunne forestille sig, og hvis kasserne ikke er isolerede eller noget, ja så giver de vel en god gang bulder fra sig.

Til top Vis jfinderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jfinderup

Spooner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob, nu er det faktisk ikke meningen af højttalerne skal ryste. Men det er ellers cool at i har gang i selvbyg.

Mvh

Spooner

Til top Vis Spooner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spooner

jacob8926
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

ok min far er radio mekaniker og har været det i 35 år han har et par wharfedale e90 de kostede 8000kr pr. stk for 22år siden og de har 2 30 cm bass i hver og de spiller kanon musik men der er ikke mere bulder end i dem en af min venner lavede hvordan kan det være et en bass til 50kr bulderer mere en et par super wharfedale???

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Mon ikke også mellemtoneenheden har det svært, når bassen arbejder, hvis de er i samme kabinet? - Hvis det altså ikke er en lukket enhed....

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

jacob8926
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

altså jeg mener ikke at selve højtaleren står og ryster men det kan virkelig mærkes i heeeeele kroppen især med en stortråmme BUUUUUUM BUUUUUUUUUM BUUUUUUUUM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MEN HVORDAN FANDEN KAN DET VÆRE MIN FARS WHARFEDALE IKKE KAN DET..........JEG HAR EN GAMMEL TEGNING TIL ET BASS HORN MED FORSKELLIGE TUNELLER INDE I KASSEN HVER KASSE VEJER 104 KG!!!! JEG MANGLER BARE EN BASS AT SÆTTE I DEN SKAL VÆRE 12" OG OVER 25W RMS OGSÅ SKAL DEN LIGGE SÅ TÆT PÅ 40HZ SOM OVERHOVDET MULIGT VED I HVOR MAN KAN FINDE SÅDAN EN???

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

jacob8926 skrev:
ok min far er radio mekaniker og har været det i 35 år han har et par wharfedale e90 de kostede 8000kr pr. stk for 22år siden og de har 2 30 cm bass i hver og de spiller kanon musik men der er ikke mere bulder end i dem en af min venner lavede hvordan kan det være et en bass til 50kr bulderer mere en et par super wharfedale???

Det er jo ikke meningen at en højtaler skal buldrer. Medmindre man er en brian type som kun skal fyre den af og ikke tænker så meget på lyden.

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

jacob8926 skrev:
altså jeg mener ikke at selve højtaleren står og ryster men det kan virkelig mærkes i heeeeele kroppen især med en stortråmme BUUUUUUM BUUUUUUUUUM BUUUUUUUUM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MEN HVORDAN FANDEN KAN DET VÆRE MIN FARS WHARFEDALE IKKE KAN DET..........JEG HAR EN GAMMEL TEGNING TIL ET BASS HORN MED FORSKELLIGE TUNELLER INDE I KASSEN HVER KASSE VEJER 104 KG!!!! JEG MANGLER BARE EN BASS AT SÆTTE I DEN SKAL VÆRE 12" OG OVER 25W RMS OGSÅ SKAL DEN LIGGE SÅ TÆT PÅ 40HZ SOM OVERHOVDET MULIGT VED I HVOR MAN KAN FINDE SÅDAN EN???

Hvis du vil hav BUUUUUUUUUUUUUUM BUUUUUUUUUUUUUUUM BULDER *BRØL* BUUUUUUUUM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kan det gøres meget billigt, men det lyder jo bare af h*lvede til.

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Off topic

Et er de sjoveste indlæg længe   - og the rock deltager ikke engang.

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob

Jeg forstår din undren.
Det er jo slået fast en gang for alle - at skal det være godt - så skal det være dyrt.
Dyre enheder har store magneter (ellers vil folk ikke betale for dem).
Enheder med store magneter kan ikke spille bas (og mange gange heller ikke "musik") - derfor er der så mange røvsyge "high-end" højttalere.

Du har simpelthen opdaget, at en billig enhed med lille magnet kan spille bas - du er langt foran de fleste andre selvbyggere på nuværende tidspunkt - bliv ved med det

Prøv læs tråden om højttalere, der spiller musik. Her bliver ProAc og Snell nævnt i flæng. Begge mærker anvender med vilje ikke de dyreste enheder man kan få fat i - men dem der spiller bedst. 
Bassen i en Snell E vil de fleste grine af - men ikke når den spiller.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2004 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hvor finder man lige data omkring Snell E

Jeg har aldrig hørt om den... er ved at bygge et par ProAC så jeg er glad for de bliver nævnt som gode højttalere

Det kan klart anbefales alle at give sig i kast med selvbyg - det giver virkelig stof til eftertanke for man kunne også lige ændre der eller gøre sådan...

Man skal nok bare ikke gøre som mig og starte lige inden sin afsluttende eksamen - fik ik øvet min fremlæggelse helt godt nok da jeg legede med højttaler konstruktioner  (fik nu 9 alligevel )

Til top Vis Mirro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mirro Besøg Mirro's Websted

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Denne tråd er et glimrende eksempel på én ekstrem indenfor lydgengivelsesfilosofi.... herligt! Men jeg er godt nok ikke enig...
Til top Vis Beltofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beltofte

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt lide tanken om billige enheder der er gode (har også hørt gode, billige enheder, dog i begrænset omfang pga. manglende erfaring), men jeg har også hørt en masse high-end der kunne spille bas f.eks. Eben Acoustics og Dynaudio, men det er jo bare bonus hvis man kan få nogle billige der spiller ligeså godt. Jeg er selv ved at konstruere en ht med focal-enheder som ligger i middel-klassen. Og jeg har selvfølgelig hørt på en ht med sådanne lignende enheder i, og den spillede efter min mening kanon.

Men jeg havner alligevel et godt stykke over de 600 kr.

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har ogsaa engang bygget en subwoofer ud af en sengeskuffe, og med 2 Jamo Power 12" bass-enheder i... ingen delefilter eller noget som helst, og den kunne ogsaa "buldre" og "ryste"  specielt naar den kom paa sin plads under sengen igen

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

no-limit skrev:

Jeg kan godt lide tanken om billige enheder der er gode (har også hørt gode, billige enheder, dog i begrænset omfang pga. manglende erfaring), men jeg har også hørt en masse high-end der kunne spille bas f.eks. Eben Acoustics og Dynaudio, men det er jo bare bonus hvis man kan få nogle billige der spiller ligeså godt. Jeg er selv ved at konstruere en ht med focal-enheder som ligger i middel-klassen.

Focal-enheder ligger i topklasse - det er kun prisen, der ikke er det

Og jeg har selvfølgelig hørt på en ht med sådanne lignende enheder i, og den spillede efter min mening kanon.

Men jeg havner alligevel et godt stykke over de 600 kr.

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Man skal bare sørge for at samlingerne er helt tætte, og ikke gøre som mig, der engang ville lave en sub hvor samlingerne var skåret i smig. Pga slør i den slæde der styrede afstanden til rundsaven blev det ærlig talt ikke godt. Prøvede derefter at spartle mig ud af problemet, men stadig ikke tilfreds - derfor købte jeg et par CW DC15 i stedet...

Men at de nu bliver skiftet ud med et par 1978 Coral'er er en helt anden snak

Mvh
Daniel

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

jacob8926 skrev:

hej en af mine gode venner har bygget sine egne højtalere han købte to 20cm bass enheder til kun 100 kroner også kæbte han en gamel brugt marantz forstærker til 1000kr og mellemtoner og diskanter for kun 500 uden at lave en special kasse til dem bare en stor kasse og så bare proppe højtaler enhederne der ind i og jeg syntes det giver en kanooooooooooooon bass lyd det hele det ryster utroligt meget og d spiller kanon høj!!!!!!!!!!!! hvordan kan det være at en bass til kun 50kr kan få det hele til at ryste så meget? og uden at kassen er bygget ortenligt???? mvh jacob

Er både din komma- og punktum-tast gået i stykker??? Det er irriterende at skulle gætte sig til hvornår du skifter sætning. Ikke at det er umuligt, men det tager ca. 4 gange så lang tid at læse dine indlæg.

Hvad angår dine oplevelser med lyden, så har du vist misforstået noget. Det er ikke dyrt at lave BBBBbOOoOOmmmmmm bas. Man skal bare benytte nogle dårlige enheder og så lave et helt tilfældigt kabinet, der på ingen måde er afstemt. Til gengæld lyder det  af helvede til, og det er jo netop derfor alle producenter forsøger at undgå BBBBbOOoOOmmmmmm bas.

Men hvis du kan lide det, så er du jo heldig... du skal bare købe et par kæmpe store billige ELTAX eller DANTAX højtalere i elgiganten eller Bilka. Så har du masser af BBBBbOOoOOmmmmmm bas. Og så kan du trøste dig med, at de var så bilige, når du engang finder ud af, at det er træls at lytte til.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

jacob8926
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ham min vens bass enhed, er næsten stået af,den skraller og rasler det mindste man skruger op!!!!!!!!!! HA HA HA HA HA og det fedeste af det hele er at han skal ned og købe, en ny 20cm bass, og han vil købe en bose auto bass på 500watt SÅ DET SKAL NOK BLIVE MEEEEEEEEEEEEEEEEEGA GODT!!!!!!!!!!!!!

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Øhh, det lyder ikke til der er delefilter i jeres højttalere

Hvis der ikke er det, vil selv en bas til 20.000 kr stå af RIMELIG hurtig - den vil blive tvunget til at spille frekvenser den på ingen måde kan...

Ved ikke om I kører med delefilter - men jeg vil da anbefale at I får bygget et A.S.A.P, eller finder et gammelt brugt - alt er bedre end ingenting

Til top Vis Mirro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mirro Besøg Mirro's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes