Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 16:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: S20 nu MED ambitioner :) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

De sidste par mdr har jeg fuldt med på sidelinien her på forum, og det var egentlig meningen jeg skulle gå i gang med nogle små aktive højtalere her når jeg fik ferie - men pga. et lille skattesmæk på 18000 kr. og en lærlingeløn der er til at skrige af grin over, så må jeg jo gå andre veje. Så jeg har sat mig for at spolere en kammerats projekt, og det er der kommet det her ud af, 2 dages arbejde og en masse forberedelse :).

Først dette, her har vi mine fine tegninger af hvordan wooferen skal se ud - eller stumperne til den, for endte ud med at glemme at tegne hvordan den skal se ud samlet. :P

http://www.megaupload.com/dk/?d=G3YVJ14V

EDIT: Fik lige tegningerne uploadet som billeder i stedet :)

Hvis nogen, eller bare een her inde forstår den, så vil jeg selv definere det som en succes :D. (jeg forstår den så os - så vi bruger den nu alligevel)

Men ja, vi kom i gang med at hente træ - fra silvan, som vi vil sige mange tak til, for lån af deres så udemærkede kundevogn, var det ikke for dem havde vi aldrig fået slæbt alt det forbandede mdf hjem :P.

Men vi skulle jo i gang :).

Og eftersom vi lokkede Den Rare Mand i Silvan til at skære alle stykker ud for os, så skulle vi egentlig bare skære hele l**tet i smig - ikke så mange dikkedarer. Troede vi.

For ingen af os har lejet med træ siden sløjd i folkeskolen, så vi var begge en kende rustne, derfor gik vi på det med krum hals, og konstruerede en kile som vi skullesætte stiksaven på - således at vi kunne skære i smig.

TADAA! :D Så skulle den bare ligge oven på træet, ud til kanten og vi kunne skære i smig ! ... GENIALT!

Men det gik så op for os, at vi bare kunne løsne bundpladen på stiksaven, og så gik det hele bare alligevel... tsk tsk :P

Og det her var så det vi fik ud af det, alle 4 sider pænt stillet op og slebet.

Det var meget hårdt at slibe... åbenbart, og selv rystepudsere skal på tønden engang imellem....

Ah .... ja, selvfølgelig, intet projekt uden et billede af arbejdsbordet :D

Døren er venligst udlånt af de polakker der bor ovenpå, håber ikke de kommer til at savne den imens projektet skrider frem :D...

Nå ja, Grejerne, folk er jo nok en anelse interesserede i at se grejerne :).

Så her kommer de :).

En ds 4.0 hvis nogen skulle være i tvivl :)

Her har vi så den ene peerles sls 10" og porten på... hmm, har lige umiddelbart glemt målene, men damn det er dælme større end en faldstamme. :P

Nå, men back to business, jeg har som sagt sjældent holdt en stiksav i mine hænder, så igen, så måtte jeg lige øve mig i at skære i cirkel da vi jo skulle have skåret ud til refleks og drivere :D

Tadaa, jeg er sq ret stolt, det gik jo meget godt.

Så nu kommer svendeprøven :).

TIGHT fit :D

Det ser jo brandhamrende godt ud :).

Og ja, lige en tilføjelse til jer der stadig læser med :). Dette er en tråd hvor vi viser frem at vi faktisk godt kan få noget gjort, selvom det sjældent sker :O).

Lidt rystet... den ser godt nok stor ud :)

Det er ikke mig... :P

Og igen tak til silvan :).

Der kommer mere når vi kommer videre, i dag skal vi bore huller og skære top pladen ud, og hvis vi er rigtig gode, så sidder alle sidepladerne på toppladen i aften. :).

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juli 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Det ser jo spændende ud! :D Jeg misunder jer, for jeg var selv nede og købe træ i går i Silvan, men ham de rskulle skære det var vist lidt for stiv, for målene passede ikke og der var ekstremt mange fejl i udskæringerne. Så jeg har lige været nede og få pengene tilbage. - Det hjælper jo bare ikke på mit projekt  Kassedamen anbefalede at jeg ventede til weekenden med at prøve igen, for ham der har skåret ud til mig var vist ikke super tilfreds med mit brokkeri.  Men det skal jo være i orden når man skal lave sine nye små babyer!

Jeg glæder mig til at følge fremskridtet. Keep up the good work! :D

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Det ser jo spændende ud! :D Jeg misunder jer, for jeg var selv nede og købe træ i går i Silvan, men ham de rskulle skære det var vist lidt for stiv, for målene passede ikke og der var ekstremt mange fejl i udskæringerne. Så jeg har lige været nede og få pengene tilbage. - Det hjælper jo bare ikke på mit projekt  Kassedamen anbefalede at jeg ventede til weekenden med at prøve igen, for ham der har skåret ud til mig var vist ikke super tilfreds med mit brokkeri.  Men det skal jo være i orden når man skal lave sine nye små babyer!

Jeg glæder mig til at følge fremskridtet. Keep up the good work! :D

Det er sq da noget hø, vi arbejder stadig støt og roligt på sagerne.

Men vi løber konstant ind i problemer fordi at vi ikke har det rigtige værktøj eller kæmpe store mængder træ vi sådan bare kan bruge af. Og udover det er vores evner med træ heller ikke det aller vildeste, så vi ender tit op med nogle finurlige løsninger på de små problemer vi løber ind i.

Men der er lige lidt flere billeder :)

Vi er godt nok ikke kommet så langt, men vi har problemer med at finde ud af hvordan vi får pres på alle siderne når de skal limes. Så vi har boret alle huller og lagt hovederne i blød.

Nå - men billederne;

Det her er så en af de finurlige løsninger vi har fundet på, for vi skulle have boret hullerne i sidepladerne så vi kunne få en dyvel imellem ... så Anders fik da lige tryllet sådan en boreguide frem :)

Her har vi såalle hullerne - suprise ?

Nå, men det er ikke det eneste, for man kan se hvor skævt vi har skåret alle smigene, og det ser faktisk ud til at være gået rimelig godt - på trods af at de er skåret med en stiksav og ikke en rundsav.

Nå ja, det blev satme for varmt og træls inde i skuret, så vi fandt et gammelt havebord og fik det gjort stabilt, og TADAA et arbejdsbord udenfor i solen :).

NB: Det er Anders der står og gør sig ud i boringens svære kunst :P.

Så kom der dælme dyvler til :).

Vi ville lave en prøve for at se om vi skulle bruge lim i hullerne eller bare dyvler og så lime fladerne - og rent tilfældigvis blev vores stykker træ som vi borede og satte dyvler i, til et lille skib - eller det ligner ihvertfald. Og det var heraf vi lærte at man måske skal lade være med at bruge lim og så kun dyvler og lim udenom.

Vores bore guide oven på en af mine tegninger :).

Og Anders der er i gang med at bore midter stivere ud tilinde i boxen :).

Vi skal i gang i hele weekenden, så vi glæder os til at vise hvor langt vi er nået :).

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Så oprandt dagen, og vi er kommet endnu længere... :D

Dog ikke så langt som vi håbede, det var en del mere kringlet end vi havde troet - blandt andet fordi at vi begge rendte rundt i den lyserøde verden med en forestilling om at der i løbet af natten på magisk vis ville være dukket 6 lange skruetvinger op i skuret, men nej. Så vi måtte udtænke en ny og genial plan til at holde hele l**tet samlet imens limen tørrede.

Og efter 2 pizzaer, megen tænken, et par sodavand og lidt mere tænken - så fik vi en fix idé :D. Igen, en genial løsning på et umiddelbart uløseligt problem. Tørresnor og resttræ.. :).

Det her var et prøve run - uden lim selvfølgelig, for at se om konceptet holdt. Og det gjorde det egentlig overraskende.

Så vi kørte sq bare på:).

Sådan, vi skruede de runde stykker fast ude i kanten, således at vi kunne dreje dem frem og tilbage, og på den måde stille det hele op så alle vinkler passede, derefter satte vi skrue nr. 2 i hver runde klods, for at holde den i den position - og så galt det bare om at få hold på toppen af sidepladerne, og det er det tørresnoren gør :).

Det står og tørrer nu i dette sekund, og jeg sværger ved de 7 hellige kameler at de snore er så stramme som en nonnes ku**e.

Og imens det har stået og tørret, har jeg fået slebet de afstivere til inden i kabinettet ned, således at der ikke kommer vindstøj :). Det blev efter min mening et ret godt resultat :).

Det var alt for i dag :) ... håber nogen der ude syns det er sjovt at følge med, vi syns ihvertfald det er sjovt at bygge :).

/OUT

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Så er endnu en dag gået :) ...
Og vi er kommet længere end vi egentlig havde regnet med :). Billederne taler vidst for sig selv

Jeg fik satme os noget sol... for dælen da... puha.... :P

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

så er der en lille update, vi fik installeret enheder og amp :)

Nu går der desværre næsten en måned før vi kommer videre, jeg skal på ferie til montenegro et par uger osv :). men så vender vi også tilbage igen.

Der kommer den til at stå på den sidste afstivning inde i kabinettet, bunden resonerer en smule, så det skal vi have ordnet. Her regner vi med at lave 4 helt runde afstivere inde i kabinettet imellem top og bund. Det burde tage det.

Ellers er den hård som sten, og vejer et ondt år.

Udover det så skal den have mdf polyfylla og derefter skal den have grunder og en sort farve :). Glæder os til at vise jer billederne af projektet :).

God sommer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes