Forfatter |
|
flechr8 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ DERUDE!!
Jeg har lige investeret i et par Audiovector C2 højttalere. Jeg er dog ikke tilfreds med kabinettet, da det synger for meget med ved mellemlave frekvenser. Jeg har derfor monteret en del indre afstivning, hvilket også har hjulpet en del. Men jeg er stadig ikke helt tilfreds....Så nu overvejer jeg at montere en ekstra frontplade oven på den orginale. Endvidere overvejer jeg også at udvide højttalerens dybde, ved sætte et "ekstra" kabinet på bagsiden og fylde det helt op med sand.
Spørgsmålet er så...er det med det ekstra kabinet en god ide? Jeg ved at et kabinet aldrig kan blive for stift, men kan det blive for tungt?? Jeg har læst mange forskellige artikler om for og imod, og endte faktisk med at være mere forvirret end nogen sinde. Dog hælder jeg stadig til at kabinetter skal være tunge, da mange af de virkelig dyre højttalere er det (det må der jo være en grund til).
Er der nogen der ved noget om dette emne, både fagligt og erfaringsmæssigt, således at jeg kan stole på svaret??
Et lille bi-spørgsmål!! Kan man selv finerer en højttaler med pianolak? - og i så fald, hvordan? - og hvor kan man købe det?
Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er både fordele og ulemper ved et tungt kabinet, men for de
fleste er der nok flest fordele  Jo tungere kabinet desto sværere
er det at sætte i bevægelse. Til gengæld er det så også sværere at
stoppe bevægelserne igen når de først er startet. Det er sådan set
simpel fysik, men når man så skal beskrive hvad det gør ved lyden,
så bliver det hurtigt til religion (og det må du selv tage stilling til)
Du kan godt montere en ekstra forplade uden på den eksisterende,
men du kommer vel så til at lave finishen helt om på kabinetterne.
Mht. at bygge et ekstra kabinet udenpå, så er det for mig at se ikke
besværet værd. Du får mest ud af det hvis vægten ligger i bunden,
så et par poser med sand er nok den bedste og nemmeste løsning
(og så ødelægger du heller ikke stabiliteten). 2 liter sand skulle der
nok kunne stoppes i uden at kabinetafstemningen går helt fløjten, så
det giver små 5 kg ekstra pr. HT. Meget mere ville jeg ikke gøre ud
af det. Hvis du alligevel hvis snedkerere så meget om på
kabinetterne, så byg fra grunden istedet for.
Dit sidste spørgsmål forstår jeg ikke helt: Pianolak er groft sagt et
par lag maling med ca. 117 lag blank sprøjtelak ovenpå og en hulens
masse slibning i mellem. Du kan ikke købe noget "finer-agtigt" til
påklæbning som bare tilnærmelsesvis ligner pianolak. Hvis du mener
at du vil finere en højttaler som allerede er pianolakeret, så er svaret
ja - du skal bare slibe pianolakken af først
/U.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er selv ved at undersøge sagen. Men den vibrationsbog jeg havde bestilt, blev ved en fejl returneret før jeg afhentede den. Surt, da jeg havde ventet 2 mdr. på den.
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Istedet for at fylde sand i, så henvend dig til din lokale automekaniker, og køb noget plade blå, herefter limer og klipser du det fast i hele kabinettet. Det giver ca. 5-10Kg.
Mvh Michael
|
Til top |
|
|
flechr8 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej CarrotMan!
Jeg spurgte åbenbart dumt, hvad angår pianolak. Jeg vidste intet om det.
Er det noget specielt maling og sprøjtelak der skal bruges??
mvh. Flemming
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er to måder at gøre det på.
http://www.soundcheck.dk/test3/forum/thread.php3?ThreadId=12 561&ForumId=14&showNo=&Page=1
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. pianolak, har jeg fået gode resultater på flg. måde:
1. Underlaget skal være så glat som muligt, så der skal spartles og slibes en del.
2. Når underlaget er glat, skal der grundes. 2 - 3 lag med mellemslibninger.
3. Når grunden er i orden, sprøjtemales med så høj glans som muligt (mellem glans 90 og 100). mal 2 lag og mellemslib med finkornet sandpapir. Mal endnu et lag som slibes med fint "vandslibningspapir" (jeg bruger linolie i stedet for vand) Mal en gang til og poler med polermiddel (jeg bruger brasso til kobber/messing.
4. Hvis du er tilfreds med resultatet, skal der lakeres. Det absolut bedste (IMHO) er shellak. (desværre møjdyrt) Det kan påføres med klud, pensel o.a. jeg foretrækker sprøjtemaling. 3 - 4 lag og så mellemslibning. 3 lag til og så finslibning med fint sandpapir. 2 lag og så slibning i linolie med vandslibningspapir. 1 - 2 lag og så polering, først med brasso, og bagefter med tutlewax (til biler)
VIOLA - du er færdig  Jo flere lag lak, des dybere og flottere effekt.
Lige til slut - der er ikke nogen let genvej, og der findes ikke noget "færdiglavet" pianolak  __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du adgang til et støvfrit rum eller er det ikke nødvendigt?
/U.
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var nogle andre herinde på hifi4all der havde smidt en marmorplade i bunden af deres sub, hvilket havde radikale forbedringer, og der var vist blevet prøvet alt muligt andet.
Mht. lak, så har jeg ikke den store erfaring. Har dog hjulpet med at lakere båd , men der sleb vi med fint sandpapir mellem hvert lag klarlak, men fremgangsmåden må være den samme. Skal for i øvrigt selv selv lakere ht, når den er færdig...
|
Til top |
|
|
flechr8 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allesammen!
Tak for nogle gode responser, både med kabinet og pianolak!
Lige et sidste spørgsmål...Dytti skriver at underlaget skal være så glat så muligt..vil det sige at jeg kan grunde direkte oven på det orginale finer på højtaleren? Det er nemlig helt glat!
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
Det med kabinetter er lidt af en religion. Jeg tror derimod ikke det betyder det helt store om den er tung eller let. Efter min mening er det mest vigtigt at kabinettet er lavet så resonans dødt som muligt. Et tungt kabinet f.eks. støbt i beton eller noget andet, kan virke som en klokke fordi den er ens over det hele, og ligeledes kan en letkabinet komme til at svinge med hvis det er samme materiale beskaffenhed over det hele. Det handler om at få resonanser til at dø så hurtigt som muligt, og her er baflen vigtigst det er jo der de starter.
Det der skal til for at dæmpe, eller få resonanser til at dø ud i kabinettet, er forskellig beskaffenhed af materialet. Og det vigtigste er nok baflen / forpladen. Hvis man kigger på de hunde dyre, har de som regel en meget tyk baffel. Jeg vil til enhver tid foreslå at lime flere forskellige plader sammen i en sandwitch. Lav en baffel på omkring 30-40mm og lim den sammen af forskellige plader.
f.eks MDF + birkekrydsfiner + HDF eller MDF + masonit + HDF eller MDF + 6mm laminat + Olieherdet mosonit
Laminat er nok ikke så let at få fat på i den tykkelse. Til de der ikke ved hvad det er, så er det det samme som ligger oven på en køkken bordplade bare i 6mm tykkelse, det kan fåes tykkere, men det er tungt som bare fan.... og så er det dødt. Jeg har selv arbejdet i det engang som snedker, det er ikke let at save i osv. men det ville være kanon. Jeg har arbejdet i det i op til 22mm tykkelse, der skulle man have den store overarm frem.
Der er også en mulighed at lave sandwitch af aluminiums plader og MDF. 6mm MDF + 2mm alu + 6mm mdf osv. dette giver også en kanon baffel.
Laver man det på denne måde mener jeg ikke resten af kabinettet er så vigtigt, 19mm MDF vil være fint. Her tror jeg dæmpematerialet inde i kabinettet og faconen er vigtigere. såledees at der ikke opstår stående bølger der kan påvirke membranerne bagfra. Det at man f.eks buer en plade, gør den mere end dobbelt så resonans dødt, fordi pladen er i spænd og kan derfor ikke give sig, eller komme i sving på samme måde.
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nu nok lige give det en hurtig omgang med noget meget fint sandpapir. Dels for at fjerne fedt og skidt, og dels for at få en lidt ru flade som grunderen kan bide i.
Med hensyn til støvfri malerlokaler, så er det ikke så kritisk, idet maling med høj glans, er på terpentinbasis, og derfor tørre hurtigt. Det samme gælder hvis der bruges shellak. det tørre så hurtigt at man sagtens kan gi 3 - 4 lag på nogle timer.
Selvfølgelig skal man ikke lige gi' sig til at feje sit betongulv, men det behøves ikke at være 100% støvfrit.
Jo længere tørretid - jo mere støvfrit. __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|
Chokomus Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du virker til at have ret godt styr på det dytti, er du i maler-branchen eller hva?
(Det ville jo være rart at kende nogen med kontakter... hehe)
Mvh Jannik
|
Til top |
|
|
dytti Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chokomus skrev:
Du virker til at have ret godt styr på det dytti, er du i maler-branchen eller hva?
(Det ville jo være rart at kende nogen med kontakter... hehe)
Mvh Jannik
|
|
|
Hehe - desværre nej, jeg er i rengøringsbranchen.
Jeg skulle i sin tid, selv lige bruge "en bøtte pianolak" til mit første diy projekt, så jeg var i samtlige malerforretninger, og fik et lille kækt (holddakæftenklaphat) smil af alle malerne.
Derefter har jeg i flere uger tæsket samtlige udenlanske hjemmesider igennem, og fået en del tips, men måden jeg gør det på nu, lærte jeg af en Canadier, som havde renoveret et gammelt honky tonk klaver. Er nettet ikke bare en god ting  __________________ Må vellyden dale over jer
|
Til top |
|
|