Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 01:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken diskantenhed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg snart fundet frem til alle de enheder jeg vil bruge i mit diy projekt.

Den sidste hurdle er diskanterne.
her er jeg meget i tvivl om hvilken af 2 typer jeg skal vælge.

det drejer sig om henholdsvis SEAS Excel Millennium og Scan-Speak 99000 Revelator.

Efter sigende skulle Revelator være en af verdens bedste diskanter, men lidt svær i delefilteret. Hvor i mod Seas er meget luftig, hvilket jeg godt kan lide.

Er der nogen der har erfaringer med de 2 enheder, som prismæssigt stort set er ens (Seas er lidt dyrere).

Højtalerne de skal sidde i, er af D'appolito typen, og de skal spille 95% hifi og 5 % snurrerundtlyd.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hej Dytti

Begge er sædeles gode ... men valget må jo afhænge af hvad de skal spille sammen med - hvor vil du f.eks. dele.

Nogle mellemtoner har nogle grimme opbrydninger som skal dæmpes, hvorved du skal se diskantens arbejdsområde i sammenhæng hermed.

SATMIT 

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Systemet som de skal sidde i, kommer ind til videre. til at bestå af: 2 stk. 8" seas L22 basser, som skal deles omkring 200-250 hz, og 2 stk. seas MP14RCY/P 5" mellemtoner.

Det er ideen at der skal deles ved omkring 3000-3500hz, for at opnå en god spredning, som gerne skulle gøre højtalerne "usynlige"

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke de pågældende enheder, men generelt vil jeg sige, at det virker højt at dele ved 3500hz - idet 9900 efter alt at dømme kan fungere fint med en delefrekvens ned mod de 2000hz. Det afhænger jo også af hvor stejlt et filter du vil gøre brug af.

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Mener også det lyder som en høj delefrekvens. Spredningen i mellemtonen bliver netop forværret jo højere delefrekvensen ligger.

Jeg er selv nødt til at dele højt da min diskant ikke kan give det store power under 3000 Hz, og det gør den for retningsbestemt i mine ører.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Jeg ville holde mig til Scan-Speak.

Har du kigget på LC Audios delefilter? Du kan se det her: http://www.lcaudio.dk/dele.htm

Jeg har prøvet det i en HF275, og må sige at han har fat i noget af det rigtige... det lyder fremragende, og så er det billigt og man kan tweake med edre komponenter uden at blive ruineret.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:

Nu har jeg snart fundet frem til alle de enheder jeg vil bruge i mit diy projekt.

Den sidste hurdle er diskanterne.
her er jeg meget i tvivl om hvilken af 2 typer jeg skal vælge.

det drejer sig om henholdsvis SEAS Excel Millennium og Scan-Speak 99000 Revelator.

Efter sigende skulle Revelator være en af verdens bedste diskanter, men lidt svær i delefilteret. Hvor i mod Seas er meget luftig, hvilket jeg godt kan lide.

Er der nogen der har erfaringer med de 2 enheder, som prismæssigt stort set er ens (Seas er lidt dyrere).

Højtalerne de skal sidde i, er af D'appolito typen, og de skal spille 95% hifi og 5 % snurrerundtlyd.

Hej Dytti !

Jeg vil anbefale en 9700 til din bas/mellemtone jeg bruger selv SEAS T 14RCY/P 5" og deler ved 3500/6db, 9700 har lidt mere varme en 9900 i den nedre diskandt

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes