Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 18W/8531g00 versioner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået fingerne i 2 forskellige sæt ScanSpeak 8531g00.

Ved første indtryk er de magen til hinanden, men kigger man nærmere, kan man se at membranen og limrillerne er lidt forskellige, hvad undrer mig allermest er at ophænget ikke har den samme blødhed.

Til at starte med troede jeg selvfølgelig bare at de skulle spilles til og så ville ophænget have samme hårhed. Det har det stadig ikke.

Hvis jeg trykker enheden ned, føler jeg dog den samme modstand på dem begge, det kan være at spideren er blødere på den med det hårdere ophæng?

Er der nogle der ved noget om, eller har oplevet det samme?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

smnx
Lukket konto
Lukket konto

Udviklingsingeniør, Tymphany

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juli 2008 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hej
Hvis enhederne har samme varenummer, så er de umiddelbart ens.
Hvis der er stor forskel på alderen af enhederne, kan de dog virke forskellige.
Har du mulighed for at skyde et par billeder af de labels, som sidder på magnetsystemerne?
Til top Vis smnx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smnx

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Der står:  TYPE "18W/8531G00"
CODE "43288 -8"
PW "417"

Der står: "18W/8531G00" så står der "-6" længere nede. (billedet vender omvendt)

Jeg er klar over at billede kvaliteten er fenomenal ringe, men det var ikke muligt at klemme bedre billeder ud af min telefon.

Det er lidt kritisk eftersom jeg er ved at bygge en 2½ vejs højtaler, hvor der jo helst ikke skulle være forskel på dem.

smnx
Lukket konto
Lukket konto

Udviklingsingeniør, Tymphany

Bruger siden: 03 Juni 2006
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hej
Den første enhed er forholdsvis ny.
Den anden er ikke helt let at datere, men umiddelbart tror jeg, den har en del år på bagen.
Jeg vil anbefale dig at parre enhederne, så højre og venstre kanal bliver ens.

Til top Vis smnx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af smnx

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Når det er til 2.5 vejs har det ingen betydning

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

smnx skrev:

Hej
Den første enhed er forholdsvis ny.
Den anden er ikke helt let at datere, men umiddelbart tror jeg, den har en del år på bagen.
Jeg vil anbefale dig at parre enhederne, så højre og venstre kanal bliver ens.

Jeg ville også lave den ens - men de "nye" som bas-mid og de gamle som bas... Det er bare et forslag...

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Forskellen er nok ikke ubetydelig. Prøv at måle Re på dem, altså svingspolens modstand. At der står "8" og "6" på dem kunne indikerer, at der er tale om to forskellige enheder, specielt hvad delefilteret angår. Det kunne jo være at det henviser til den nominel modstand. 8 ohms udgaver plejer at måle 6,7 ohm eller deromkring. På "6"eren vil den nok ligge tættere på 5 ohm. Jeg gætter på det, men kender ikke specielt den SS enhed. Der findes f.eks. forskellige SS enheder som 8555 som kan hedde 00 eller 01, hvor forskellen er,  om det er kobber eller alu spole. Der findes også en del enheder kan være OEM udgiver til producenter m andre specs.

Mvh

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

At den ene mærkat ikke bærer ScanSpeak logoet kunne måske tyde på en meget tidlig "prototype"

Jeg ville lytte lidt på enherne og vælge den med bedst top til øverste enhed

Jeg har eksperimenteret lidt med dobbelte 8" basser monteret i et lukket pyramide kabinet, og jeg kunne konstatere at selvom enhederne er ens lyder den øverste enhed lidt anderledes end den nederste, og det gælder for begge kanaler

Jeg har eksperimenteret med at montere ekstra magneter, og sjovt nok har det vist sig at lyde bedst med 2stk ekstra magneter på den nederste enhed og ingen på den øverste - så det kan sagtens vise sig at være en fordel at enhederne er lidt forskellige - Duelund har engeng udtalt at det er lettere at få 2 forskellige enher til at spille sammen end 2 ens, men det var muligvis noget andet han mente, og han kunne jo af og til sige "sjove" ting

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

At den ene mærkat ikke bærer ScanSpeak logoet kunne måske tyde på en meget tidlig "prototype"

Jeg ville lytte lidt på enherne og vælge den med bedst top til øverste enhed

Jeg har eksperimenteret lidt med dobbelte 8" basser monteret i et lukket pyramide kabinet, og jeg kunne konstatere at selvom enhederne er ens lyder den øverste enhed lidt anderledes end den nederste, og det gælder for begge kanaler

Jeg har eksperimenteret med at montere ekstra magneter, og sjovt nok har det vist sig at lyde bedst med 2stk ekstra magneter på den nederste enhed og ingen på den øverste - så det kan sagtens vise sig at være en fordel at enhederne er lidt forskellige - Duelund har engeng udtalt at det er lettere at få 2 forskellige enher til at spille sammen end 2 ens, men det var muligvis noget andet han mente, og han kunne jo af og til sige "sjove" ting

To forskellige enheder er nok mest et problem for forstærkeren. Tror ikke der var så meget hokuspokus i det. Men det er vanskeligt at designe, da der bliver en del  mere at afstemme, men er det vellykket i Zero Nine. Der er en del mere arbejde. Men to enheder som arbejde i samme kabinet har nu ikke være vanskeligt at arbejde med, men det koster dobbelt op. Igen vil debatten som to små er bedre end en stor ligge lige på tungen.

Cheers

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Nu er der jo ikke tale om to helt forskellige enheder, de har trods alt samme model/type nr, og hvor forskellige de er kan kun en måling vise

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Forskellen er nok ikke ubetydelig. Prøv at måle Re på dem, altså svingspolens modstand. At der står "8" og "6" på dem kunne indikerer, at der er tale om to forskellige enheder, specielt hvad delefilteret angår. Det kunne jo være at det henviser til den nominel modstand. 8 ohms udgaver plejer at måle 6,7 ohm eller deromkring. På "6"eren vil den nok ligge tættere på 5 ohm. Jeg gætter på det, men kender ikke specielt den SS enhed. Der findes f.eks. forskellige SS enheder som 8555 som kan hedde 00 eller 01, hvor forskellen er,  om det er kobber eller alu spole. Der findes også en del enheder kan være OEM udgiver til producenter m andre specs.

Mvh

Når scan speak angiver 4 ohm så er dc modstanden i modstanden typisk 3-3,5ohm, 8 ohms enederne typisk 5,5-5,7 ohm og 16 ohms enhederne ca. 12 ohm. 6 ohms enhederne, normalt diskantenheder har typisk en dc modstand på 4.8-4.9 ohm. Det tvivler jeg på der er ændret på, så ville det jo fremgå af databladene og det gør det ikke.

Mht. tidlige eksemplarer så var det normalt at der sad en mærkat med trykt logo og typenummer mv. anført med håndskrift

Om den ene er en "kundespecificeret" enhed kan jo afsløres af en simpel impedans/amplitudemåling + T/S måling, og så sammenligne med databladet.  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

NEJ !

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Tror heller ikke det bliver det store problem. Under alle omstændigheder finder jeg ud af det - bliver det et problem, må jeg finde nogle andre. Jeg mangler pt et kabel for at kunne måle impedans og T/S.

Jeg har haft dem monteret istedet for den nye udgave i min nuværende højtaler, der måler den ens, ligemeget hvilke jeg benytter.

De kommer til at dele kabinet.

Nogle bud på hvilken der vil være mest vellegnet til bass/mid?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Nogle bud på hvilken der vil være mest vellegnet til bass/mid?

Hvis i fald at tallene "6" og "8" hentyder til nonminel impedans som det har været foreslået så vil 6ohms enheden anvendt som bas medføre lidt mere bas samtidig med at den store seriespole bliver mindre

Det påstås indimellem at fuld BSC ved 2.5vejs kan være i overkanten i mellembassen og i så fald vil 6ohm enheden anvendt i mellemtonen giver lidt kompensation med lidt mere niveau i mellemtonen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg er ganske overbevist om at enhederne har den samme nominelle impedans. 8531 står jo lige netop for 8ohms.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig ved ikke hvor den skøre ide kom fra  

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du bringer mig enhederne, kan vi hurtigt afgøre sagen. Sig til hvis det har interesse.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

CODE "43288 -8"
PW "417"

Uden kontaktlinser, briller og forstørrelsesglas ser det for mig på billedet ud til at der står -13 og ikke -8 ...right ?

Bare en tanke : Kan det mon være  en kode som indikerer hvilket "kuld" det kommer fra ? så kunne en kode -6, f.eks være fabrikeret i tidsrummet 4/5 - 27/5 og kode -13 være i tidsrummet 6/9 - 29/9 osv. På den måde er producenten fri for at datostemple sit produkt og ligeledes er det let at forholde sig til, hvis der måtte være fejl på et produkt, det være sig reklamation, tilbagetrækning m.m.

Det kunne måske istedet være produktionsbånd, meeen så mange bånd er der vel ikke i Kina, eller er der ...hmmm

Eller forskelige check/kontrolsteder, som har sit eget klæbemærke. -1 .....-13 osv.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

christian m
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:

[QUOTE=kappen]
CODE "43288 -8"
PW "417"

Uden kontaktlinser, briller og forstørrelsesglas ser det for mig på billedet ud til at der står -13 og ikke -8 ...right ?

Bare en tanke : Kan det mon være  en kode som indikerer hvilket "kuld" det kommer fra ? så kunne en kode -6, f.eks være fabrikeret i tidsrummet 4/5 - 27/5 og kode -13 være i tidsrummet 6/9 - 29/9 osv. På den måde er producenten fri for at datostemple sit produkt og ligeledes er det let at forholde sig til, hvis der måtte være fejl på et produkt, det være sig reklamation, tilbagetrækning m.m.

Det kunne måske istedet være produktionsbånd, meeen så mange bånd er der vel ikke i Kina, eller er der ...hmmm

Eller forskelige check/kontrolsteder, som har sit eget klæbemærke. -1 .....-13 osv.

nej der står 18

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Den 5-cifrede kode (her 43288) er en produktionskode for den pågældende ordre/serie. Tallet efter bindestregen er et løbenummer (d.v.s. den enkelte enheds nummer i pågældende serie).

PW står for Production Week. Således kan 417 betyde enten uge 41 i år 1997 eller uge 41 i år 2007. Her gælder det sidste, da 18W Revelator ikke fandtes i 1997.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes