| Forfatter |
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 13 Juli 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - Lidt info ønskes.
Er der noget lydmæssigt at hente ved et seriekoblet delefilter ifh.t et 12 eller 18dB filter?. Enhederne er SS2905/9700 og 18W8546. Umidelbart en 9db/okt løsning med fasen i behold ved delefrekvens, og kun 5 komponenter (plus det løse til linearisering). Nogen der har prøvet?
LC har en kort beskrivelse her: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Come on. Nogen herinde må vide noget om den teknik :)
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 14 Juli 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer an på rigtig mange ting, man kan ikke se så isoleret på det, heller ikke selvom man kender enhederne, det er umuligt at sige noget er bedre end andet, det kommer helt an på situationen.
Hvad med at få lavet nogle målinger så du har lidt grundlag at tage beslutningen ud fra?
9db/okt?
Det er et vel altid et krav at enhederne skal være i fase der hvor de deler?
linket virker ikke.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Det kommer an på rigtig mange ting, man kan ikke se så isoleret på det, heller ikke selvom man kender enhederne, det er umuligt at sige noget er bedre end andet, det kommer helt an på situationen.
Hvad med at få lavet nogle målinger så du har lidt grundlag at tage beslutningen ud fra?
9db/okt?
Det er et vel altid et krav at enhederne skal være i fase der hvor de deler?
linket virker ikke.
|
|
|
I Know -I know. Linket virkede dog i går!, og jeg sidder med et udprint her.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 14 Juli 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan som filteret er vist derinde virker det faktisk ikke helt dumt! Jeg tror det vil virke langt bedre end de fleste 6db std filtre folk, der ikke gider måleudstyr, bruger.. Dog har de glemt at skrive at diskanten skal tilsluttes i modfase hvilket den skal før enhederne er i fase.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Hvordan hulen fandt du ud af det?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Tak Hvordan hulen fandt du ud af det? |
|
|
Må desværre ikke fortælle hvordan, da det er fortroligt, en slags statshemmelighed.
Du ved sådan "undercover", 007 a like, Mission very possible og i den dur der.
|
| Til top |
|
| |
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 14 Juli 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et link til en hollænder der (på engelsk) gennemgår en række sereifiltre.
http://www.humblehomemadehifi.com/Crossover.html
Det kan være det giver lidt inspiration.
PS - bruger LC's filter i mine kontorhøjtalere med et rimeligt resultat 
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Mik112 skrev:
Tak Hvordan hulen fandt du ud af det? |
|
|
Må desværre ikke fortælle hvordan, da det er fortroligt, en slags statshemmelighed.
Du ved sådan "undercover", 007 a like, Mission very possible og i den dur der. |
|
|
Ok...Scych...Arbejder lige nu med det LC-audio viste filter og det funker funker faktisk! Tager skridter fuldt ud og prøver lige 2200Hz løsningen m. Zobel senere i ugen. Live or let die
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Ok...Scych...Arbejder lige nu med det LC-audio viste filter og det funker funker faktisk! Tager skridter fuldt ud og prøver lige 2200Hz løsningen m. Zobel senere i ugen. Live or let die |
|
|
Ok, lyder spændende ....det er ellers utroligt simpelt sådan et serie filter.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Mik112 skrev:
Ok...Scych...Arbejder lige nu med det LC-audio viste filter og det funker funker faktisk! Tager skridter fuldt ud og prøver lige 2200Hz løsningen m. Zobel senere i ugen. Live or let die |
|
|
Ok, lyder spændende ....det er ellers utroligt simpelt sådan et serie filter.
|
|
|
Det første filter er nemt nok.. 5 komponenter. Men det jeg går i gang med - indeholder ca. 17 komponenter, hvilket er langt flere end et normalt parallel-filter til en 2 vejs konstruktion. Jeg gør udelukkende forsøget, fordi jeg har stumperne liggende og det er kun for sjov; - altså lige afprøve, måle lidt.... og lytte.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Juli 2008 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Det første filter er nemt nok.. 5 komponenter. Men det jeg går i gang med - indeholder ca. 17 komponenter, hvilket er langt flere end et normalt parallel-filter til en 2 vejs konstruktion. Jeg gør udelukkende forsøget, fordi jeg har stumperne liggende og det er kun for sjov; - altså lige afprøve, måle lidt.... og lytte. |
|
|
Hvis det går som i linket fimpe har smidt i denne tråd, så ender det med et filter med mange komponenter for at får det pænt frekvenslineært. 
Du har inspireret mig, tror at jeg vil prøve sådan et "SIMPELT" serie filter, på nogle af de konstruktioner jeg har stående. 
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Mik112 skrev:
Det første filter er nemt nok.. 5 komponenter. Men det jeg går i gang med - indeholder ca. 17 komponenter, hvilket er langt flere end et normalt parallel-filter til en 2 vejs konstruktion. Jeg gør udelukkende forsøget, fordi jeg har stumperne liggende og det er kun for sjov; - altså lige afprøve, måle lidt.... og lytte. |
|
|
Hvis det går som i linket fimpe har smidt i denne tråd, så ender det med et filter med mange komponenter for at får det pænt frekvenslineært. 
Du har inspireret mig, tror at jeg vil prøve sådan et "SIMPELT" serie filter, på nogle af de konstruktioner jeg har stående. 
Sådan! Bare se at komme igang, og husk at melde tilbage . Der kan umuligt være noget at tabe ved at forsøge sig lidt frem med denne filtertype.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 16 Juli 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken impedans "ser" forstærkeren med et serie-filter ?
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 16 Juli 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Whard.... LCAudio filter, AR filter dur bare ikke. Det er umulig at få en pæn frekvensgang med. Vis mig en frekvensmåling med de filtre der ser bare nogen lunde pæn ud. Jeg har ikke set den endnu. Jeg har selv prøvet dem, og opgivet.
Seriefiltre er sjove, dog kræver de som minimum måleudstyr, og bedst af alt også simulerings software som lspcad. Og selv med det, kan de godt være tricky at lave ordenlige.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Whard.... LCAudio filter, AR filter dur bare ikke. Det er umulig at få en pæn frekvensgang med. Vis mig en frekvensmåling med de filtre der ser bare nogen lunde pæn ud. Jeg har ikke set den endnu. Jeg har selv prøvet dem, og opgivet.
Seriefiltre er sjove, dog kræver de som minimum måleudstyr, og bedst af alt også simulerings software som lspcad. Og selv med det, kan de godt være tricky at lave ordenlige.
|
|
|
Der er da en anelse styr på impedansen i eksempel nr. 4B tror jeg det er og 5.Husk på, at det er for sjov det her!  og at jeg er totalt ligeglad med hvor flot en højttaler måler. Jeg bruger ørerne, og måske en dag - sidder lyden lige i skabet. Har hørt, - og købt færdigbyggede højttalere for mindst ½ million gennem et langt liv, - og ingen af dem har lydt/ydet mere end 80% af det forventede. Omvendt er der brugt ca. 100K på div. hjemmebyg ht. gennem årene, og en del af det hjemmegjorte gør det lige så godt. Har man filterkomponenterne liggende og lidt indsigt i beregning af filter - så kommer man faktisk ret langt for ca. 3K.
http://www.humblehomemadehifi.com/Crossover.html
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 17 Juli 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Først og fremmest, du kan ikke BEREGNE et filter. Det har jeg vist flere gange herinde med eksempler. Det KAN ikke lade sig gøre.
De filtre LC og AR har er for simple til at få styr på enhederne. Det kan simpelhen ikke lade sig gøre.
Gyldne øre er ikke nok til at komme i mål. Det kræver også måleudstyr for at det skal blive rigtig godt. Jeg ville ALDRIG lave et filter uden måleudstyr. Det kan simpelhen ikke lade sig gøre.
Du ved godt, at når du beregner et LR2. ordens fllter (f.eks) så er det ikke det du får, ik? Hvis ikke du ved det, kan jeg godt forstå dit indlæg. Men sådan hænger det desværre ikke sammen i praksis.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 18 Juli 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hvilken impedans "ser" forstærkeren med et serie-filter ?
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 18 Juli 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Stort set den samme impedans som ved alle andre højttalere med parallelt filter - hverken bedre eller værre. afhænger af de valgt enheder - komponentstørrelser mm.
Her er et link til en test af en højttaler med seriefilter. På sidste side er der impedansmålinger.
http://stereophile.com/floorloudspeakers/756/
mvh
Nørd
|
| Til top |
|
| |