Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 22:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Helicon S600 sub 110v -> 220V mod (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cdl-77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået slæbt ovenstående sub med hjem fra USA (jaja fornuften deri kan diskuteres), og den spiller (via autotransformer).

Det ville dog være smartere hvis den kunne modificeres til at gå direkte i en dansk stikkontakt.

Problemet er mest den store trafo - den lille 15V (skjult af print) regner jeg bare med at udskifte.

Såvidt jeg kan lure, har den store 2 stk primærviklinger, som er koblet parallelt; rød, orange, brun og sort ledning (se billede).

Så - hvis ikke jeg tager fejl - skal disse blot serieforbindes, og den vil kunne tage 220V (sådan var det på mit øvrige hifi). DVS. jeg regner med at jeg skal lodde den ene ende af hver vikling ud, og samle de to ledninger, og så skulle det køre....

MEN: hvilke af de 4 ledninger skal samles??????

Jeg regner med at de to viklinger skal forbindes i samme "fase" - ellers står de jo bare og 'modarbejder' hinanden. Nogen som har en S600 der lige gider kigge efter i deres???

Eller nogen som har en god idé til hvordan jeg måler mig frem til at få sat de rigtige sammen? Jeg har tænkt lidt over det men ikke fundet de vises sten - jeg har voltmeter men ikke lige adgang til oscilloskop osv.

Jeg takker på forhånd for evt. input! - cdl-77

P.S: jeg er faktisk overrasket over at man har 'gidet' lave en dedikeret 110V version i stedet for blot at lave den så den kunne omskiftes...

P.P.S.: Måske burde man kunne regne det ud - siden de vel også er forbundet 'i fase' nu, men så er jeg bare ikke kvik nok? Jeg føler mig i hvert fald ikke sikker nok til at ville afprøve det...

Til top Vis cdl-77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cdl-77

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

prøv og kontakt dali

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes