Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Konstruktion af delefilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Som tidligere beskrevet (i et andet indlæg), har jeg kastet mig over hjemmebyggeriet af højttalere. Jeg arbejder med forskellige materialer, både beton men også MDF.

Mit spørgsmål går på, hvorledes jeg bør konstruere et delefilter - kan jeg købe et færdigt, men kvalitets delefileter, eller skal jeg selv konstruere et delefilter? Endvidere kunne det være rart, at vide lidt om prisforskellen på selvbyggeri eller et færdigt delefilter, fra en producent? Hvor skal jeg købe mine komponenter, eller det færdige delefilter.

Jeg påtænker, at lave en tovejs konstruktion, måske 2,5-vejs konstruktion, ligesom System Audio benytter i et par af deres modeller. Jeg kunne godt tænke mig, at lave et slankt kabinet med kvalitetsenheder fra fx ScanSpeak (har gode erfaringer med ScanSpeak-enheder).

Håber I kan komme med nogle gode råd, da jeg er på bar bund i denne del af HT-konstruktionenen.

mvh FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Du er nødt til at optimere filteret til de enheder og det kabinet du vælger. En meget stor del af "kunsten" ved at konstruere en god højttaler er at vælge det rigtige delefilter og trimme det så enhederne yder deres optimale. Jeg vil anbefale at du søger på nettet (der har været skrevet lidt herinde) eller låner bøger om højttalerbygning og læser lidt mere om de foskellige filtertyper, så du har bare lidt ide om hvad det er du kaster dig ud i

Hvis du ved hvilke enheder du godt kunne tænke dig at bruge, så kan en søgning på nettet ofte afsløre flere konstruktioner (ganske vist af svingende kvalitet), som man evt. kan bruge som udgangspunkt.

Filterkomponenter købes nemmest hos "the usual suspects", DAT, Q-sound, Peak Consult etc.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Monacor.dk har mange færdige delefiltre. Jeg vil dog ikke anbefale det, da resultatet kun bliver brugbart, og ikke optimalt. De nemmeste er at finde et byggesæt, hvor enheder og delefilter er lavet til at fungere sammen.

Links: www.monacor.dk, www.danskaudioteknik.dk, www.q-sound.dk m.fl.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 05 Februar 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Tak skal I ha' venner.

Det er altid rart at søge hjælp fra selvbyggerguruerne, når man selv er novice på dette område.

Jeg vil prøve, at kontakte nogle af de forskellige firmaer og så ellers prøve mig frem, hvad der er den rette løsning.

Be carefull out there

mvh FLEX

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hej Flex

Hold dig fra de færdige filtre, hvis du ønsker dit selvbyg projekt skal blive godt. Fastlæg derimod et par fornuftige delefrekvenser ud fra enhedernes parametre, og køb så lidt kondensatorer, spoler samt modstande hjem, således du kan eksperimentere/fintune med forskellige filtertyper, samt flytte lidt med delefrekvensen. Der er utroligt meget lyd at hente i delefilteret, faktisk mere end mange går og tror, så derfor vil di kroner du ofrer her være givet godt ud, og de komponenter du ikke får brugt, ja dem har du til dit næste projekt.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 06 Februar 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hej Flex

Hold dig fra de færdige filtre, hvis du ønsker dit selvbyg projekt skal blive godt. Fastlæg derimod et par fornuftige delefrekvenser ud fra enhedernes parametre, og køb så lidt kondensatorer, spoler samt modstande hjem, således du kan eksperimentere/fintune med forskellige filtertyper, samt flytte lidt med delefrekvensen. Der er utroligt meget lyd at hente i delefilteret, faktisk mere end mange går og tror, så derfor vil di kroner du ofrer her være givet godt ud, og de komponenter du ikke får brugt, ja dem har du til dit næste projekt.

mvh Gorm

God aften Gorm.

Jeg kan godt forstå din skepsis vedr. færdige filtre. Det ville selvfølgelig være det nemmeste bare at købe en pakke-løsning, men der er der jo ikke meget sport i. Det skal ikke altid være lige nemt....og det er det bestemt heller ikke. Det er første gang, at jeg beskæftiger mig med selvbyg, så jeg må jo tilstå, at jeg er forholdsvis grøn i denne "branche".

Lige nu er jeg i gang med at ombygge/modificere et par gamle Avance Concrete HT'er, hvor jeg skal til at montere en MDF-baffel på fronten, da jeg har ladet mig fortælle, at mellemtone og diskant har nogle problemer med at yde deres optimale, når de er monteret direkte i betonkabinettet. Om det passer ved jeg endnu ikke. Jeg skal bestykke kabinetterne med en tekstildome fra Seas og en 17 cm. bas/mellemtone fra Vifa. Det betyder jo, at jeg har brug for at optimere delefilteret, så jeg kan få så god en klangbalance som muligt i disse HT'er.

Hvordan de forskellige enheder arbejder sammen ved jeg endnu ikke, men jeg vil lige prøve, at ombygge disse Avancer, inden jeg kaster mig ud i det næste projekt.

Som tidligere nævnt vil jeg forsøge, at lave et kabinet, der har fælles træk med SA7K, da jeg er vild med denne højttaler...både lydmæssigt, men også designmæssigt. Jeg er klar over, at det bliver en stor omgang, men er bestemt klar til at tage udfordringen op.

Du skal ha' tak for dit indlæg. Det er fedt med noget respons, når man har valgt at kaste sig ud i et projekt, der til tider kan synes vanskeligt, især for en novice som jeg.

mvh FLEX

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes