| Forfatter |
|
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 05 Februar 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Selvbyggere...
Nu har jeg investeret i 2 stk. SSD2905-9500 + 4 stk. Vifa PL18WO-09-08. Disse enheder har jeg tænkt mig at konstruere et 2½-vejs gulvhøjttaler konsktruktion af. Mellemtone/bas skal sidde i et lukket kabinet på ca. 7,5 liter som fyldes op med fåreuld - herved vil den reele volumen enheden "ser" være på ca. 9,1 liter. Basenheden skal sidde i et basrefleks kabinet på ca. 19 liter hvor siderne påklæbes bitumex - dette vil give reel volumen på ca. 20,2 liter. Nogle der har erfaringer med disse enheder i et 2½-vejs konsktruktion, eller blot kommentarer til de foreløbige kabinetberegninger??
Et helt andet spørgsmål går på delefiltret: Såfremt der er nogle der har konstruktive forslag til et sådanne, eller forslag til hvornår den supplerende bas ca. skal indsættes??
-- Det skal lige nævnes at frontbaffelen bliver 210-220mm bred (sandsynligt 210mm)!!
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 05 Februar 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du starter på at save noget som helst ud, så prøv lige at kig
her: http://www.speakerbuilder.net (Under "Eros" og "Eros mk. II")
/U.
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza CarrotMan... Jeg har allerede studeret Eros og Eros mk. II nærmere, men er lidt imod idéen med to enheder i samme kabinet. Jeg vil så vidt muligt gerne holde den ene i et lukket kabinet og den supplerende basenhed i et reflekskabinet...!! Alternativt bliver det en Eros mk. II jeg konstruerer
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 05 Februar 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontakt mike J han har vist et strålende design liggende (burgundia revalation 2.5) som lige er sagen.... den kører godt nok med andre enheder, men jeg mener at den kan bruget mere eller mindre direkte med de nævnte enheder, men snak med mike... Ellers er der en hollænder som har lavet en wilson Cubb look-alike med de samme enheder såvidt jeg husker... kig på http://home.hetnet.nl/~geenius/ under proteus....
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza...
Jeg har mailet til Mike J, men endnu har han ikke svaret. Men nu må vi jo se hvorvidt han svarer med nogle gode konkrete forslag til konstruktionen...!!
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Igen...
Er der slet ingen der har nogle kommentarer, erfaringer med disse enheder, alternative konstruktionsforslag, eller andet?
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 07 Februar 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har regnet på og er kommet frem til 9,1 liter for det lukkede kabinet, dog uden den ekstra fyldning, da det jo ofte er den jeg eksperimenterer med. For dit basreflexsystem her jeg fundet et volume på 18,5 liter, og her skal du jo huske at lægge den volume til som afstivninger, dæmpe- og isoleringsmaterialer optager til de 18,5 liter.
Med hensyn til filter vil jeg nok som udgangspunkt nok dele et sted mellem 2,5kHz - 2,75kHz, og filter typen afhænger jo nok meget af hvem der lytter, men et bud kunne jo være 18dB HP/6dB LP da dette filter er meget musikalsk og let at få til at lyde fornuftigt, hermed ikke sagt det er det bedste.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Gorm...
Med hensyn til volumen til basenheden på 18,5 liter: Vil et volumen på 19 liter være for stort (læs: langsom bas og svampet bund)? Jeg har regnet mig frem til et volumen på 19 liter med Bitumex på alle sider undtagen baffelen, hvorved den reelle volumen er på ca. 20 liter. Vil dette være for stort og resultere i en slap og svampet bas?
Jeg vil gerne opnå en dyb bas, men samtidig skal den være stram, kontrolleret og med en smule varme...!!
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 09 Februar 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej overhovedt ikke, enheden du har valgt er faktisk god i basreflekssystemer til at levere varen, men selvfølgelig giver et mindre volumen lidt strammere og fastere bas. Jeg forestiller mig du skærer frekvensen for basrefleksenheden langt nede, f.eks. mellem 100-150Hz, og lader den enhed i det lukkede kabinet levere den faste øvre bas og mellemtone.
Vær ikke bekymret men forsøg dig frem og brug dine ører, for tal er jo bare nogle retningslinier en teori har frembragt, og du kan jo altid gøre volumet mindre ved fylde sandposer i dine højtalere, og dette dæmper jo så oven i købet kabinettet for resonanser.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |