Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 18:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: (Endnu) et nyt subwoofer projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
petervej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 August 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Min Velodyne DD18 har mistet pusten og har brug for noget backup i hjemme bio'en...
Jeg har tidligere benyttet en 15" JBL GTI bil enhed i et 250 l. kabinet. Denne havde en X faktor som min velo bare ikke kan leve op til.
Jeg mangler således en sub der kan smide over 120db ud i hovedet af mig, i området ca. 40-90 Hz således at techno/dance musik kan blive leveret på den rigtige måde.

Jeg har 3 løsningsmodeller som jeg går og pusler med.

1:
Købe noget færdigt PA udstyr. er blevet foreslået en CAD 118a med 18" enhed og indbygget 1000W forstærker og delefilter. En ikke billig, men let og sansynligvis god løsning.
Denne løsning kan også delleveres, hvor jeg starter med en passiv sub og senere kan tilkøbe elektronikken.

2:
Jeg har netop hævet min 2. stolerække med en kasse som har et indvendigt runfang på 735l
Heri kunne isættes et tilstrækkeligt antal 12-15" enheder til at det bliver sjovt. Ulempen er at subben så vil være placeret bag den primære lytte position, men det er ikke sikkert det betyder så meget...?
Det billigste vil måske være at hente 4 stk 12" hos T-hansen til 1200,- og se hvad der sker, men der må være en bedre tilgang til løsning af problemet :)

3:
Hjemmebygge en kasse til at ligge og fylde under lærredet og heri placere nogle 12-15" enheder.
højest 190cm bred, ca. 60 cm høj. og op til 1 m dyb

Jeg har en 2*250W 8ohm effektblok jeg kunne benytte til projekt 2 og 3 som muligvis ville kunne gøre løsningerne billigere end løsning 1.. Low pass delefilter findes i surround forstærkeren.

Jeg har kigget kort på forskellige websider hvor der sælges højttaler enheder og min første vurdering er at det som uindviet er lettere at købe en rumraket end at finde de rigtige enheder til et projekt så som nr 2 og 3.

Forslag, ideer mm. modtages gerne. Jeg er pt. mest indstillet på løsning 1, men er interesseret i om Der er nogen som har en god løsning til den ½ pris :)
Designdelen af projektet regner jeg med at kunne klare med en spand grå/sort maling så jeg vil ikke høre udtrykket WaF ;)  Det er musik power som er prioriteret. Hurtighed, dynamik og niveau.

Cheers
Peter

Til top Vis petervej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af petervej

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 August 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Med 2 stk 18” har du et overflade areal på ca. 2826 cm2.

Hvis du virkelig vil have knald på..!? vil jeg anbefale dig at bygge 2 tårne, som du placerer i hvert hjørne ”helst i hjørnet, og hvis du kan komme af sted med det skrue dem fast i vægen” i hvert af disse placerer du 4 stk 12” basenheder, de behøver ikke at være super eksotiske, for du får så meget gratis forstærkning fra vægen og hjørnerne ”mindst 9db” så enhederne skal hver især ikke lave ret meget, og kommer aldrig ud hvor de bliver presset.

Du vil og få en klart bedre basgengivelse, da du undertrykker nogle af room-mods. Alt imens di ikke behøver den store forstærker effekt for at drive det.

Dit eks med JBL`s GIT-1500 bas virker ikke rigtigt..!? da den enhed ikke så gerne vil arbejde i så stort et kabinet ”du havde simpelthen for lavt et Q” (hvilket har resulteret i, enhederne bevægede sig vildt og voldsomt uden at leverer det lydtryk de reelt kunne.

Du behøver ikke regne så meget på en sådan konstruktion..!? giv dem en 50-70 liter lykket hver, du vil have nok output i næsten alle frekvenser, måtte du ønske at ”Tweeke” kan du så investerer i en eq af en slags.

Du vil blive fuldstændigt overbevist om, at det der med en eller 2 brumme kasser ikke tilnærmes vis kan stå mål med den bas et tårn kan levere.

PS: med 8 stk 12" får du et overflade areal på 5648 cm2

Peter

petervej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 August 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Med 2 stk 18” har du et overflade areal på ca. 2826 cm2.

Hvis du virkelig vil have knald på..!? vil jeg anbefale dig at bygge 2 tårne, som du placerer i hvert hjørne ”helst i hjørnet, og hvis du kan komme af sted med det skrue dem fast i vægen” i hvert af disse placerer du 4 stk 12” basenheder, de behøver ikke at være super eksotiske, for du får så meget gratis forstærkning fra vægen og hjørnerne ”mindst 9db” så enhederne skal hver især ikke lave ret meget, og kommer aldrig ud hvor de bliver presset.

Det er vel ikke en væsentlig forskellig løsning fra mit forslag 2?

Det vil naturligvis være det letteste hvis jeg kan benytte en kasse jeg alligevel har bygget

kasssen er placeret op af bagvæggen med ca 60 cm til sidevægene så der burde være rig mulighed for at plaster 12" enheder i den.

Hvad taler imod denne løsning?

CPH-R skrev:

Dit eks med JBL`s GIT-1500 bas virker ikke rigtigt..!? da den enhed ikke så gerne vil arbejde i så stort et kabinet ”du havde simpelthen for lavt et Q” (hvilket har resulteret i, enhederne bevægede sig vildt og voldsomt uden at leverer det lydtryk de reelt kunne.

Jeg fik beregnet kasse volumen hos hifi-klubben, dengang jeg byggede subben, og udgangspunktet var at den skulle kunne nå ned i 20 Hz -3db

Du skal nok have ret i at dette var uhensigtsmæssigt for en bil-enhed som jbl'en, men det skyldes ikke overraskende, at jeg dengang forsøgte at opnå en sub der kunne det hele, noget jeg nu har opgivet.

/Peter Vej

Til top Vis petervej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af petervej

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 August 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

petervej skrev:

Jeg mangler således en sub der kan smide over 120db ud i hovedet af mig, i området ca. 40-90 Hz således at techno/dance musik kan blive leveret på den rigtige måde.

Peter

http://bmspro.com/18N860.bms_18n860_woofer.0.html 

2stk i paralel, drevet af fælles subamp så garanterer jeg at hele kvarteret danser, nogle få glade, andre ikke just

Den er desværre ikke billig

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes