Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ændring af baffelstørrelse/form (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 September 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ville gerne vide lidt om hvordan ændring af baffel påvirker frekvenskurven, hvis man nu ændrede den til at være bredere eller lavede den med en runding.

Hygge Casper
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 September 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
Hej

eller lavede den med en runding.

Hygge Casper

Jeg går ud fra at du mener en bred buet front baffle

En bred front baffel er mere "direktiv" end en tilsvarende smal, hvilket vil sige at man mister niveau når man ikke lytter direkte på enheden - omvendt giver en bred baffel mere niveau i bunden, altså en bred baffel modvirker til dels det såkaldte "baffel step loss"(BSC)

En buet front er noget nær optimal - det siges at en stor 1meter kugle er optimal til en diskant

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 September 2008 kl. 06:43 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
Hej

Jeg ville gerne vide lidt om hvordan ændring af baffel påvirker frekvenskurven, hvis man nu ændrede den til at være bredere eller lavede den med en runding.

Hygge Casper

Jeg er rimelig sikker på, at der står noget beskrevet på Mr. King's site, mht. størrelsen af baffel, men desværre nok ikke om runding.

http://www.quarter-wave.com/

PS: Har sendt ham en mail ( forespørgsel ), fordi jeg mener for nogen tid siden at have set på hans site, hvordan frekvenskurven ændrer sig, når højttalerenheden placeres på forskellig vis i baffelen, hvilket også er ret spændende. Nu kan jeg bare ikke finde netop det indslag, selv om jeg har ledt ihærdigt.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2008 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Her er måske noget der kan bruges.

http://www.tolvan.com/edge/

m@dsen

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Okay. så glæder jeg mig bare til at han svarer 

men tak for de links

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 21 September 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

CasperCU skrev:
Hej

Hygge Casper

En bred front baffel er mere "direktiv" end en tilsvarende smal, hvilket vil sige at man mister niveau når man ikke lytter direkte på enheden - omvendt giver en bred baffel mere niveau i bunden, altså en bred baffel modvirker til dels det såkaldte "baffel step loss"(BSC)

En buet front er noget nær optimal - det siges at en stor 1meter kugle er optimal til en diskant

Det er ikke kun baflens form, størrelse og enhedens placering i baflen der påvirker amplituden, baflens overflade spiller også ind.

Ejere af gamle HF årgange (Poul Ladegaard perioden)  vil kunne genfinde en del materiale om emnet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

CasperCU skrev:
Hej

Hygge Casper

puha en stor højtaller det ville blive. sådan en satan har vist lidt mangel på GAF

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
musicus skrev:

CasperCU skrev:
Hej

Hygge Casper

Det er ikke kun baflens form, størrelse og enhedens placering i baflen der påvirker amplituden, baflens overflade spiller også ind.

Ejere af gamle HF årgange (Poul Ladegaard perioden)  vil kunne genfinde en del materiale om emnet

okay. ja havde godt hørt man kunne dæmpe diskanten lidt ved at bruge filt omkring

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 September 2008 kl. 02:51 | IP-adresse registreret  

Kort sagt: Gøres baffelen bredere, sænkes frekvensen på baffelstep.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
Okay. så glæder jeg mig bare til at han svarer 

men tak for de links

Hej CasperCU

Jeg har fået svar tilbage fra Martin King, det omtalte findes desværre ikke på hans site, men som han svarer, så er han også bekendt med det forespurgte. Jeg vil stadig lede videre efter det, da jeg er sikker på at det findes i min dynge af links ....jeg vender tilbage når/hvis jeg finder det.

Hi John,
Hi Mr. King
I was searching your site for something i'm very sure about seeing a while ago. It was about, how the placement of the speakerunit in the open baffle affects the frequency curve, placed in different positions. Will you help me with a link please ?
( there was a lot of illustrations both units placement in the baffle and curves ).
I think I have seen the site you describe but it is not mine. If I remember correctly there were a lot of measurements of a baffle with and without wings and with the driver offset. The data looked good but unfortunately I did not bookmark it and don't know where to find it on the Internet.

Sorry,

Martin

m@dsen skrev:

Her er måske noget der kan bruges.

http://www.tolvan.com/edge/

m@dsen

Ser godt ud det program der, jeg har downloadet det for nogen tid siden, men aldrig taget det i brug ....måske man bare skulle se at komme igang med det.
Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

når det var synd. men så må jeg jo selv til at lede lidt rundt omkring igen 

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
når det var synd. men så må jeg jo selv til at lede lidt rundt omkring igen 

Når jeg ligger hovedet i blød, så er der noget som siger mig at det kunne have været på det her site: http://fullrangedriver.com/ , meeeen det site er ikke som det var førhen, der mangler noget, bl.a en helt masse link og eksempler.

Søndergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 September 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Er det ikke Troels Gravesens Open Baffle study du henviser til http://www.troelsgravesen.dk/OBS.htm

Til top Vis Søndergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søndergaard

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Søndergaard skrev:

Er det ikke Troels Gravesens Open Baffle study du henviser til http://www.troelsgravesen.dk/OBS.htm

Hej Søndergaard

Ellers et god bud  ...det jeg er ude efter er et engelsk site og minder i udseende, meget om Martin King's site. Det er derfor at jeg først troede, at det var der jeg havde set det, men det du har linket der er da rigtig god info, som minder en del om det jeg søgte.

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

hmm. er ellers ikke blevet meget klogere.
Men er det bas området som får et lille boost eller er det mig der misforstår noget.

grundet til jeg spørger er fordi jeg har overvejet at lave et kit, men så lave det som en flad ht, ergo bliver baffelen bredere og så en anden ting jeg overvejede var at lave aluminums front istedet for mdf. begge dele ville påvirke. men ville dog godt kunne undværre alufront..

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 September 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
hmm. er ellers ikke blevet meget klogere.
Men er det bas området som får et lille boost eller er det mig der misforstår noget.

Ja, eller nedre mellemtone - det kommer an på hvor stor en baffel du har og hvor meget bredere du gør den. Her er et eksempel på en 300 mm bred baffels påvirkning af lyden:

Figure 2

Hvis man øger målene til f.eks det dobbelte vil kurven rykke en oktav nedad - altså til den halve frekvens. 

CasperCU skrev:
grundet til jeg spørger er fordi jeg har overvejet at lave et kit, men så lave det som en flad ht, ergo bliver baffelen bredere og så en anden ting jeg overvejede var at lave aluminums front istedet for mdf. begge dele ville påvirke. men ville dog godt kunne undværre alufront..

Hvis du vil lave den flad, er det så for at hænge den på væggen? For det vil påvirke lyden mindst lige så meget som en forøgelse af baffelbredden - igen med et boost i bassen til følge - og en masse tidlige reflektioner.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 September 2008 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

At hænge en flad højtaler på væggen må vel næsten svare til en uendelig baffel ?

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 September 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

I det dybe område, ja. Men højere oppe i frekvensområdet kan der blive noget rod. F.eks. vil der opstå destruktiv interferens, der hvor hvor en halv bølgelængde svarer til længden af turen fra enheden, hen over baflen, langs siden, ind til væggen og tilbage til fronten af højttaleren igen. Det skal man bare være opmærksom på.

Den samme reflektion fra bagvæggen (og andre vægge) har man i øvrigt også ved standerhøjttalere. Som konstruktør er der bare færre variable at tage hensyn til når man er klar over at brugeren vil hænge højttaleren på væggen, og ikke stille den i en vilkårlig afstand fra den.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

okay. det var godt at vide.. men ja det er for at den skal hænge på væggen. men den får dog en afstand og skræ vinkel til den da den ville skulle monteres på et ophæng.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 27 September 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
bjørn skrev:
musicus skrev:

CasperCU skrev:
Hej

Hygge Casper

okay. ja havde godt hørt man kunne dæmpe diskanten lidt ved at bruge filt omkring

Det er mere et spørgsmål om hvor jævn en amplitude man kan opnå, og her spiller både kabinettets størrelse, overflade, enhedernes placering og selve baflens overflade ind, temmelig meget endda. Enhedernes chassis mv. er også en del af baflen, der skal ikke meget til for at skabe uro

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes