| Forfatter |
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 20 September 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ville gerne vide lidt om hvordan ændring af baffel påvirker frekvenskurven, hvis man nu ændrede den til at være bredere eller lavede den med en runding.
Hygge Casper
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
Hej
eller lavede den med en runding.
Hygge Casper
|
|
|
Jeg går ud fra at du mener en bred buet front baffle
En bred front baffel er mere "direktiv" end en tilsvarende smal, hvilket vil sige at man mister niveau når man ikke lytter direkte på enheden - omvendt giver en bred baffel mere niveau i bunden, altså en bred baffel modvirker til dels det såkaldte "baffel step loss"(BSC)
En buet front er noget nær optimal - det siges at en stor 1meter kugle er optimal til en diskant 
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 06:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
Hej
Jeg ville gerne vide lidt om hvordan ændring af baffel påvirker frekvenskurven, hvis man nu ændrede den til at være bredere eller lavede den med en runding.
Hygge Casper
|
|
|
Jeg er rimelig sikker på, at der står noget beskrevet på Mr. King's site, mht. størrelsen af baffel, men desværre nok ikke om runding.
http://www.quarter-wave.com/
PS: Har sendt ham en mail ( forespørgsel ), fordi jeg mener for nogen tid siden at have set på hans site, hvordan frekvenskurven ændrer sig, når højttalerenheden placeres på forskellig vis i baffelen, hvilket også er ret spændende. Nu kan jeg bare ikke finde netop det indslag, selv om jeg har ledt ihærdigt.
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er måske noget der kan bruges.
http://www.tolvan.com/edge/
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. så glæder jeg mig bare til at han svarer  men tak for de links
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
CasperCU skrev:
Hej
Hygge Casper
|
|
|
En bred front baffel er mere "direktiv" end en tilsvarende smal, hvilket vil sige at man mister niveau når man ikke lytter direkte på enheden - omvendt giver en bred baffel mere niveau i bunden, altså en bred baffel modvirker til dels det såkaldte "baffel step loss"(BSC)
En buet front er noget nær optimal - det siges at en stor 1meter kugle er optimal til en diskant 
|
|
|
Det er ikke kun baflens form, størrelse og enhedens placering i baflen der påvirker amplituden, baflens overflade spiller også ind.
Ejere af gamle HF årgange (Poul Ladegaard perioden) vil kunne genfinde en del materiale om emnet
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
CasperCU skrev:
Hej
Hygge Casper
|
|
|
|
|
|
puha en stor højtaller det ville blive. sådan en satan har vist lidt mangel på GAF
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
musicus skrev:
CasperCU skrev:
Hej
Hygge Casper
|
|
|
|
|
|
Det er ikke kun baflens form, størrelse og enhedens placering i baflen der påvirker amplituden, baflens overflade spiller også ind.
Ejere af gamle HF årgange (Poul Ladegaard perioden) vil kunne genfinde en del materiale om emnet
|
|
|
okay. ja havde godt hørt man kunne dæmpe diskanten lidt ved at bruge filt omkring
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kort sagt: Gøres baffelen bredere, sænkes frekvensen på baffelstep.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
Okay. så glæder jeg mig bare til at han svarer 
men tak for de links
|
|
|
Hej CasperCU
Jeg har fået svar tilbage fra Martin King, det omtalte findes desværre ikke på hans site, men som han svarer, så er han også bekendt med det forespurgte. Jeg vil stadig lede videre efter det, da jeg er sikker på at det findes i min dynge af links ....jeg vender tilbage når/hvis jeg finder det. 
Hi John,
Hi Mr. King
I was searching your site for something i'm very sure about seeing a while ago. It was about, how the placement of the speakerunit in the open baffle affects the frequency curve, placed in different positions. Will you help me with a link please ?
( there was a lot of illustrations both units placement in the baffle and curves ).
I think I have seen the site you describe but it is not mine. If I remember correctly there were a lot of measurements of a baffle with and without wings and with the driver offset. The data looked good but unfortunately I did not bookmark it and don't know where to find it on the Internet.
Sorry,
Martin
Ser godt ud det program der, jeg har downloadet det for nogen tid siden, men aldrig taget det i brug ....måske man bare skulle se at komme igang med det. 
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
når det var synd. men så må jeg jo selv til at lede lidt rundt omkring igen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 September 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
når det var synd. men så må jeg jo selv til at lede lidt rundt omkring igen  |
|
|
Når jeg ligger hovedet i blød, så er der noget som siger mig at det kunne have været på det her site: http://fullrangedriver.com/ , meeeen det site er ikke som det var førhen, der mangler noget, bl.a en helt masse link og eksempler. 
|
| Til top |
|
| |
Søndergaard Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 September 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søndergaard
Ellers et god bud ...det jeg er ude efter er et engelsk site og minder i udseende, meget om Martin King's site. Det er derfor at jeg først troede, at det var der jeg havde set det, men det du har linket der er da rigtig god info, som minder en del om det jeg søgte.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm. er ellers ikke blevet meget klogere. Men er det bas området som får et lille boost eller er det mig der misforstår noget.
grundet til jeg spørger er fordi jeg har overvejet at lave et kit, men så lave det som en flad ht, ergo bliver baffelen bredere og så en anden ting jeg overvejede var at lave aluminums front istedet for mdf. begge dele ville påvirke. men ville dog godt kunne undværre alufront..
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 25 September 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
hmm. er ellers ikke blevet meget klogere. Men er det bas området som får et lille boost eller er det mig der misforstår noget.
|
|
|
Ja, eller nedre mellemtone - det kommer an på hvor stor en baffel du har og hvor meget bredere du gør den. Her er et eksempel på en 300 mm bred baffels påvirkning af lyden:

Hvis man øger målene til f.eks det dobbelte vil kurven rykke en oktav nedad - altså til den halve frekvens.
CasperCU skrev:
grundet til jeg spørger er fordi jeg har overvejet at lave et kit, men så lave det som en flad ht, ergo bliver baffelen bredere og så en anden ting jeg overvejede var at lave aluminums front istedet for mdf. begge dele ville påvirke. men ville dog godt kunne undværre alufront..
|
|
|
Hvis du vil lave den flad, er det så for at hænge den på væggen? For det vil påvirke lyden mindst lige så meget som en forøgelse af baffelbredden - igen med et boost i bassen til følge - og en masse tidlige reflektioner.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
At hænge en flad højtaler på væggen må vel næsten svare til en uendelig baffel ?
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 26 September 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
I det dybe område, ja. Men højere oppe i frekvensområdet kan der blive noget rod. F.eks. vil der opstå destruktiv interferens, der hvor hvor en halv bølgelængde svarer til længden af turen fra enheden, hen over baflen, langs siden, ind til væggen og tilbage til fronten af højttaleren igen. Det skal man bare være opmærksom på.
Den samme reflektion fra bagvæggen (og andre vægge) har man i øvrigt også ved standerhøjttalere. Som konstruktør er der bare færre variable at tage hensyn til når man er klar over at brugeren vil hænge højttaleren på væggen, og ikke stille den i en vilkårlig afstand fra den.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay. det var godt at vide.. men ja det er for at den skal hænge på væggen. men den får dog en afstand og skræ vinkel til den da den ville skulle monteres på et ophæng.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 27 September 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
bjørn skrev:
musicus skrev:
CasperCU skrev:
Hej
Hygge Casper
|
|
|
|
|
|
|
|
|
okay. ja havde godt hørt man kunne dæmpe diskanten lidt ved at bruge filt omkring
|
|
|
Det er mere et spørgsmål om hvor jævn en amplitude man kan opnå, og her spiller både kabinettets størrelse, overflade, enhedernes placering og selve baflens overflade ind, temmelig meget endda. Enhedernes chassis mv. er også en del af baflen, der skal ikke meget til for at skabe uro
|
| Til top |
|
| |