Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: In-line sub sonic filter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skyum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 September 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Er der en der kan hjælpe mig med at designe et hi-pass filter til at sætte ind på linie signalet mellem min reciever og min effekt forstærker?

Som jeg forstår det så skal man bruge impedancen på forstærkeren, den er opgivet til 27K ohm i manualen og skæringen skal være 20-25 hZ.

Jeg kan godt finde formlerne bla. her men kan ikke lige gennemskue hvilke konsekvenser valget af komponenter får for hvad recieveren ser og hvad effektforstærkeren ser.

Nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?

Hilsen Peter

Til top Vis Skyum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skyum

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2008 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Forudsat det er 6 dB/oct filteret:

Hvis de 27 kohm er indgangsimpedansen på din effektforstærker, kan du bruge formlen direkte. du skal "bare" lade være med at bruge modstanden på tegningen, da den er den samme som indgangsimpedansen. Du skal altså kun bruge en kondensator (R=27 kohm => C=236 nF).

Der er dog et stort "HVIS" ialt dette, og det er det, der kan gøre det lidt u-overskueligt: Jeg gætter på, at du ikke ved, hvordan effektforstærkerens ingangs-kredsløb er skruet samen . . . ? Disse komponenter blander sig også - ærgerligt nok. Dette står der også lidt om på den side, du linker til.

Hvilken effektforstrærker er det - og kan diagram fremskaffes?

Og hvilket filter havde du egentlig øjnene på?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Skyum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2008 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Havde faktisk regnet med at lave et 2. ordens da det var for at sørge for at jeg ikke overskrider x-max på en sub med aktiv 10" og en passiv 10" Peerless enhed.

Forstærkeren er en Rotel RB-980 har googlet lidt og dette burde være diagrammet:

Kan man udfra dette konstruere et 2. ordens hi-pass som ligger omkring 20-25 HZ?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Såfremt den kondensator, der hedder noget med "100 V" har en stor værdi, kan dit eftersøgte kredsløb se således ud:

Hvis du synes, kondensatorværdierne er lidt "skæve", er det kun fordi, jeg har regnet dem ud lige efter formlen, hvor de 27 kohm er udgangspunktet. Du vil ikke kunne finde disse værdier direkte i handlen, men man kan parallelkoble, så man rammer den rigtige. Kondensatorernes værdi lægges så sammen. Hvis du kun vil have én kondensator, er nærmeste standardværdi 2,2 µF hhv. 220 nF. Delefrekvensen bliver så 28-29 Hz. Den anden vej hedder 2,7 hhv. 270 eller 3,3 hhv. 330 alt efter hvor godt et sortiment din "pusher" har.

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Skyum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen.

Men en ting jeg ikke helt er med på. Hvis min forforstærker "normalt" ser forstærkerens impedans på 27k ohm, vil den så ikke med det her filter se de 2,7k ohm og vil det ikke påvirke lyden?

Hilsen Peter

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hvis din forforstærker har en lav nok udgangsimpedans, kan den sagtens trække den "nye" lave imedans ( = 2,7 kohm). Jo højere udgangsimpedansen er, jo mere dæmpet vil signalet blive. Om det også vil influere på klangen og andre auditive parametre er der kun én måde at finde ud af på: Lyt til det!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes