| Forfatter |
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Den ene af mine diy-ht spiller et par db højere end den anden. Det er konstateret ved autoopsætning af SS-receiver, da den målte systemet igennem. Jeg var på forhånd lidt klar over det, men troede måske det var opstilling / møbler mv. der gjorde at balancen var skubbet en smule. Inden jeg begynder at fejlsøge/skille ht helt ad, kan fejltilslutning af fasen på enten mellemtone el. diskant gøre at en af delene spiller højere end den anden side?
Jeg er godt klar over at jeg bare kan skille skidtet ad, men det er lidt omstændeligt...
se her for flere oplysninger... http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15982&K W=front
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan det ikke være rummet der giver den ene side bedere arbejds betingelser en den anden, har selv prøvet det samme med mit av-system.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
høhø - bare det der med links. Nå, men der er altid variation i enheders følsomhed. Men hvis en af enhederne er fasevendt på den ene ht, kan man ofte høre det. Har du lyttet kritisk til ht´erne hver for sig? Ellers må du have fat i målegrej.
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er usikkerheder og tolerancer på alle komponeter. Men det skulle være fandes du har ramt en stor tolrance på den ene og helt modsat på den anden.
Check hellere dine komponetet størrelser og om der er rigtig sat sammen..
Og hør evt. efter hvilken enhed som er højere - Så er du næsten i mål
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
De lyder fint nok, den ene bare højere end den anden. Dvs. at hvis den ene var fasevendt, så lyder det "mystisk"? (for det gør det ikke).
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare lidt svært at høre hvilken enhed, jeg kunne self. også prøve at bytte dem rundt (selve ht) og se om problemet bytter plads. Bud på hvordan man let lytter sig frem til den højtråbende enhed? Kan man gøre det med en cd med sinustoner på?
mvh. Per
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2, hvis det antages at alt er monteret efter foreskrifterne, har du så også prøvet alle enhederne af med et batteri inden montering ?
Jeg prøver altid +/- af med et 9V batteri kortvarigt, for at se om enheden bevæger sig den rigtige vej ( membranen skal bevæge sig ud af ved tilslutningen ) ....har desværre igennem tiden set et par eksempler på at +/- på terminalerne vendte forkert , derfor prøver jeg ALTID af først. 
Hvis fænomenet forefindes på mellemtoneenheder, så vil det formodentligt opleves som du beskriver. OK det kan jo også være et par ledninger der vender forkert fra filteret ud til en af enhederne. 
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg kendte fint nok til batteritricket, men ikke mht. at checke fasen. Dvs. at 2 ens enheder kan være fasevendt, selvom polerne bagpå sidder samme sted. Jeg hælder nok mest til diskanterne...Dem kan man vel ikke se bevæge sig?
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
|
Ok. Jeg kendte fint nok til batteritricket, men ikke mht. at checke fasen. Dvs. at 2 ens enheder kan være fasevendt, selvom polerne bagpå sidder samme sted. Jeg hælder nok mest til diskanterne...Dem kan man vel ikke se bevæge sig?
mvh. Per.
|
|
|
Ja, desværre ....der er ingen regler uden undtagelser ( der er dog hyperlangt imellem at det forekommer ).
Alle de diskanter jeg har prøvet af på den måde har jeg kunnet se bevæge sig, men det er dog sværere at se, end på bas og mellemtoneenheder. HUSK dog på at du ikke må lade batteriet forblive monteret på terminalerne, det gælder kun kortvarig impuls for at finde ud af om +/- vender rigtigt. 
Husk at du skal afprøve det direkte på enheden og ikke igennem delefilteret, ellers ser du ingen eller kun lidt reaktion på eks. diskant og mellemtoneenheden, ( pga. serielkoblede bipolare kondensatorer ).
Kig det hele igennem en gang til og stol som sagt før, ikke på ledningerne fra delefilteret, de kan være monteret forkert, ikke nødvendigvis på højttalerenhedens terminaler, men istedet nede på delefilteret.
Har du haft byttet højre/venstre kanal fra forstærkeren ud til højttalerne, så det kan udelukkes at det er forstærkeren, som er skyld i missæren ?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 04 Oktober 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplevede det samme engang min ene diskant hang i svingspolen, hvilket var nemt ordnet
Jeg har også ind imellem oplevet at fokus i perspektivet kan trække lidt til den ene side, hvilket kan skyldes ganske små forskelle i komponent værdier, specielt serie spoler på mellemtone
Der er andre småting i et delefilter som kan bevirke at udklingningen af visse instrumenter kan trække lidt til den ene side, men formentlig næppe tilfældet her, da det såvidt jeg forstår er ret tydeligt på en simpel måling
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holder med Dan A, har selv oplevet det samme. På grund af møbleringen af min stue hvor den ene højttaler står kun 50 cm fra side væg og den anden ca en meter mener min 3805 at den skal dæmpe den tættest på sidevæggen (ligegyldigt hvilken af de to højttalere det er) med hele 3.5 dB. Det er reflektioner kombineret med skidt software vil jeg næsten vædde med. Har du prøvet at bytte rundt på højttalerne for at høre om du oplever det samme...
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
|
De lyder fint nok, den ene bare højere end den anden. Dvs. at hvis den ene var fasevendt, så lyder det "mystisk"? (for det gør det ikke).
mvh. Per.
|
|
|
Ja, det lyder underligt hvis den ene er fasevendt, som om man ikke rigtig kan retningsbestemme lyden.
Jeg vil først bytte om på højttalerne. Hvis problemet "flytter med", vil jeg dernæst undersøge samtlige forbindelser fra forstærker til delefilter til enheder.
Efter det kan man forhåbentlig komme med en konklusion. __________________ Mvh Flemming
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har fundet fejlen; v batterikontrol af hele ht kunne jeg se at den lavtråbende sides mellemtoner ikke fulgtes ad! dvs den ene var forbundet i modfase; det kunne også høres ved hvid støj fra autosetup via min SS-reciever, der var der forskel på hvor lyst de lød i forhold til hinanden.
Set i bakspejlet så var det vel også det eneste sted der lige kunne give næsten 3 db mindre....
Tak for hjælpen, nu spiller de lige højt.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
|
Hej.
Har fundet fejlen; v batterikontrol af hele ht kunne jeg se at den lavtråbende sides mellemtoner ikke fulgtes ad! dvs den ene var forbundet i modfase; det kunne også høres ved hvid støj fra autosetup via min SS-reciever, der var der forskel på hvor lyst de lød i forhold til hinanden.
Set i bakspejlet så var det vel også det eneste sted der lige kunne give næsten 3 db mindre....
Tak for hjælpen, nu spiller de lige højt.
mvh. Per.
|
|
|
Herligt. 
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 05 Oktober 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
fedest. Nu skulle stemmer osse lyde meget mere naturlige, ikke?
|
| Til top |
|
| |