Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvor må man dele? eller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

eller rettere:
I hvilke frekvensområder anbefaler man absolut IKKE at dele ved flervejs systemer (2,3 og 4vejs)
vi taler højtalere

er der forskel på hvad man "må og ikke må" når det er aktiv eller pasiv deling

Jeg er klar over at det til dels er subjektivt  men tænkte at der var nogle gyldene regler

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Min holdning er, at hvis man har styr på sagerne, er det stort set ligegyldig hvor. Derfor kigger jeg meget på ved hvilke
frekvenser jeg kan opnå bedst mulig overgang, istedet for at tænkte på hvor i frekvensbåndet det nu er.

Nogen siger man ikke må dele omkring 2000Hz fordi det er midt i stemmeområdet. FIS. Jeg ser gerne den mand der kan
gengive 2000Hz.   

Så få hellere styr på fase og frekvensgang, end hvor du deler. Se evt min delefilter tråd.
Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

kongruens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Mange højttalere bliver delt i det, der principielt skulle være det værste område at dele i - nemlig mellemtoneområdet - hvor øret er mest følsomt. Jeg mener, det er mellem 1 - 5 kHz (Hæng mig ikke op på det!). Rent bortset fra det, er det jo enhedernes frekvensbåndbredde, der bør afgøre, hvor man deler.

Mvh.

Til top Vis kongruens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongruens

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Kommer da meget an på enhedernes kvaliteter og evne til at arbejde sammen. Hvis de er eks. særligt liniære/pæne et sted på kurven, lyder lækkert, ruller pænt af eller andet - så vil man da lægge delingen derefter. Eller hur...Kan se de Syncroniq er kommet på banen.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Det handler nok mest om størrelsen på enheden. På engelsk kaldes det "beaming", ved ikke hvad det kaldes på dansk, men det er den frekvens hvor enheden begynder at miste spredning/niveau "offaxis", dvs at enheden falder i styrke/niveau når du ikke længere lytter direkte på højtaleren - nogen tillægger det større betydning, mens andre mener at det er uden betydning blot man lytter direkte på højtaleren

Så er der "lobing" som på dansk kan betegnes som udfasning, og det sker på grund af afstanden mellem de enheder som skal spille sammen, jo højere i frekvens du deler jo tættere bør enhederne sidde, og da det er enhedens centrum der regnes med, er det dermed indlysende at store enheder har problemer i den retning

Et andet "våben" er "polar response" som fortæller om højtalerens sprednings karakteristik

Men Syncronic har ret i at teori og praksis ikke nødvendigvis ALTID passer, dvs at man godt kan få et design til at spille godt selvom det ikke lige følger de anerkendte teorier, som feks synes en relativ høj delefrekvens ofte at lyde godt, trods det at man teoretisk burde dele lavere - måske det blot er nemmere at opnå den eftertragtede homogenitet/sammenhæng ved en højere delefrekvens

Men der er en del "religion" behæftet ved det

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Nogen siger man ikke må dele omkring 2000Hz fordi det er midt i stemmeområdet. FIS. Jeg ser gerne den mand der kan
gengive 2000Hz.   

Ja det kniber nok lidt hvis det er helt rene sinustoner der skal frembringes... selv ved tale indeholder konsonant-lyde et meget bredere spektrum end man går og regner med. Hvis vi snakker akustik er det netop i det område hvor reflektioner/ekkoer nedsætter taleforståeligheden mest.

Og ved sang kan du være sikker på at der ligger MASSER af info i netop 1000-3000hz.
Prøv f.eks. at se på et spektrum af en der synger.. så kan du se at det faktisk dækker et ret bredt område - også over 2kHz

Men derfor kan det da sagtens være at det ikke er et problem at lægge delefrekvensen i det område - som du selv påpeger er det et spørgsmål om omtanke
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

jeg spørger fordi jeg har Tannoy Dual Concentrics og disse deles alle  - alt efter størrelse - et sted mellem 1000 og 1600 hz - mine er 12" og dels ved 1400 - den samme model fra dc 6000 deles ved 1000- Mine spiller i duelundhorn og det er ingen problemer med mellemtone men ham jeg købte Tannoy enhederne af i sin tid tror jeg havde lave andre delefiltre elle modded de eksisterende.

Derfor hvis jeg på et tidspunkt skal skifte disse eller reparere dem vil det være rart at vide - men som jeg læse det i skriver så handler det om meget andet en bare en frekvens

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
jeg spørger fordi jeg har Tannoy Dual Concentrics og disse deles alle  - alt efter størrelse - et sted mellem 1000 og 1600 hz - mine er 12" og dels ved 1400 - den samme model fra dc 6000 deles ved 1000- Mine spiller i duelundhorn og det er ingen problemer med mellemtone men ham jeg købte Tannoy enhederne af i sin tid tror jeg havde lave andre delefiltre elle modded de eksisterende.

Derfor hvis jeg på et tidspunkt skal skifte disse eller reparere dem vil det være rart at vide - men som jeg læse det i skriver så handler det om meget andet en bare en frekvens

den naturlige max delefrekvens er når bølgelængden er lig enhedens brede (for direkte udstrålende enheder med stiv/stempel membran)

fx for 1400Hz er bølgelængden= 340m/1400Hz = 25cm = 10" prøv så at mål de reele membran diameter på din 12"  prøv at lav den sammen beregning for de andre tannoyenheder, der er sammenhæng.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Nu er dine Tannoyenheder specielle, da højtoneenheden er hornladet og spiller ud gennem dybtoneenhedens membran. Så, eventuelle generelle regler kan måske ikke uden videre overføres til dem. Ellers er jeg enig med Syncroniq, når der ellers tages hensyn til enhedernes egenskaber.

Der er lavet masser af vellydende systemer gennem tiderne, hvor der deles i 'kriminelle' frekvensområder. Det fortjener dog at nævnes, at disse ofte er konstrueret af profesionelle eller dygtige amatører, med adgang til et vist minimum af måleudstyr.

Er man amatør, og bygger på gehør, er man nok godt tjent med at tænke i baner a la dem Musicus nævner - f.eks tage udgangspunkt i små bas/mellemenheder, der kan deles ret højt.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes