Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forstærker brum?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der en der kan give et bud på dette fænomen:

Jeg har en stor effektblok som kører brokoblet, den har fået nye højtalerterminaler bagpå. Der er en konstant brum fra den til subben. Jeg har en identisk blok med en identisk sub på som ikke brummer overhovedet.

Alle enheder er udlignet til fælles stel, brummet stopper IKKE når udligningen fjernes eller signal kablet fjernes. Der er ingen enheder der er systemjordet(til jordspydet). Når jeg holder på den ene højtalerterminal OG kabinettet samtidigt stopper brummet. Dvs når jeg skaber en jordforbindelse stopper brummet men jeg skal holde på både metalchassiset OG højtalerterminalen (en af dem..) Selve højtalerterminnalen er monteret på/i en 4 mm krydsfinerplade som så er skruet på chassiset. Kan der være overgang i dette?? Hvordan laver jeg det rigtigt, så jeg undgår støj??tak

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Oktober 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Er fejlen opstået i forbindelse med at den fik nye højttalerterminaler ?

Har du selv skiftet dem ?

Hvilken forstærker taler vi om ?

Det kan muligvis være en stelforbindelse internt i forstærkeren der mangler.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

De var monteret da jeg købte den, de originale terminaler var også dårlige. Jeg har nemlig 3 stk af denne model Harman Citation 22. Jeg kikkede lidt på det igår igen og her viste det sig at brummet forsvandt når jeg "bare" holdt på selve chassisiet. Jeg behøvede ikke at have forbindelse til terminalen?? En intern stelforbindelse lyder sandsynlig...men hvorfra og til??

Den står i et rack og er derfor umulig at fejlsøge på mens den er monteret, derfor kunne det være godt med en god indikering af hvad fejlen kunne være inden jeg tager den ud og skiller den ad.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Det er svært at sige, men min første tanke var at det måske kunne være en ledning man havde glemt at montere da man skiftede højttalerterminaler. Der sidder, i mange forstærkere, stelledninger fra hovedprintet til printet med terminalerne. De kan også være monteret med kabelsko så de skal monteres på en af de skruer der holder terminalerne. Du skal altså kigge efter en , sansynligvis sort, ledning der ikke er monteret i den ene ende.
En anden mulighed kan være skruer der mangler eller ikke er spændt. Ofte laver man stelforbindelser ved at et print bliver presset ned mod chassiset med en af de skruer der holder printet. Det kan også være en skrue i bagpladen, evt. ved indgangsbøsningerne.

Ovennævnte er oplagte muligheder hvis fejlen er opstået efter udskiftning af terminalerne. En anden fejl som er ret almindelig ved stelfejl, er en afbrudt stelbane i printet. Det vil du som regel kunne se hvis du kigger nøje på printene på loddesiden. Der vil ofte være sort der hvor printbanen er afbrudt og måske hænger et lille stykke af banen løst.

Hvis det ikke er en af disse fejl, kræver det nok måleudstyr og evt. diagram.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Oktober 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode råd jeg kikker på det iaften...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes