Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 00:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sikringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bowman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Sikringer "lyder" ikke særligt godt, og jeg vil helst undgå risikoen det indebærer at bypasse dem...

Kender nogen nogle typer som kan anbefales? Xindak har for eksempel nogle i sølv??? Andre?

Gode råd modtages med tak! Mvh. Helge

Til top Vis bowman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bowman

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Med fare for at lyde lidt so-'n-so... så vil jeg påstå, at mine sikringer lyder aldeles glimrende også selv om de er almindelige gode gammeldags sikringer og så er nogle af dem i.ø. ganske flinke. 

Hvis man kan høre disse sikringers lydmæssige effekt, så er jeg intet mindre end imponeret!

At lege med tanken om bypassing af disse afstedkommer, at man kommer på kant med forsikringsselsaber og lovgivende myndigheder ligeså.

At det er et nærmest vedtaget  faktum, at sikringer ikke lyder særlig godt - er vel også bekymrende - i hvert fald for mig.

Jeg kan desværre ikke hjælpe, selvom der lægges op til det.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hvis sikringerne sidder i forsynings delen så kan man helt sikkert ikke høre dem, og hvis ens forstærker er konstrueret ordentligt, så er der ikke nogen i den direkte signal vej (f.eks. i serie med udgangen).

Glem det og spil et stykke musik.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

bowman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hej gutter...

Jeg ville ønske at I havde ret, men både teori og praksis forteller at lederen og isolator påvirker et elektrisk signal.

Uden at være kvalficeret til at beskrive det i dybden, så kan i hvert fald enhver høre en tydelig forskel på at udskifte et strømkabel til forstærkeren fra tynd standard til sold-core 1.5 eller 2.5 mm2 installationskabel.

Og vælger man en ellers identisk leder, men med skærm, ændres lyden noget...

Mange producenter af forstærkere bruger tid og penge på at finde sikringer som forringer gengivelsen mindst. F.eks. Electrocompaniet, Nelson Pass, etc. Og forsøg med at bypasse sikringer i signalkilder som DVD og D/A-konverter høres umiddelbart som en lidt renere diskant og større, lidt tydeligere lydbillede.

Prøv f.eks. også at (forsigtigt!) fjerne plastikken på alle kondensatorerne i et apparat, og med en lille pensel påfør koldpresset linolie, (antistatisk effekt, visstnok), så får man hver gang et saligt smil på når man lytter igen. Vær ikke bange for kortslutning, olien er ikke strømførende i praksis.

Jeg dyrker ikke woo-doo, og kan meget godt forstå Jeres skepsis, men må anerkende hvad mine ører tydeligt forteller.

Hilsen Helge

Til top Vis bowman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bowman

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Helge - jeg forstår godt dine argumenter.
For virkelig at sætte det på spidsen, så prøv at google et interview af John Curl (Krell og Parasound). Han har en rigtig god teknisk forklaring på hvorfor man skal undgå sikringer i signalvejen og strømforsyningens sekundærside.

Problemet er bare at med mindre der i den pågældende forstærker er sikring mod for stort strømtræk, kortslutning eller afbrændte transistorer, ja så er det altså et rent 'gamble' at bruge sit grej. Specielt i monster-klasse A forstærkere hvor strømforsyningens størrelse gør at der virkelig kan gå meget galt. Så sikringer ER nødvendige.

Når det så er sagt så er alle forstærkere jo konstrueret som de er, og konstrutøren har jo selvfølgelig lyttet og trimmet indtil han mente lyden var i orden, også selvom at der er sikringer i. Hvis de har fået en god test, eller hvis man selv kan lide lyden med sikringer, så kan man vel også sagtens leve med det.

Sikringer i 230V delen er der i mine øjne/ører ingen grund til at 'undgå' eller gøre noget ved. Dem kan man ikke høre forskel på.

Helge jeg er nødt til at sige at dit kondensator-trick med lin-olie virker lige præcis som woodoo for mig.
Hvad skulle den tekniske forklaring være på effekten?
Lodder du kondensatorerne ud eller hvad, for så kan lydforskellen måske opstå i nye og bedre lodninger.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Oktober 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hej Helge

Snakker du om sikringer på 230V siden?

I givet tilfælde bør du også kigge på husets eltavle, her er endnu en sikring strømmen skal passere før den når forstærkeren - for ikke at tale om alle dem elselskabet har sat i vejen mellem kraftværket og din eltavle.

Mht ledning:
Der er meget religion i emnet. Til de fleste stikkontakter i huse er der trukket 1,5 kvadrat uskærmet installationskabel. Spørger du en elektrikker, giver det derfor ikke mening at bruge noget bedre end 1,5 kvadrat efter stikkontakten.
Som oftest bruges der mindre en 1,5 kvadrat efter stikkontakten, er denne ledning svært underdimensioneret, kan det dog påvirke lyden. Husk dog på at, 1,5 kvadrat svarer til 2300W.

Snakker du om sikringer på "svagstrømssiden" (under 100V) tror jeg det er en anden snak, men dette burde ikke være nødvendigt i en velkonstrueret forstærker.

Stiller du samme spørgsmål i "tweaks" forummet får du måske et andet svar.... her er der lidt mere "voodoo"...

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes