Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chokomus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har et tip og et spørgsmål her ud på de sene timer...

Tippet: Jeg har lige købt et loddesæt i Bilka med loddepistol, loddekolbe og div. udstyr, sat ned fra 149,- til 69,- kr. Hvis der lige er nogen der står og mangler et sæt, så er det jo bare med at komme afsted.

Spørgsmålet: Jeg vil lave et delefilter til min nye sub, så jeg kan køre den sammen med en nad forstærker jeg har stående. Den skal skærmes af fra at spille over 50-60 hz. Kan det virklig passe at det er så vanskeligt? Min surround-receiver krydser ved 80 hz, men udregninger viser at den helst skulle skæres af ved 50-55 hz. Jeg synes ikke at kunne finde en god løsning på det. Som jeg kan se det er det bare en spole det drejer sig om, men de udregninger jeg kommer frem til viser at det er en humongous spole der bliver tale om! Som koster PENGE! Så jeg forventer at jeg måske har lavet fejl i mine udregninger.

Kunne en af jer lyd-genier ikke fortælle mig hvad jeg skal gøre for at skære af længere nede end de 80 hz?

På forhånd tak for hjælpen.

MVH Jannik

Til top Vis Chokomus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chokomus

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

Hvis din højtaler er på 8 ohm, kan du serieforbinde 2 trafospoler på 12 mH ender du i nærheden af 55 hz.

Du kan også bruge P-kærnespoler, de er billigere. Omkring 100 - 150 kr. stk.

Så vidt jeg kan regne ud, skal du bruge 25,48 mH for at havne på 50 hz

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Februar 2004 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

Jeg er bange for at dine beregninger er korrekte! Så snart man ønsker at lave et passivt delefilter der deler under 2-300Hz, begynder de nødvendige spoler at blive STORE & DYRE. Og det er netop én af grundene til at næsten alle producenter og selvbyggere foretrækker at bruge aktive, elektroniske filtre når der skal deles så dybt.

Sålænge man blot skal anvende sub'en til film & surround er problemet ikke stort - den nødvendige deling er allerede indbygget i surround teknikken. Men ønsker man at bruge sin sub til normal stereo lyd, er man næsten pisket til at få den delt elektronisk. Eneste anden (nød-)løsning kunne være en sub af bandpass typen, der har en naturlig, akustisk afrulning i toppen af sit arbejdsområde. men så skulle man bygge én der var specielt tilpasset til at arbejde med ens hoved højtalere mht. deling, og løsningen ville ikke være særlig fleksibel .

Hvad er det med at "udregninger viser at den helst skulle skæres af ved 50-55 hz."? Det forstår jeg ikke helt... .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes