Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udskiftning af defekt bas i dali 107 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KriP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hej forum,

Jeg har et sæt Dali 107 højttalere som jeg har benyttet et stykke tid. Nu er bas-enhederne så gået hen og smuldret på begge højttalere. Jeg har prøvet at skille højttaleren og det ser umiddelbart ud som om det er nemt at skifte enheden, dog med den ene hage, at jeg selvfølgelig skal finde en ny enhed som passer størrelsesmæssigt i hullet og hvor frontstof m.v. også kan monteres igen bagefter.

Er der nogen der har et godt bud på hvilen 10" enhed jeg kunne købe som ville passe ind i 107'eren uden jeg skal til at ændre for meget på selve kabinettet? Såvidt jeg kan finde ud af er den gamle enhed fra Vifa og i 4 ohm, men jeg ved ikke hvor stor rolle dette spiller.
Til top Vis KriP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KriP

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Du kan få basserne renoveret her

www.basrep.dk

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 November 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Det kan nok blive svært at skaffe en identisk enhed, ikke alene på størrelsen, men også på de elektiske parametre - du kan ikke bare tage en 10" enhed og sætte den i, delefiltret ville i så fald sandsynligvis skulle justeres. De vil spille, ja, men ikke bedst muligt.

Hvis det "bare" er kantophænget der er smuldret, så er det bedste nok at få dem erstattet, og det kan (som Kjeldsen skriver) www.basrep.dk gøre for dig, men det koster selvfølgelig. Du kan også prøve selv, du kan købe det i kit-form.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

KriP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 November 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene :)

Jeg har faktisk spurgte basrep om hvad det ville koste og fået en pris, men jeg vakler lidt. Det er som sådan ikke prisen for reparationen som afskrækker mig, den er rimelig nok synes jeg, men den samlede pris nærmer sig hastigt prisen af hvad et sæt brugte 107'ere koster.

Har i nogen erfaring med hvad der går i stykker på blue højttalerne? Er det næsten altid basserne, eller går delefilter/diskant/mellemtone også? Hvis man kan reparere basserne og der så er en god sandsynlighed for sættet holder nogle år endnu, så er det nok også en god investering.
Til top Vis KriP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KriP

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

skumophæng går i stykker på alle højttalere, dog hurtigst hvis de får direkte sollys. At købe en gammel 107'er er derfor blot en stakket frist. Renoverede basser holder yderligere 10-20 år.

Delefilter går ikke i stykker af sig selv, kun meget hårde stød og overbelastning ødelægger et delefilter.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Du kan jo også høre hifi klubben hvad nye originale basenheder koster.
Men i betragtning af 107'erens prisklasse, er du måske bedre stillet ved at skrotte dem og købe nogle nye højttalere, evt. brugt.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes