Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bånddiskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Efter et par år med diy på hylden, så har jeg fået lysten til at springe ud i noget DIY igen.

Jeg har tidligere rodet lidt med bånd og syntes det kunne være spændende at komme igang med et vinter projekt.

Derfor kommer der lige en del spørgsmål.

Planen er et bånd på 25mm bred og 300mm langt.

Det jeg lavede i sin tid var et bånd med 6-7 ledere i som gav ca. 7-8 ohm i belastning. Jeg kan huske at have set bånd som
benytter bånd som ikke består af flere ledere. Er der noget med at de bruger en "dims" (Kan ikke huske hvad den hedder...
Transceiver??..), som kan lave impedansen om til 4-8 ohm?

Magneter skal vel være neo magneter? hvor køber i dem?

Hvor købes alufolie på og uden papir i rette tykkelse.. (og hvilken tykkelse)??

Hvad materiale er bedst som kabinet til magneterne..??

Mange spørgsmål.. Håber at i kloge hoveder har lyst til at svare på et par af spørgsmålene.

Vh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

ulf-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

neodymium får man fra kina

Jeg skal bestille nogen alligevel så jeg kan vel også finde nogle ekstra til dig om det skulle være.

Aluminium, La folia brugte i sin tid almindelig madfolie og det har en passende tykkelse, jo tyndere det er jo lettere og dermed jo større virkningsgrad.

Til top Vis ulf-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulf-dk

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Man kan faktisk købe Apogee membraner til reperation, og neo magneter er heller ikke noget problem - men ulfes tilbud er jo rigtig fint, men husk lige at se på kvaliteten som kan svinge en del, og det er meget vigtigt at vide præcis hvilken magnet passer bedst til designet

Har ikke mere tid nu, vender tilbage med flere oplysninger om ovenstående, hvis andre ikke kommer først

Jeg kan desværre ikke finde mit link til Apogee reperations membraner, men det er selvfølgelig også kun den nemme løsning  andre synes at være blevet rene eksperter og bruger helt andre løsninger som feks planar, men kræver nok lidt erfaring og øvelse, til gengæld laver de måske endda ting som overgår de commercielle

Men man kan jo ret enkelt starte her  http://www.michaelgaedtke.de/Home/index.html

http://www.apogeeacoustics.com/repairsapogeeribbons.html nå så fandt jeg det link  

Men man kan da også lave subs, hvilket er nok så interessant http://infraplanar.free.fr/

Du spurgte hvordan man gør hvis der ikke bruges flere ledere og ingen bærefolie http://home.comcast.net/~hendentures/index_files/Page331.htm se også Gaedtke

Der findes meget mere, men så bliver det lidt uoverskueligt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Men du nævner en bånd længde/højde på 300mm

DET vil jeg nok ikke anbefale med et ægte løsthængende bånd

Med PLANAR derimod kunne det måske være rigtig fint - men med den store størrelse er jeg i tvivl om der opnås andet end en stor forøgelse af udgifter til magneter, jern og træ

Man kunne også tænke på om en sådan stor enhed blot vil være en del mere mekanisk ustabil og ressonant  det er der selvfølgelig løsninger for, men medfører som sagt måske blot en hel del ekstra arbejde uden nogen garanti for gevinst

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes