| Forfatter |
|
synth-maniac Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 07 December 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej, vi er nogle fyre der vil bygge en højtaler med forstærker indbygget, til brug på dette års roskilde festival. man kunne lave systemet som alle
andre laver det, med en kasse hvor højtalere og radio er indbygget i, en bilradio som forstærker og et 12v bilbatteri til at drive det hele. men vi vil
gerne gøre det lidt anderledes, og vil evt. selv bygge forstærkeren. men så er det bare, hvor kan man købe dele til en forstærker henne? og kan
det drives af et 12v batteri?
det hele skal selvfølgelig ikke være super hi-fi, da vi helst skal holde vores budget på omkring 800-1000 kroner i alt. og desuden er vi også ret
grønne inden for gør-det-selv hi-fi, så det skal være nogenlunde nemt at gå til - altså helst ikke noget med at vi selv skal lodde alle
komponenterne sammen.
Så er der nogen der har nogen råd til vores projekt?
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
| Sendt: 07 December 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
ca. 1000 kr til forstærker eller til det hele? Kasse osv.
|
| Til top |
|
| |
MortenJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 07 December 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Jeg har været igennem samme process som I skal i gang med. Kig evt. i denne tråd for inspiration og se hvordan jeg byggede min. Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan i vil bygge jeres egen forstærker uden at lodde, men Amp6 Basic fra www.41hz.com er et rigtig godt bud på en god forstærker der kører fint og længe på batteri. Mvh. Morten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er ca. 1000 for det hele - plader, hjul, højtalerenheder, forstærker osv.
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
det hele for en tusse, så er der næsten ikke andet og gøre, end at tage hen til den lokale ophygger. tit der sidder nogen 6x9" enheder tilbage i bilerne og så er der sikkert også en fornuftig radio et sted.. det skulle kunne fåes til en plov... plus så er der lige lidt tilbage til en krydsfinerplade til kassen og trækvognen må i hugge hos en af de gamle  Det er ret smart hvis i får fat i en radio som kan afspille mp3 fra usb stik/sd kort, sparer lidt strøm og så slipper i for at cd'en hopper hvis(NÅR!!) i spiller højt  Vi er selv et par stykker som er i gang med vores vogn  det bliver en lille sag med 700liter bass-reflekskasse, enheder købt brugt på www.djz.dk det er 8 Velleman 8" bas/mellemtone enheder og 8 piezo diskanter(tror ikke alle skal bruges)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Casper. jeres projekt lyder da lidt som et stort projekt i har gang i :)
ja, vi har også bare tænkt os at finde nogle billige brugte højtalere. men vi er mere i tvivl om forstærkeren, for man kunnne jo bruge en effektforstærker fra en bil, men tapper den ikke batteriet forholdsvist hurtigt?
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well - det er svært at lave noget grej der slet ikke bruger strøm. Jo bilstereo forstærkere trækker strøm, men det gør alle andre forstærkere også. For minimum setup: Brug en autoradio med USB indgang og de indbyggede forstærkere i den. Den trækker nok 1 ampere eller noget i tomgang. Brug 4ohms enheder for maksimal niveau.
Men når nu at I alligevel skal bruge det på Roskilde Festival, hvorfor bruger I så ikke nogle solceller til at lade batteriet op?
Eventuelt CasperCU eller MortenJ.
I skal godt nok af med mere end kr 1000,- men det ville da give über respekt, og det er jo også lige i Roskilde Festivallens øko-flipper-mentalitet. 
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja selve vognen bliver ret stor, passer lige med at der kan stå 6 rammer ved siden af hinanden overpå... gerne i flere lag
Du kan godt bruge en effekt fra en bil, Hvor hurtigt det tapper batteriet kommer an på et par ting, 1) hvor højt i spiller (well daahh  ) 2) Hvor effektiv effekten er (hvor meget spildstrøm der er) 3) Effektiviten af højtallerene (hvor mange db/w) I år prøver vi kun at bruge radioen for at spare lidt på strømmen, så man i sin brændert ikke skruger effekten op på 800-1000 watt og på den måde bruge alt strømmen på ingen tid, men der skulle gerne kunne spilles højt uden effektblokken I vores tilfælde kan enhederne spille 94db/1w pr kanal, hvis du kigger herunder kan du så se at med runder vi 106db ved at bruge 16watt fra forstærkerens ene kanal, ved brug af 4 kanaler har man fordoblet membran arealet 2 gange og på den måde skulle man teoretisk ramme 112 db ved at spille 4x16watt. Det sidste må folk godt lige rette mig i, er ikke 100% sikker på det er rigtigt, men som jeg havde forstået det skulle fordobling af membran areal og watt give 3db boost, som jeg nu har forstået det
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

|
| Sendt: 09 December 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
Men når nu at I alligevel skal bruge det på Roskilde Festival, hvorfor
bruger I så ikke nogle solceller til at lade batteriet op? Eventuelt CasperCU eller MortenJ.
I skal godt nok af med mere end kr 1000,- men det ville da give über respekt, og det er jo også lige i Roskilde Festivallens øko-flipper-mentalitet. 
|
|
|
vi bruger skam også lidt mere end 1000kr, men faktisk ikke galt, velleman enhederne gav jeg 600kr for, piezo diskanterne gav jeg 200kr for, Radio blaupunkt til 800kr, jul har vi fra sidste anlæg, plader kommer til at koster omkring en plov så omkring 2000kr har vi brugt, men solsæller er nok lige en smule dyre  synth-maniac hvilket navn har i til vognen? den skal jo ha et cool navn
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror vi går over til at bruge en bilforstærker. det er jo også bare det nemmere.
eller, vi har 1000 kroner til forstærker, højtaler og så videre. plader og hjul, og alt det andet vi skal bygge vognen af, kan vi få fat i gratis.
vi har ikke noget navn til den endnu, men roskilde-blaster må være vores projektnavn indtil videre:)
men det med solceller, vi har fundet dem her: http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?
cPath=21_23&products_id=28&osCsid=1917333b6af23ab273dbde0c51 6df92c tror i det er noget der vil hjælpe noget?
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til 12V er en bilforstærker KLART det nemmeste, specielt hvis I ikke har lyst til at lodde alt for meget. Syntes klart forslaget om at tage til den lokale ophugger for at få nogle billige enheder er en god ide.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 December 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 19 December 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, nu hvor det er til en festival amp, så kan det være i skal kigge lidt på en hjemmebyg klasse D forstærker og så en switchmode psu.
Her kan du switche op fra 12V og så op til det som den klasse D amp kræver, så får du et kæmpe stort lydtryk. Godt nok ikke hifi - men ikke ringere end det du hører på diskoteker rundt omkring.
Det er den måde du kan bygge det på, hvor du får højest lydtryk pr. brugt energi fra batteriet.
Du kan finde nogle ret fornuftige klasse d amps rundt omkring til ikke så mange penge igen, og psu'en findes i byg selv kits :).
__________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
Indsats uden drømme er bare udmattende.
Det er kombinationen af drømme og indsats der skaber resultater og udvikling.
|
| Til top |
|
| |
MortenJ Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 132
|
| Sendt: 19 December 2008 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
FlexQ skrev:
Altså, nu hvor det er til en festival amp, så kan det være i skal kigge lidt på en hjemmebyg klasse D forstærker og så en switchmode psu.
Her kan du switche op fra 12V og så op til det som den klasse D amp kræver, så får du et kæmpe stort lydtryk. Godt nok ikke hifi - men ikke ringere end det du hører på diskoteker rundt omkring.
Det er den måde du kan bygge det på, hvor du får højest lydtryk pr. brugt energi fra batteriet.
Du kan finde nogle ret fornuftige klasse d amps rundt omkring til ikke så mange penge igen, og psu'en findes i byg selv kits :).
|
|
|
Hvorfor så ikke vælge en amp der kan køre på 12 V i første omgang? Der er masser af DIY klasse D amps der kan køre på 12 V. Desuden mister man effekt i en stepup transformer, og de kan sjældent levere særlig meget effekt (så vidt jeg ved). Med en amp på 12 V og et stort batteri har du den "perfekte strømforsyning" der kan levere al den effekt forstærkeren skal bruge. Mvh. Morten
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenJ skrev:
FlexQ skrev:
Alts�, nu hvor det er til en festival amp, s� kan det v�re i skal kigge lidt p� en hjemmebyg klasse D forst�rker og s� en switchmode psu.
Her kan du switche op fra 12V og s� op til det som den klasse D amp kr�ver, s� f�r du et k�mpe stort lydtryk. Godt nok ikke hifi - men ikke ringere end det du h�rer p� diskoteker rundt omkring.
Det er den m�de du kan bygge det p�, hvor du f�r h�jest lydtryk pr. brugt energi fra batteriet.
Du kan finde nogle ret fornuftige klasse d amps rundt omkring til ikke s� mange penge igen, og psu'en findes i byg selv kits :).
|
|
|
Hvorfor s� ikke v�lge en amp der kan k�re p� 12 V i f�rste omgang? Der er masser af DIY klasse D amps der kan k�re p� 12 V. Desuden mister man effekt i en stepup transformer, og de kan sj�ldent levere s�rlig meget effekt (s� vidt jeg ved). Med en amp p� 12 V og et stort batteri har du den "perfekte str�mforsyning" der kan levere al den effekt forst�rkeren skal bruge.
Mvh. Morten
|
|
|
Morten, du har self ret, step ups fåes som regel i omkring 50% effektivitet. Så det mest fornuftige må være at finde en 12V klasse D amp, som thomas siger. __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
MortenJ skrev:
FlexQ skrev:
Alts�, nu hvor det er til en festival amp, s� kan det v�re i skal kigge lidt p� en hjemmebyg klasse D forst�rker og s� en switchmode psu.
Her kan du switche op fra 12V og s� op til det som den klasse D amp kr�ver, s� f�r du et k�mpe stort lydtryk. Godt nok ikke hifi - men ikke ringere end det du h�rer p� diskoteker rundt omkring.
Det er den m�de du kan bygge det p�, hvor du f�r h�jest lydtryk pr. brugt energi fra batteriet.
Du kan finde nogle ret fornuftige klasse d amps rundt omkring til ikke s� mange penge igen, og psu'en findes i byg selv kits :).
|
|
|
Hvorfor s� ikke v�lge en amp der kan k�re p� 12 V i f�rste omgang? Der er masser af DIY klasse D amps der kan k�re p� 12 V. Desuden mister man effekt i en stepup transformer, og de kan sj�ldent levere s�rlig meget effekt (s� vidt jeg ved). Med en amp p� 12 V og et stort batteri har du den "perfekte str�mforsyning" der kan levere al den effekt forst�rkeren skal bruge.
Mvh. Morten
|
|
|
Du har ret morten, self skal han bare bruge en 12V amp, stepups har os en utrolig dårlig effektivitet (omkring 50%). Her er en lille fin artikkel omkring klasse D forstærkere. http://sound.westhost.com/articles/pwm.htm Og i den står der, desværre at et godt layout er essentielt for hvor godt slut produktet ender ud i at være. Har siddet og undersøgt det lidt, jeg tror virkelig ikke du kan få det billigere end at finde en af de der 1000W bil effekttrin fra thansen. Det kan du umuligt lave billigere selv. Så det var bare tom snak, fra min side :P. __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, mange tak. tror vi vil kigge på en klasse D amp så
nogen der ved hvor man kan købe sådan en fætter henne? evt. et link kunne være godt.
|
| Til top |
|
| |
Gigabyte Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 09 Marts 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et foreslag fra en erfaren Tripath bruger (41HZ) er følgende.
41Hz.com har et Kit, "Amp 9 Basic", Hvis det fødes med 2*12 Volt batterier i serie, har man 40-50 Watt pr. Kanal. Evt kan 2 Kanaler Paralel kobles (IKKE Bro Kobles), så kan forstærkeren trække en 2 Ohm Højtaler F.eks. til en Sub.
1 * 100Watt på sub'en, F.eks en gammel eller billig bil sub (T-Hansen) husk 2 Ohm enhed eller 2 stk.
2*50Watt på Right + Left, F.eks. 2 stk 6*9 enheder fra en skrothandler
Pga det relativt høje standby forbrug (ca 600mA ved 24V) fra en sådan forstærker, kan der med fordel bruges en omskifter, så når man ikke behøver at spille højt, skifter man fra 24 volt (serie) til 12 volt (paralel) kobling af batterierne. så bruger den kun 300mA (1/4 effekt i stdby / lav lydstyrke.)
Jeg bruger selv en Amp9 med 11.1 volt ved alm stue brug, og 22.2 volt ved Festlige lejligheder.
Batterierne er Lithium Ion, fra en defekt bærbar PC (7200mAh), de kan driver mit system en hel aften, ved en ret høj lyd styrke, så med 2 bilbatterier, Hmm.
Den driver een Gammel 10" Cervin Vega bas enhed, og 2*2 TangBand 3" fuldtone enheder.
Glem alt om at bruge en gammel bil radio, brug en mobil Tlf, eller MP3 afspiller. bruger selv en HTC Touch HD til mit setup.
Det kan spille HØJT og Godt.
God Roskilde.
PS: En Alm bilforstærker taber mere en 50% effekt i Varme, Pga. Step up converter og alm klasse A/B forstærker, en Class D eller T (41Hz) er ca 89% effektiv.
|
| Til top |
|
| |
kagepis Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey GB, jeg ville lige høre med hensyn til det der amp9 basic kit? jeg er nemlig blevet lidt tændt på at købe sådan et fint lille kit.
skal man selv samle det? og hvordan man signalkilden? er det også noget som man selv skal lodde på, eller kan man lave et trick med noget muffer eller klemmer ?
har du eventuelt nogle billeder af dit?
Lasse..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 07 Juli 2009 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kagepis skrev:
hey GB, jeg ville lige høre med hensyn til det der amp9 basic kit? jeg er nemlig blevet lidt tændt på at købe sådan et fint lille kit.
skal man selv samle det? og hvordan man signalkilden? er det også noget som man selv skal lodde på, eller kan man lave et trick med noget muffer eller klemmer ?
har du eventuelt nogle billeder af dit?
Lasse..
|
|
|
Du skal lodde det hele selv. Hvis du vil have noget færdigt (skal dog bygges ind i kabinet) skal du kigge på www.connexelectronic.com eller www.cadaudio.dk
|
| Til top |
|
| |