Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 19:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Stor højttaler. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 December 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.

Jeg sad og kiggede lidt på en side med en masse spændende enheder, og det skal siges allerede nu, at jeg ikke er det store geni indenfor hifi, men alligevel blev jeg vildt fristet til at prøve at begive mig ud i noget diy. Det er jo øjensynligt ikke så dyrt. Jeg har længe drømt om at lave nogle ordentlige, store højttalere, og her kunne det gøres forholdsvis billigt.

Men er det noget skrammet?

Det, der umiddelbart så godt ud i mine øjne har denne konfiguration.

Diskant, øverste mellemtone, lavere mellemtone, bas.

Vil det kunne spille sammen, og blive til en god højttaler? Plads er ikke det store problem her, bassen skal nok få luft til at arbejde i. Vi har jo alle en drengerøv inderst inde.

Burde jeg droppe projektet på forhånd, eller hvad siger de kloge hoveder?

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 December 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

Svært at vurdere de angivne elementer ;)

måske det kan være en ide at sondere mulighederne først ?  Når din musik smag er erkendt, kan du måske med fordel kigge hos nogle lidt nærmere , hvor du kan høre tingene ?  frequence, dat og de andre ?

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hvad vil du gerne vide?

Jeg høre hovedsageligt rock og metal, men også mere aksutisk musik som f.eks. Ben harper og elektronisk musik skal lyde godt. En god højttaler skal kunne det hele.

Og problemet er netop, at jeg ikke rigtig tror, der er ret meget af det, der kan høres her i dk, og det, der kan er som regel ret dyrt.

BendtPJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 December 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej Banz.

Et udgangspunkt kunne jo være et færdigt byggesæt. Det kan der jo så eksperimenteres videre på efterhånden.

Ellers prøv at lægge dataene på enhederne ind i et af beregningsprogrammerne, der er beskrevet i Arne Rodahls fine artikler om emnet, det kan så give dig en ide om størrelse på kabinettet, delefrekvenser med mere.
Endelig er der jo trial and error princippet, man har vel lov at være heldig en gang imellem
.
Under alle omstændigheder skal du nok ikke forvente at de spiller perfekt i første forsøg, men det er jo fintuningen som er det spændende ved DIY.

Uanset hvad du gør så ønskes du held og lykke med projektet.

Til top Vis BendtPJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BendtPJ

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bygget et af troels gravesens projekter sammen med min bror, men til ham, den såkaldte pms, med bred baffel. 

Jeg går ud fra at det er de artikler om selvbyg her på side, du refererer til? Jeg må lige kigge dem igennem igen.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvilke af dem bør jeg læse?

Har læst dem alle for lidt siden, og så gennemgået artikel 3 og 5 igen.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 December 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

banz skrev:

Umiddelbart ja, du vil helt sikkert få bedre lyd ved at kopiere noget som virker

Evt kan du kan stadig tilføje sub enheden. hvis du brænder for det - men den skal skæres dybt, og aktivt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
banz skrev:

Umiddelbart ja, da dine valg af enheder tyder på at der er noget at lære endnu, feks har øvre/nedre mellemtone for lav følsomhed - og det er kun valget af enheder, men hele designet og delefilter er mere kompliceret

Du vil helt sikkert få bedre lyd ved at kopiere noget som virker

Du kan evt stadig tilføje sub enheden. hvis du brænder for det

Tak, der var noget, man kunne bruge.

Har godt set, at diskanten har en noget højere følsomhed end resten, men som du selv nævner er jeg her i min pure ungdom. Hele idéen var ligesom at ikke have separate subwoofere, men at kunne slå det hele sammen i en stor kasse. Hellere 2 meget store end 4, halvstore imo.

Umiddelbart er mine største krav til systemet, at det skal være dynamisk, altså have god attack, og meget gerne spille indlevende og ikke for tilbagelænet, det er lidt kedeligt i mit hoved, og så have hele frekvensspektret med; det skal også være fedt at se film på.

Umiddelbart overvejede jeg at dele badderne aktivt og trække dem med en crown, som jeg allerede har, og så et regulært 3 vejs system derover.

Har du så evt nogle forslag? Som sagt gør prisen mere end størrelsen.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
Umiddelbart er mine største krav til systemet, at det skal være dynamisk, altså have god attack, og meget gerne spille indlevende og ikke for tilbagelænet, det er lidt kedeligt i mit hoved, og så have hele frekvensspektret med; det skal også være fedt at se film på.

altså mand .. :) .... spille indlevende, god attack... ikke for tilbagelænet .......  hele spektret med....  

Det lyder jo som et bedre kinderæg, du er ved at ruge ud - det væste bliver vel hele baduljen skal være udelukkende med high-end enheder ?

spøg til side - jeg kender egentligt godt en højttaler, jeg turde sætte den af dig ønskede etiket på - der står Cabasse på fronten,  og Brigantin IV i modelnummeret - 

den kræver "kun" 145 x 45 x 47 i plads - og vejer blot 75Kg  -  kører fra 40hz - til 20Khz, snorlige indenfor 3db,  spiller rimeligt højt ( 94db ved 1w påtrykt )  -  men som du sagde, pladsen er ikke et problem ;)

Den er uhyggeligt svær at støve op, men udfordringen må så være at finde de korresponderende enheder, og bygge en klon,  så er du i den syvende himmel.  Skulle du (mod forventning) mangle dybbas i den,  sætter du bare en slaveforstærker på den, og en ægte subwoofer ,  her mener jeg ikke det der nams mange kalder en sub, men noget rigtigt, der kan flytte luften i de nedre regioner, og forårsage både kvalme og ødelagte vinduesrammer -  Brigantin'en alene klarer nok at baldre dine ruder, når du hælder 400watt i den (det holder den fint til, nemmerligen)

Skal vinduesrammerne også ødelægges - skal den store stygge ulv i drift - gerne trukket af en Crown Ct-S-2000 eller tilsvarende, jeg skal gerne se om jeg kan finde opskriften på de der 800 liters kasser, med nogle JBL MoFo enheder. 

banz skrev:
Umiddelbart overvejede jeg at dele badderne aktivt og trække dem med en crown, som jeg allerede har, og så et regulært 3 vejs system derover.

det her er så mit umiddelbare forslag -  og det er langt til april ;)

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

banz skrev:

altså mand .. :) .... spille indlevende, god attack... ikke for tilbagelænet .......  hele spektret med....  

Det lyder jo som et bedre kinderæg, du er ved at ruge ud - det væste bliver vel hele baduljen skal være udelukkende med high-end enheder ?

spøg til side - jeg kender egentligt godt en højttaler, jeg turde sætte den af dig ønskede etiket på - der står Cabasse på fronten,  og Brigantin IV i modelnummeret - 

den kræver "kun" 145 x 45 x 47 i plads - og vejer blot 75Kg  -  kører fra 40hz - til 20Khz, snorlige indenfor 3db,  spiller rimeligt højt ( 94db ved 1w påtrykt )  -  men som du sagde, pladsen er ikke et problem ;)

Den er uhyggeligt svær at støve op, men udfordringen må så være at finde de korresponderende enheder, og bygge en klon,  så er du i den syvende himmel.  Skulle du (mod forventning) mangle dybbas i den,  sætter du bare en slaveforstærker på den, og en ægte subwoofer ,  her mener jeg ikke det der nams mange kalder en sub, men noget rigtigt, der kan flytte luften i de nedre regioner, og forårsage både kvalme og ødelagte vinduesrammer -  Brigantin'en alene klarer nok at baldre dine ruder, når du hælder 400watt i den (det holder den fint til, nemmerligen)

Skal vinduesrammerne også ødelægges - skal den store stygge ulv i drift - gerne trukket af en Crown Ct-S-2000 eller tilsvarende, jeg skal gerne se om jeg kan finde opskriften på de der 800 liters kasser, med nogle JBL MoFo enheder. 

banz skrev:

det her er så mit umiddelbare forslag -  og det er langt til april ;)

Det lyder ret imponerende. Sådanne gad jeg gerne have stående, men om de er 2 meter høje måtte de nu gerne komme indenfor døren.

Men de der dayton basser, i tilstrækkelig store kabinetter kan man få dem helt ned på en 16hz eller deromkring, så er det bare nok af dem... Så kunne det blive ondt.

Men ja, jeg ved godt det er et stort krav at lave noget af intet, men her er plads ikke et kompromi.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
Det lyder ret imponerende. Sådanne gad jeg gerne have stående, men om de er 2 meter høje måtte de nu gerne komme indenfor døren.

Jeg har haft sådan et sæt, men måtte skille mig af med dem (pga lav WAF) -  nu er den detalje så løst, men jeg fandt aldrig et andet sæt - så jeg nøjes med et par IMF' TLS80'ere  

banz skrev:
Men de der dayton basser, i tilstrækkelig store kabinetter kan man få dem helt ned på en 16hz eller deromkring, så er det bare nok af dem... Så kunne det blive ondt.

med en FS på 18Hz, skal de nok også give lyd fra sig der hvor du ønsker - men sammensætningen af enheder, vil nok gøre at du kommer at lægge en delefrekvens midt i mellemtoneområdet - og det bliver dælme ikke sjovt - det kommer koste søvnløse nætter.

min ide ville være at køre med elektronisk delefilter, indtil jeg havde styr på delefrekvenserne, og derefter enten køre med passivt filter -  eller blive ultimativ 

banz skrev:
Men ja, jeg ved godt det er et stort krav at lave noget af intet, men her er plads ikke et kompromi.

Tak for kaffe - hvilken bank har du haft aktier i  (og solgt dem medens tid var ?)

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Der er da en skam, du måtte skille dig af med dem, de ser ellers rigtig fine ud. Kunne de også leve op til det?

Ja, elektronisk deling ville nok være at foretrække, jeg havde dog tænkt mig at dele lavt ned til subben, hvis det skulle være, evt. 80-100hz, og så en 8 eller 10" derover til mellemtone og det øverste bas. Ville det ikke kunne fungere?

Ingen bank aktier her, men alligevel er der ikke højvande i kassebeholdningen.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

banz

Har godt set, at diskanten har en noget højere følsomhed end resten, men som du selv nævner er jeg her i min pure ungdom. Hele idéen var ligesom at ikke have separate subwoofere, men at kunne slå det hele sammen i en stor kasse. Hellere 2 meget store end 4, halvstore imo.

[/QUOTE skrev:

Det går lidt stærkt her, og jeg troede jeg havde slettet mit indlæg

Det jeg mente med valget af enheder var mere rettet imod den totale følsomhed - jeg mener en 3vejs bør være mindst 90db totalt, hvilket medfører at området op til omkring 300hz(?) bør være nogle db højere, men det kun min personlige mening og betyder ikke at du ikke kan have held med andet

Men det absolut ikke nemt at få det til at spille

Det går lidt stærkt her, og jeg troede jeg havde slettet mit indlæg

Det jeg mente med valget af enheder var mere rettet imod den totale følsomhed - jeg mener en 3vejs bør være mindst 90db totalt, hvilket medfører at området op til omkring 300hz(?) bør være nogle db højere, men det kun min personlige mening og betyder ikke at du ikke kan have held med andet

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
Der er da en skam, du måtte skille dig af med dem, de ser ellers rigtig fine ud. Kunne de også leve op til det?

de levede til fulde op til mine forventninger - og lidt til ;)

banz skrev:
Ja, elektronisk deling ville nok være at foretrække, jeg havde dog tænkt mig at dele lavt ned til subben, hvis det skulle være, evt. 80-100hz, og så en 8 eller 10" derover til mellemtone og det øverste bas. Ville det ikke kunne fungere?

Du er nok deromkring jeg selv ville tage udgangspunkt - jeg ville nok dele ved 80, lade 8"'eren gå til 300,  4" resten af vejen til delingen til diskanten -   men området omkring 400 er sgu noget hys - og udfasninger her vil være ret tydelige , så enhederne skal passes godt til hinanden ....

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tør ikke anbefale noget konkret, men finder dog alligevel disse spændende

http://www.gedlee.com/Summa.htm

Til EU vil jeg tro at det er muligt at købe støbt front/horn/delefilter, og så selv sørge for resten

De som har bygget dem er begejstrede og selvom jeg ikke kender dem personligt er det 100% sikkert at de er bedre end alt hvad du selv kan finde på - uanset hvor gode de er, så mener jeg ikke der er noget at tabe - og de har det bedst med subwoofere, Geddes bruger bandpass  

Men selvom det faktisk er billigt, så løber det alligevel op i en slags penge - men de har trods alt en vis gensalgsværdi, modsat det man selv laver

Der er sikkert en del andre muligheder, men det hvad jeg lige kunne fine på

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Musicus: Det ser spændende ud. Men en tovejs med 15"? Har aldrig hørt noget lignende selv. Men fungerer det virkelig?

Hvorfor er det, at du mener mindst 90db følsomhed? Spændende med input. Dem, jeg har stående nu er også trevejs, mener de er på 92db.

Men det skulle lige så meget være for at lære noget i processen - har vil der jo være rigtig meget at lære. Og for at have noget, som ingen andre har.  Men bider jeg mon over mere, end kan jeg spise? Jeg er udemærket klar over, at jeg ikke kan gøre det alene. Men du mener altså, at jeg skal have lidt højere sølsomhed på mellemtone området?

Jan: Ja, det var også umiddelbart noget deromkring, jeg havde tænkt.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

hvad i alverden mener du ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

jan_stevns

hvad i alverden mener du ?

[/QUOTE skrev:

Jeg formoder at dit spørgsmål og

Jeg formoder at dit spørgsmål og undren går på BSC(baffel step compensation) - det er vel efterhånden almindelig kendt at mellembassen og nedefter mangler niveau grundet udfasning, og at der skal kompenseres herfor ved at hæve niveauet i pågældende område, og at man får en tynd "metallisk" lyd hvis man undlader dette, hvilket har plaget de fleste højtalere i mange år - øvre frekvens, typisk 200-300hz, kan beregnes på baggrund af enheden og forpladens størrelse, lille forplade=højere øvre frekvens og større forplade=lavere øvre frekvens, ved meget store forplader og store basser kan BSC være forsvindende lille  - fuld BSC er typisk 6db, men afhængig af designet vil 3-4db ofte være tilstrækkeligt, fuld BSC på 6db kan i mange tilfælde vise sig at være for voldsomt - jeg kan bemærke at "fuld BSC" opnås feks ved et 2.5vejs design, ved en typisk 2vejs dæmpes mellemtonen oftest med en "for stor" serie spole, ved en 3vejs har man muligheden for at bruge en basenhed med højere følsomhed og derefter "finde" den rigtige delefrekvens og derved opnå den ønskede BSC, og derved undgå dæmpning af mellemtonen med deraf følgende tab af følsomhed(SPL) - det skal dog siges at der også er kompromisser ved højtalere med høj følsomhed, typisk tab af dybbas og mere "urolig" frekvens(amplitude)  

Banz, du kan læse om Summa kits her - 15" bruges i den færdige Summa, kits fås kun med enten 10" eller 12", og jo konstruktøren påstår at dem med størst bas og dermed også større horn er de bedste

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=122318

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=banz]

Men det skulle lige så meget være for at lære noget i processen - har vil der jo være rigtig meget at lære. Og for at have noget, som ingen andre har.  

Du vil garanteret være den eneste i Danmark som ejer et Summa kit, og der er ganske få i EU

Hvorvidt det er noget specielt at eje en højtaler som ingen andre har har - jo, hvis den er helt ekseptionelt god og særligt design, ellers ikke - jeg mener, bare selv at vælge et x antal billige standard enheder bliver højtaleren ikke til noget specielt af, undtagelsen kunne være brugen af særligt specielle og dyre enheder - det er som man siger svært at opfinde den dybe tallerken 2 gange, og stort set alt hvad vi kan finde på er jo prøvet før

En bånddiskant som RAAL(140-15D), nu forhandlet af DCA, kunne være et interessant grundlag at bygge på, men ikke billig

Men det er selvfølgelig helt afgørende at du "føler" for det du vælger  og hvis det indebærer at lave dit eget design, so be it

Jo, det kunne være noget helt specielt at finde nogle "vintage" Altec/JBL  men det er vist forbeholdt amerikanere

Hvis dit design ellers er rimelig fornuftigt udført, så vil du muligvis kunne finde lidt hjælp til målinger/delefilter, hvis det skulle knibe, men det er vigtigt at de grunlæggende problemer omkring det generelle design er løst tilfredsstillende

En 2.5vejs med aktiv sub vil kunne give et fint resultat, men 4vejs er håbløst uden meget stor erfaring, 3vejs med sub er muligt men stadig meget vanskelig - men der er "117" andre muligheder og varianter at vælge imellem 

Billig båndiskant http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=6951

Denne Monacor er interessant og "anderledes"

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/104250/

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Det så også lidt spændende ud, men SÅ billigt behøver det nu heller ikke være.

Ville man ikke kunne lave noget fornuftigt af evt. en lidt større bånddiskant og så en eller to 8" og så en sub, der deles aktivt, men er i samme kabinet?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes