| Forfatter |
|
raver Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa diy'er derude..
nytår står for døren sammen med en god fest jo ..
Jeg har et H/K snurrerundt anlæg .. 5 sattelitter og en stor sub .. men nytårs aften vil jeg helst ikke ødelægge mine sattelitter for jeg er sikker på at musikken bliver banket ALT for højt til det..
Dertil har jeg et par billige front højtalere med 1 x 6½" bas i hver.. som bare står ude i garagen .. men kan man lave et hurtigt RC el RL led som kan skære ALT under 200-300 herz væk ? sådan så de højtalere kun spiller mellemtone + diskant.. bunden kan subben sagtens klare og den kan man jo bare skrue ned for..
filtret skal bare kunne klare 150 W (Output fra forstærkeren) og skal kunne monteres direkte over terminalerne på højtaleren så jeg ikke skal ændre på selve højtaleren..
Godt nytår til alle ! :D
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det klares helt enkelt med en kondensator i serie med højtaler kablets +, og størrelsen? tja, fra 68uf og opefter
Nu er der godt nok nogen som påstår at basser brænder af fordi de ikke kan tåle højfrekvens men der er måske egentlig også større fare for at du brænder diskanterne
|
| Til top |
|
| |
raver Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen hvis man sætter en kondensator direkte i serie .. så har den jo stadig sit originale delefilter som burde beskytte den .. eller går den nye kondensator ind og spiller med i det andet ?
|
| Til top |
|
| |
trutta Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kondensator i serie skære de laveste toner fra, jo større kondensator jo dybere bas tillader den.
__________________ Mvh Trutta
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville osse anvende en kondensator i serie. Det har basenheden normalt ikke, så det vil hjælpe - men kun på bas/mellem enheden.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis sub'en er aktiv, ville man så ikke kunne bruge et aktivt delefilter á la dette:
http://www.jumon-audio.dk/reckhorn.html
ved så ikke om det er den billigste løsning på problemet.
mvh
rettelse: så først nu at trådstarter vil dele meget højere end delefilteret formår. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste filtre på subamps har maksimalt en deling ved 200 Hz.
Vil man dele passivt med en kondensator på satelitterne, skal man kende deres impedans for at ramme den rigtige frekvens. Siger vi 300 Hz, skal kondensatoren være ca.: 60uF v. 8 Ohm, 80uF v. 6 Ohm, og 100uF v. 4 Ohm. - såvidt jeg husker. Og del så subben så højt du kan.
Ideen med at beskytte sit anlæg på den måde er faktisk god - der er alligevel ingen, der lægger mærke til de mere subtile lydkvaliteter ved fester .
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
på næsten alle avreceivers kan delefrekvensen mellem sat og sub justeres, typisk mellem 50 og 250Hz (circa), hvis det er muligt vil være den bedste måde. det lød umiddelbart som om du ville få et 'hul' i bassen mellem 100hz og 200hz det vil ikke være godt til en fest, meget af den fysiske oplevelse af musik ligger i området 60-200Hz
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også gå efter elektroisk delefilter via receiveren - de fleste HTére vil kunne klare at spille fra 200Hz og opefter med en 6½" enhed. Du kan under alle omstændigheder ikke ændre på max SPL fra dine htére - det kan du kun ved at øge membranareal eller xmax (maks udslag på enhederne), Så - lav en sub-delefilter-indstilling i din H/K-receiver - så højt som muligt, og sæt fronterne til small - så burde de ikke spille bas under delefrekvensen - som nævnt kan du nok nå op på 200-250 Hz. Hvor langt din sub så kan spille op i frekvens bliver så afgørende for lydkvaliteten. Men - GODT NYTÅR  og held og lykke med at fest-tweake dit anlæg. Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
du kan lige sætte db ned på den højtaler ... til -10 og sæt suben op til + 10 ..så kan dui ikke spille så højt
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis delefrekvens sættes til 200 Hz, skal der virkeligt meget til at slå en 6½" bas ihjel.
En kondensator i serie er såmend fint nok, men selv hvis 300 Hz opnås, vil der kune deles med elektrisk 6 dB per oktav, og der slipper derfor masser af lyd under 300 Hz med. Det kan sagtens vise sig at forstærkerens deling beskytter bedre end kondensatoren.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske værd at huske på at en bas køles meget bedre hvis den bevæger sig bare lidt, og mindre godt hvis den ikke bevæger sig - for mig at se er det eneste du skal undgå er at svingspolen bevæger sig udenfor lineær xmax eller "bunder" og banker mod polpladen - men omvendt er Xmax næppe særlig stort på den bas
Men som sagt tidligere kan du nemt skade enheden med højere frekvenser og meget stor effekt, selvom eller især hvis enheden ikke bevæger sig - så selvom du fjerner bassen kan du sagtens brænde enheden alligevel
Nå, det er lidt for sent til det, så - godt nytår, og god fest
|
| Til top |
|
| |