| Forfatter |
|
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej (: Jeg har et par gamle (ca. 25år) jamo højtalere, som har en hvis affektionsværdi, da min har har haft dem da han var ung osv. nok om det. De har nu været med til meget og med en konstruktion som denne:   Er der ikke meget ledning tilbage i den anden ende. Så min tanke var, om man kunne eftermontere et sæt terminaler med et fornuftigt resultat?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 9412
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo da.
Hvis du bor i Århus skal du ind til elektronik lavpris. Det koster ikke meget
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. hvad gør man når man nu skal til at åbne op/ skære hul. Jeg ved jo ikke hvad der gemme sig inde bagved?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
| Okay.. hvad gør man når man nu skal til at åbne op/ skære hul. Jeg ved jo ikke hvad der gemme sig inde bagved? |
|
|
vender højttaleren om, piller bas-enheden ud og kigger  __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Eyesonly skrev:
| Okay.. hvad gør man når man nu skal til at åbne op/ skære hul. Jeg ved jo ikke hvad der gemme sig inde bagved? |
|
|
vender højttaleren om, piller bas-enheden ud og kigger  |
|
|
Hehe... selvfølgelig  Hvorfor tænkte jeg ikke lige lidt længere.. :) Mange tak til jer begge, det bliver lidt sjovt som første DIY projekt at få de højtalere bygget lidt om (:
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
jan_stevns skrev:
Eyesonly skrev:
|
|
vender højttaleren om, piller bas-enheden ud og kigger 
|
|
|
Hehe... selvfølgelig Hvorfor tænkte jeg ikke lige lidt længere.. :)
Mange tak til jer begge, det bliver lidt sjovt som første DIY projekt at få de højtalere bygget lidt om (:
|
|
|
Sådan er livet .... jeg hyggede mig da lidt
fandt sådan 2 i mine møgbunker - hvis du kan bruge dem, smid en pb med navn og adresse
koster gratis, og kræver blot et rundt hul 48mm og lidt klister

__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevs
Jeg vil lige vende tilbage når jeg har haft den lukket op og se hvad der derinde (: men tak for tilbuddet i første omgang, det kan være der kommer en pm (:
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå... Nu har jeg fået åbnet kalorius og fundet dette:  Højtaleren er fuldtændig fyldt med det her isolerings materiale havde jeg nær kaldt det, af mangel på bedre ord lige nu. Er det virkelig nødvendigt at have højtaleren fyldt helt ud med det? Nå, men i hvert fald så er der plads til at snitte et lille hul bag på, så kommer jeg nok til i eftermiddag, når jeg lige har hørt fra en sælger af en ny(Brugt) reciever (: Denon 2106 :D fremfor min lidt smålige AVR 1705
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
| Højtaleren er fuldtændig fyldt med det her isolerings materiale havde jeg nær kaldt det, af mangel på bedre ord lige nu. Er det virkelig nødvendigt at have højtaleren fyldt helt ud med det? |
|
|
Det er dæmpningsmateriale når det er en højttaler, og ja det er nødvendigt. Mængden er ikke altid den samme, men når Jamo har puttet så meget i, havde de sikkert en grund til det... Måske skulle du udskifte telefonledningerne (til bassen i hvert fald) også, når du nu er igang  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
studsede lidt over billedet herover....
Er diskanterne skiftet ud til en anden model?
Tilbage til tråden... Ud med dæmpematerialet. Når dette er gjort, vil du sikkert nå frem til det resultat at de terminaler jan tilbød dig kan bruges. Igang med hulbor... Hvis du ikke er bange for en loddekolbe, kan du med fordel skifte ledningerne til bassen, som mcs_5 foreslår.
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej (: Ehmm.. hvilken slags kabel skal jeg have fat i til bassen? Ja i har nok ret, jamo havde sq nok en plan da de lagde skidtet i :D Jeg tror diskanten er original, som sagt er det langt ældre end jeg, og som jeg kan forstå på min far har de aldrig ændret på den, kun spillet den godt og vel til :D Loddekolben er ikke noget problem :) Fik lige tak dæmpningsmaterialet ud og fandt delefilteret: Hvordan er det det er med polaritet af kabler? den leder der er markeret er?(Jeg kan aldrig huske det, og det vil jo nok være en fordel at få det rigtigt nu her :D) Og så noget kraftigere kabel til bas siger i? Ang. terminaler, så er jeg en anelse utålmodigt anlagt, så jeg daffer nok et smut til århus og rekvirer sådan et par: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=32 060
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er mange muligheder med kabel. Prøv f.eks. at kigge på Supra, de laver forskellige kabler som kan købes i metermål. De er nok alle bedre end det der er i nu...
Hvis du bare monterer det nye kabel, som det gamle, er du fri for at tænke på +/-
Som oftest er det plus der er markeret (den røde ledning til bassen)
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
der er mange muligheder med kabel. Prøv f.eks. at kigge på Supra, de laver forskellige kabler som kan købes i metermål. De er nok alle bedre end det der er i nu...
Hvis du bare monterer det nye kabel, som det gamle, er du fri for at tænke på +/-
Som oftest er det plus der er markeret (den røde ledning til bassen) |
|
|
Nej jeg tænkte nu egentlig mere på forbindelsen mellem delefiltret og så den terminal jeg sætter i? Nu er der også grænser for hvor meget jeg vil ofre på de har højtalere, så kunne man evt. tage de rester af højtaler kabel jeg nu klipper af, og sætte som forbindelse mellem filter og bas?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var da en mulighed... Men det behøves ikke at koste alverden for en meter kabel eller to. Eventuelle rester kan du jo bruge fra filter til terminal.
Prøv at kigge på om det ikke er den markerede af kablerne som ender i samme kondensator som den røde fra bassen. Så er det bare at kopiere...
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Prøv at kigge på om det ikke er den markerede af kablerne som ender i samme kondensator som den røde fra bassen. Så er det bare at kopiere...
|
|
|
Det er ikke korrekt. Bassen løber gennem spolen, så plus er det kabel der er monteret i øverste venstre hjørne af billedet.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
Nej jeg tænkte nu egentlig mere på forbindelsen mellem delefiltret og så den terminal jeg sætter i? Nu er der også grænser for hvor meget jeg vil ofre på de har højtalere, så kunne man evt. tage de rester af højtaler kabel jeg nu klipper af, og sætte som forbindelse mellem filter og bas?
|
|
|
Du kan bruge netkabel (0,75mm²) - det er sikkert bedre end det andet kabel. Du kan også købe "rigtigt" 1,5mm² højttalerkabel til under en femmer pr. meter. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen :)
Nu har en kammerat og jeg fået splittet den ene af højtalerne af, savet hul og byttet om på kabler som tidligere nævnt og foreslået.
Problemet er nu, at bas enheden ikke spiller særlig højt(I forhold til hvad den gjorde før) og vi kan ikke rigtig blive enige med os selv om det er fordi vi har forbundet forkert(vi har gjort som det var før, kigget efter billeder osv.) eller fordi der er en kapacitor som er gået hen og blevet for varm ved lodning?
På billedet lidt længere oppe, ses det i øverste venstre hjørne, at der kommer et forbindelses kabel fra forstærker, denne er pt sat til at være +, men er det rigtig?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eyesonly skrev:
Hej igen :)
Problemet er nu, at bas enheden ikke spiller særlig højt(I forhold til hvad den gjorde før) og vi kan ikke rigtig blive enige med os selv om det er fordi vi har forbundet forkert(vi har gjort som det var før, kigget efter billeder osv.) eller fordi der er en kapacitor som er gået hen og blevet for varm ved lodning?
På billedet lidt længere oppe, ses det i øverste venstre hjørne, at der kommer et forbindelses kabel fra forstærker, denne er pt sat til at være +, men er det rigtig?
|
|
|
Stanley skrev:
|
Bassen løber gennem spolen, så plus er det kabel der er monteret i øverste venstre hjørne af billedet.
|
|
|
Bassen løber kun gennem den største spole og basenheden. Den nederste elektrolyt sidder parallelt med basenheden. Sammen med spolen afskærer den diskanten fra basenheden. Den øverste elektrolyt sidder i serie med diskantenheden og afskærer bassen fra diskantenheden. Det er altså ikke sansynligt at fejlen skyldes en ødelagt elektrolyt, medmindre den nederste er delvist kortsluttet men det tror jeg næppe. Den store spole kan du heller ikke have ødelagt.
Jeg tror du skal kontrollere det hele en gang til. Hvis du sammenligner med den anden højttaler, er det vigtigt at du samler højttaleren først. De vil ikke spille ens før kabinettet er samlet med dæmpningsmateriale og basenheden monteret o.s.v.
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har fået det til at virke nu :) efter lidt betænkningstid og lidt mad fik det hele sat rigtig sammen og nu spiller det bare rigtig godt, bedre end før faktisk :D måske også lidt at gøre med den nye forstærker, men under alle omstændigheder, skal alle der har budt ind have stor tak, i har været til meget gavn i processen :D
Jeg poster en serie billede lidt senere til de som måtte have interesse :)
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med succesen og din diy debut. 
det er altid sjovt når man selv laver noget, der oveni købet virker bedre end forventet, og også rart alt læse folks velvilje til at hjælpe.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |