Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bedre lyd i Proac klonerne?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 31 December 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Godt nytår allesammen :)

Har gået og nærlyttet til mine ProAC 2.5 kloner i juleferien - synes altså at mit bilanlæg med øhh Dali mellemtoner og Boston Pro diskanter spiller med langt mere "luft"

Er kommet til savne denne lyd fra Proacerne der mere spiller rigtigt dybt - men ligesom mangler hul igennem til stemmer

De trækkes af en JVC-6000 - noget billigt noget købt i Bilka for en 4-5 år siden, så måske det er den der skal opgraderes?

Har desuden en VP5-C (www.frequence.dk) som jeg ligeledes synes spiller med noget mere "hul" igennem...

Kablerne er snoede netværkskabler efter jeg faldt iover en guide herinde (har haft dem længe...)

Er det bare mig der er blevet sær på mine "gamle" dage eller...

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 December 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du er blevet sær, men det ved jeg selvfølgelig ikke noget om. Men din JVC-6000 power watt super noise and award winner of the year 2004, lever nok ikke hvad dine ProAc'er har brug for... Prøv noget andet.

Godt nytår!

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 December 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Dine Proac kloner fortjener noget som er langt bedre end en supermarkeds JVC forstærker. Der er ikke noget mere taknemmeligt end papir(data), som man ikke kan bruge til andet end latrinære formål. Prøv at læse lidt på forum, der må da være nogen som har erfaring med forstærker til dine kloner. Men husk at de skal have relativt mange W, og ikke mindst brug ørerne det er dig der skal lytte på dem.

< =text/>

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er din akustik som driller, en bil har en rigtig godt dæmpet akustik, som gør at forståelighed især i melemtone er super god. Prøv at dæmpe dit lytterum i den ende du sidder meget mere end du tro det er nødvendigt så sker der måske noget uventet :O)

mvhy M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Dine højttalere lever af strøm og jeg går ikke ud fra at din JVC kan levere ret meget af det og som konsekvens vil der heller ikke være ret meget overskud eller "luft". Især hvis dine ProAc kloner er ligeså ineffektive som de ægte ProAc, så skal der en anden forstærker til.
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Klonerne plejer at være lavet med samme filterværdier som originalen. De originale havde en følsomhed, som i praksis lå og rodede nede omkring 81-82 dB... Det er, sammenlignet med det meste andet på markedet, uhyggeligt lav følsomhed. Som Mastervol skriver, kræver de strøm i læssevis.

Hvis du har pre out på din JVC dims, kan du prøve at låne en fornuftig effektforstærker hos en ven eller en forhandler. jeg e sikker på, du vil opleve en ganske iørefaldende forskel på den oplevede lyd. God fornøjelse

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2009 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Jeg læste en tråd om en der købte en Onyko 8 "et eller andet"

Rigtig fin forstærker til 6500 kroner i England - tror jeg satser på at få råd til sådan en fætter indenfor de næste par måneder (så må den stå på havregrød )

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2009 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Næh,

Ligesom jeg havdre trykket send kom der sørme et indlæg i den tråd jeg henviste til

Forstærkeren er en Onkyo TX-SR876

Vil den ikke være et godt bud? Har omrking de 6000 kroner

Men jeg kører "kun" 5.1 sorround - så mske den er et overkill, vil jo have 2 kanaler jeg ikke får brugt

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det jo ikke, men umiddelbart er min fornemmelse at den Onkyo ikke yder Proac-klonerne retfærdighed. Som brok skriver kræver de altså en del strøm.
Mine kloner drives af et gammelt Luxman-monster, der dybest set består af transformatorer og elektrolytkondensatorer. Den leverer masser af strøm, men de kan sagtens tage mere.
Det er muligt at Onkyo'en er god, men tag lige og afprøv den før du køber den. Og sammenlign den med noget andet.

Kan man ikke hive et signal ud af sådan en surroundbørge, så du kan drive klonerne med en rigtig effekforstærker?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ville skyde på at du får brug for noget mere kraftigt end den Onkyo.

Edit:

Et lille regnestykke hvis vi tager en højttaler med en effektivitet på 91 dB og de Proac med en effektivitet på 81 dB. For at spille 100 dB kræver de første højttalere 8 watt. Proac'erne kræver over 70 watt! Så du kan nok se at der skal power bag.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Indtil videre har jeg løst problemet ved at lave om på mine spikes :)

Før var det metal spidser ned i en lille metal skål...

Nu er der først sat en rund skive hård gummi på højttaleren, så spidsen fra spiken og som "gulvskåner" en skive rund hård gummi mere

Det er helt vildt som det har hjulpet

Måske mine spikes før ikke magtede at afkoble højttaleren ordentlig fra gulvet?

Måske det bare er indbildning - men hvad gør det når man selv synes det lyder godt

Vil dog stadig gerne have en bedre forstærker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes