Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lodning på tykke kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu anskaffet mig en kraftig lodekolbe der varmer ordentligt (Weller 80 W), men det kniber stadig med at få det til at hæfte. Det går fint med små dimensioner men med lidt større spoler og fx 2½ kvadrat kabel vil det ikke bide. Hvad gør jeg galt? - for meget varme?????
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

For lidt varme. Lav god varmekontakt imellem det der skal loddes og kolben med en smule tin som varmeleder.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Storbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Som sagt er der for lidt varme. put rigeligt med tin på den varme spids så der er en dråbe, sæt så spidsen på kablet og vent så kan du se at tinnet rfa spidsen flyder ud og laver den korrekte intermetalliske forbindelse, derfra kan du så føre mere tin til hvis det er nødvændigt.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Er du for utålmodig? Jeg kan sagtens lodde 6mm² kabel og lign. med min almindelige 50W loddekolbe - det tager bare lidt tid at få kablet varmet op.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

En løsning, som i mine øjne er en af de bedre, er at fortinne begge dele inden man prøver at sætte det sammen.

Det tager tid at varme større dele op til det tinnet binder, hvis man ikke har en god kontakt "forbindelse" mellem kolbehovedet og det materiale man forsøger at lodde sammen.

Du kan evt. prøve at varme kablerne længere oppe på kolbehovedet, dvs. der hvor diameteren er større.
Evt. også komme lidt ekstra loddetin ind mellem kablet og kolbehovedet, da det giver optimal kontakt, og derved også en langt bedre varmeoverførsel.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Det kræver som tidligere nævnt tilførelse af loddetin for at fordele varmen, tinnet øger loddespidsen kontakt med emnet og dermed bedre varmeoverførsel 

Sørg for at enden af kablet er helt fyldt og rigeligt med tin, hele vejen rundt, og det kan også være nødvendigt at varme lidt på undersiden af kabelenden - det er vigtigt at tilføre rigeligt tin, og helst så hurtigt at tinnet ikke brænder, evt kan man afslutte lodningen med lidt tilførelse af tin som den sidste - varmer du for meget vil tinnet hænge på undersiden og falde af, og det vil være nødvendigt at starte forfra

jeg fjerner som regel både tin og spids samtidig

Derefter "lægger" du rigeligt tin på det andet emne, og igen er det vigtigt ikke at brænde tinnet

Du kan evt endnu engang lægge lidt tin på kablet, også for lige at forvarme lidt

Herefter kan du mens delene stadig er relativt varme, holde emnerne sammen, lidt tin på spidsen og hurtigst muligt varme lidt med loddekolben, og du burde have en perfekt samling/lodning

Under hele processen bør tinnet være skinnende blankt, hvilket også gælder for den færdige lodning som bør være fuldstændig glat og skinnende blank - hvis lodningen er kedelig grå så har du varmet for meget - kan dog som regel reddes med tilførelse af lidt frisk loddetin 

Nåh ja, det er rart at have 3 hænder  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg takker mange gange for jeres hurtige og indsigtsfulde bidrag. Det ser ud til, at mængden af erfaring mere end rigeligt opvejer diverse teoretiske overvejelser. Eller sagt på en anden måde: øvelse gør mester. 
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Du bruger en for lille spids. de to største synder når det kommer til lodning er forkert spids og for meget varme, hvis det er en wsp80 du bruger behøver temp aldrig at kommer over 350C der er også 12 forskellige spidser at vælge imellem. 

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Nåh ja, det er rart at have 3 hænder

det er faktisk mit største problem med lodninger, er der nogen der har fundet på en smart løsning?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Til en del ting, såsom lodning af stik osv fås der en lille stander med bøjelige arme og krokodillenæb, den er næsten uundværlig

Til andre opgaver hvor den ikke er anvendelig er min metode som beskrevet i tidligere indlæg

Kort sagt, at have en mængde "kold" tin på emnerne, således at de kan varmes sammen uden yderligere tin

Feks, ved delefilter komponenter med stiv tråd, afsætter jeg en "kold" klat tin på de to emner som skal loddes sammen, det kræver lidt øvelse men stadig også kun 2 hænder  efter lodning/montering af komponenten ene ende, er det enkel sag at bøje komponentens anden ende således at der er fast permanent kontakt, og derefter er det igen en enkel sag at lodde samlingen

Jeg foretrækker den metode fremfor "vikling/snoning", da det altid er nemt at lave ændringer

Men stadig, trods megen øvelse, må jeg erkende at jeg ofte laver en lodning om og om flere gange, inden jeg er helt tilfreds - af og til, hvis jeg er i tvivl, undersøges lodningen med lys og forstørrelsesglas

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Ordentlig loddekolbe. Min 100W
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Nåh ja, det er vanskeligt men helt afgørende at emnerne holdes fuldstændig i ro til lodningen er stabil, ellers må den laves om

Jeg har en 60watt Weller, og flere størrelser spidser, og med den rigtige spids lodder den ALT, stort som småt

I et enkelt tilfælde har jeg haft brug for kraftigere, og det var lodning på tykke forsynings skinner, hvor jeg brugte noget som næsten kunne forårsage en større nedsmeltning

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Køb en loddekolbe som man bruger til tagrender. Der skal bruges en stor flade ikke en spids. Ellers er der risiko for at ødelægge isolering, få dårlig (kold) lodning og dermed dårlig forbindelse og dårlig lyd og i værste tilfælde ødelægge kablet og stikket.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes