| Forfatter |
|
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu anskaffet mig en kraftig lodekolbe der varmer ordentligt (Weller 80 W), men det kniber stadig med at få det til at hæfte. Det går fint med små dimensioner men med lidt større spoler og fx 2½ kvadrat kabel vil det ikke bide. Hvad gør jeg galt? - for meget varme?????
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lidt varme. Lav god varmekontakt imellem det der skal loddes og kolben med en smule tin som varmeleder.
|
| Til top |
|
| |
Storbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt er der for lidt varme. put rigeligt med tin på den varme spids så der er en dråbe, sæt så spidsen på kablet og vent så kan du se at tinnet rfa spidsen flyder ud og laver den korrekte intermetalliske forbindelse, derfra kan du så føre mere tin til hvis det er nødvændigt. __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du for utålmodig? Jeg kan sagtens lodde 6mm² kabel og lign. med min almindelige 50W loddekolbe - det tager bare lidt tid at få kablet varmet op.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En løsning, som i mine øjne er en af de bedre, er at fortinne begge dele inden man prøver at sætte det sammen.
Det tager tid at varme større dele op til det tinnet binder, hvis man ikke har en god kontakt "forbindelse" mellem kolbehovedet og det materiale man forsøger at lodde sammen.
Du kan evt. prøve at varme kablerne længere oppe på kolbehovedet, dvs. der hvor diameteren er større. Evt. også komme lidt ekstra loddetin ind mellem kablet og kolbehovedet, da det giver optimal kontakt, og derved også en langt bedre varmeoverførsel.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver som tidligere nævnt tilførelse af loddetin for at fordele varmen, tinnet øger loddespidsen kontakt med emnet og dermed bedre varmeoverførsel
Sørg for at enden af kablet er helt fyldt og rigeligt med tin, hele vejen rundt, og det kan også være nødvendigt at varme lidt på undersiden af kabelenden - det er vigtigt at tilføre rigeligt tin, og helst så hurtigt at tinnet ikke brænder, evt kan man afslutte lodningen med lidt tilførelse af tin som den sidste - varmer du for meget vil tinnet hænge på undersiden og falde af, og det vil være nødvendigt at starte forfra
jeg fjerner som regel både tin og spids samtidig
Derefter "lægger" du rigeligt tin på det andet emne, og igen er det vigtigt ikke at brænde tinnet
Du kan evt endnu engang lægge lidt tin på kablet, også for lige at forvarme lidt
Herefter kan du mens delene stadig er relativt varme, holde emnerne sammen, lidt tin på spidsen og hurtigst muligt varme lidt med loddekolben, og du burde have en perfekt samling/lodning
Under hele processen bør tinnet være skinnende blankt, hvilket også gælder for den færdige lodning som bør være fuldstændig glat og skinnende blank - hvis lodningen er kedelig grå så har du varmet for meget - kan dog som regel reddes med tilførelse af lidt frisk loddetin
Nåh ja, det er rart at have 3 hænder
|
| Til top |
|
| |
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker mange gange for jeres hurtige og indsigtsfulde bidrag. Det ser ud til, at mængden af erfaring mere end rigeligt opvejer diverse teoretiske overvejelser. Eller sagt på en anden måde: øvelse gør mester.
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bruger en for lille spids. de to største synder når det kommer til lodning er forkert spids og for meget varme, hvis det er en wsp80 du bruger behøver temp aldrig at kommer over 350C der er også 12 forskellige spidser at vælge imellem.
__________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Nåh ja, det er rart at have 3 hænder  |
|
|
det er faktisk mit største problem med lodninger, er der nogen der har fundet på en smart løsning? __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til en del ting, såsom lodning af stik osv fås der en lille stander med bøjelige arme og krokodillenæb, den er næsten uundværlig 
Til andre opgaver hvor den ikke er anvendelig er min metode som beskrevet i tidligere indlæg
Kort sagt, at have en mængde "kold" tin på emnerne, således at de kan varmes sammen uden yderligere tin
Feks, ved delefilter komponenter med stiv tråd, afsætter jeg en "kold" klat tin på de to emner som skal loddes sammen, det kræver lidt øvelse men stadig også kun 2 hænder efter lodning/montering af komponenten ene ende, er det enkel sag at bøje komponentens anden ende således at der er fast permanent kontakt, og derefter er det igen en enkel sag at lodde samlingen
Jeg foretrækker den metode fremfor "vikling/snoning", da det altid er nemt at lave ændringer
Men stadig, trods megen øvelse, må jeg erkende at jeg ofte laver en lodning om og om flere gange, inden jeg er helt tilfreds - af og til, hvis jeg er i tvivl, undersøges lodningen med lys og forstørrelsesglas 
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ordentlig loddekolbe. Min 100W
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh ja, det er vanskeligt men helt afgørende at emnerne holdes fuldstændig i ro til lodningen er stabil, ellers må den laves om
Jeg har en 60watt Weller, og flere størrelser spidser, og med den rigtige spids lodder den ALT, stort som småt
I et enkelt tilfælde har jeg haft brug for kraftigere, og det var lodning på tykke forsynings skinner, hvor jeg brugte noget som næsten kunne forårsage en større nedsmeltning
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 10 Januar 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en loddekolbe som man bruger til tagrender. Der skal bruges en stor flade ikke en spids. Ellers er der risiko for at ødelægge isolering, få dårlig (kold) lodning og dermed dårlig forbindelse og dårlig lyd og i værste tilfælde ødelægge kablet og stikket.
|
| Til top |
|
| |