Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: selvbyg af subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

hej

jeg er en dreng på 15år.

jeg går og tænker på at jeg vil bygge en subwoofer, men jeg ved ikke helt hvilken enhed jeg skal vælge. jeg regner med et 12" eller 15" skal det være med dobbelt svingspole? og hvilken delefilter jeg skal bruge til enheden? den skal bruges hjemme men må også gerne være 4Ohm

håber der er nogle der kan hjælpe.

Til top Vis RedNaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RedNaz

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Først så kunne det være rart at vide hvor mange penge du vil smide i projektet, hvilken musiksmag du har og hvor stort dit lytterum er?

Jeg ville helt klart foreslå at bygge en aktiv subwoofer, altså en der har inbygget forstærker. Det gør det nemmere at få den til at passe til et sæt højttalere + at du ikke skal til at tænke på delefilter så.

If it works, don't fix it

RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

jeg har ca 1000 kr til enheden og 1200 kr til en forstærker

min musiksmag er meget pop, rock og techno. (noget med bass)

mit lytterum er ca 4x4meter (men skal også kunde spille til fester)

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hej Rednaz

1. hvad regner du med projectet må koste - kan du evt finde en god billig brugt forstærker, eller forventer du en mere færdig løsning

2. kan du handle på nettet, eller er du nødt til at begrænse dig til danske firmaer med telefonisk kontakt

3. hvad er dine ambitioner - ønsker du en fin hifi sub, eller mere i retning af en headbanger sub (ingen skam at indrømme at man er noget der sparker røv)  

4. Gentagelse af Kenneths spørgsmål - musiksmag, lytterums størrelse

5. Giv evt en beskrivelse af resten af dit grej, især dine højtalere

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

jeg vil helst have nye ting. (pga garanti) men hvis jeg finder en brugt forstærker der er go' til "få penge".

jeg kan godt købe over internettet.

den skal nok helst være i retningen af en headbanger sub.

jeg har to gulvhøjtalere fra eltax på 600W og en forstærker fra Technics su-x101 på 100W RMS men forstærkeren kan ikke helt trække mine højtaler helt.

hov jeg har også 2 gamle BOSE højtaler på 90W men regner ikke med at skulle bruge dem mere :)

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Du kunne evt. kigge på det her subwoofermodul.

Der er garanteret bedre enheder andre steder, men hvis det også skulle være fra Højttalerbutikken, ville jeg foreslå den her. Den vil forstærkeren sagtens kunne trække på et anstændigt niveau, da den er i 4 ohm.

RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

okay tak. kigger lige på det.

jeg har kigget lidt på nogle med dobbelte svingspole fx den her. men er det beder?

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Sendt: 17 Januar 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Kenneth har fat i et rigtig godt valg, og den puster mange 'mærke' subber i nakken til mange flere penge. Så mangler du bare at få skåret et kabinet i 25mm sort MDF, og så har du endda en del penge tilovers til nogle nye skiver med god lyd..

Den du selv link'er til er en decideret bil-sub, og det vil jeg ikke anbefale..

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

okay.

er en højttaler med dobbelte svingspole bedder end en med kun en svingspole ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Migo skrev:

Kenneth har fat i et rigtig godt valg, og den puster mange 'mærke' subber i nakken til mange flere penge. Så mangler du bare at få skåret et kabinet i 25mm sort MDF, og så har du endda en del penge tilovers til nogle nye skiver med god lyd..

Ehhh, ja, men måske også den 18" Mivoc, den har lavere egenressonans og højere Qts, altså MERE dybere bass    den koster godt nok det dobbelte  

Det er så reelt samme pris som en 18" PrecisionDevices fra BlueAran(UK), lige denne enhed er taget ud af produktion og prisen er lav, omregnet ca 1200kr - fragten fra UK tror jeg faktisk ikke er større end indenlands

http://www.precisiondevices.co.uk/ShowDetails.asp?id=84  en enhed som har været oppe og vende før - er det ikke lidt skræmmende at man kan få ægte prof topkvalitet til 1200kr  

Hos BMM kan du også få en 12" Visaton W300S til små 85 EUR, det er så en decideret hifi enhed som vil spille dybere end en 12" Mivoc, men måske knap så højt

billed er PD bassen

RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

den er lige lidt for dyr :D

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Migo skrev:

Den du selv link'er til er en decideret bil-sub, og det vil jeg ikke anbefale..

Lige præcis, Mivoc har ry for at lave rigtige gode højttalerenheder til prisen. Det er godt nok et "low-end" mærke, men det spiller altså virkelig godt til prisen, jeg ville klart vælge den 12" jeg linker til i stedet for den x-zound.
X-zound er virkelig bunden af bunden, man vil få bedre lyd ved at stå og ryste med et stykke bølgepap

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

RedNaz skrev:

Hvis du synes det er for dyrt, så respekterer vi det, selvfølgelig - men jeg er nødt til at dokumentere at det foreslåede er indenfor budgettet

Du fremlægger et budget på 2200kr, til enhed og forstærker

En 18" PrecisionDevices, 1200kr

En Jamo forstærker som Kenneth forslog koster 700kr

Alternativt koster den lille Hypex hos BMM 850kr

Så vidt jeg kan se holder vi os hermed lige omkring 2000kr

Så er der endda være lidt tilovers til porto - dog at købe tingere ved flere leverandører øger porto udgifter lidt, til gengæld kan man så finde bedre ting til samme priser

Så at du synes en top prof 18" PrecisionDevices til 1200kr er for dyr kan jeg ikke forstå  problemet kan som nævnt blive portoen, især hvis du har inregnet den i de 2200kr

En 12" Mivoc skal nok spille fint, men den synes at være noget tynd i dybbassen - jeg har faktisk selv et par 12" Mivoc, men hifi broderen, og kvaliteten er udmærket til prisen

Jeg er dog noget i tvivl om hvorvidt en enkelt 12" med stram bas vil give den pondus som du drømmer om 

RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

heh okay det var også bare et eksempel på en højttaler med dobbelte svingspole.

men er en højttaler med dobbelte svingspole bedder end en med kun en svingspole ?

så hvis jeg køber den forstærker og den højttaler (kenneth s.) fandt, ville jeg have en go forstærker?

hvor tyk skal en mdf plade være til den forstærker og højttaler?

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
RedNaz skrev:

Hvis du synes det er for dyrt, så respekterer vi det, selvfølgelig - men jeg er nødt til at dokumentere at det foreslåede er indenfor budgettet

Så er der endda være lidt tilovers til porto - dog at købe tingere ved flere leverandører øger porto udgifter lidt, til gengæld kan man så finde bedre ting til samme priser

Så at du synes en 18" PD til 1200kr er for dyr kan jeg ikke forstå  problemet kan som nævnt blive portoen, især hvis du har inregnet den i de 2200kr

En 12" Mivoc skal nok spille fint, men den synes at være noget tynd i dybbassen - jeg har faktisk selv et par 12" Mivoc, men hifi broderen, og kvaliteten er udmærket til prisen

Jeg er dog meget i tvivl om hvorvidt en enkelt 12" vil give den pondus som du drømmer om

Han ville helt klart få det bedste resultat med den 18" du forslår, og det kunne da egentlig være lidt fedt at have såen en sub som 15 årig
Men hvis han ikke vil gå på kompromis med prisen, er den bare svær at få presset ind i budgettet..

Men tvivler på at forstærkeren kan levere nødvendig effekt, til den store 18" enhed..

RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
RedNaz skrev:

Så at du synes en 18" PD til 1200kr er for dyr kan jeg ikke forstå  problemet kan som nævnt blive portoen, især hvis du har inregnet den i de 2200kr

Jeg er dog meget i tvivl om hvorvidt en enkelt 12" vil give den pondus som du drømmer om

jeg ved godt at forstærker ikke koster de 1200kr men jeg tænkte på portoen, hvis den skal sendes fra usa kommer der jo også told så kommer det til at koste noget mere Cry.

men kan den købes i danmark til de 1200kr?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

RedNaz skrev:

jeg ved godt at forstærker ikke koster de 1200kr men jeg tænkte på portoen, hvis den skal sendes fra usa kommer der jo også told så kommer det til at koste noget mere Cry.

men kan den købes i danmark til de 1200kr?

Jeg vil være MEGET ked at at fremstå som kværulant - ifølge min overbevisning er vi her for i fællesskab at finde de indenfor rammerne optimale og billigst mulige løsninger

Men kort og, i mit forslag er der blot byttet om på priserne på basenhed og forstærker , hvilket jeg synes er sund fornuft, at bygge bedst mulige sub, forstærkeren er trods alt nemmere at udskifte med tiden - og en bas som PrecisionDevices kand du have glæde af hele livet, til fester og lignende fremover, den holder bare   

Men for at svare mere konkret på dine tvivl

Basenheden fås fra BlueAran i England, det er stadig EU, så det er ikke anderledes end at handle i Danmark - Jeg kan ikke love det holder, MEN de gange jeg har fået varer fra UK har selv fragten været meget billigere end selv forsendelse indenfor DK

BMM som kan levere Hypex forstærkeren billigst mener jeg nu er Hollandsk, men er ikke sikker, men i så fald gælder samme som ovenstående - men er det et problem kan du jo stadig vælge JAMOen til 700kr, og Hypex kan dog stadig leveres af danske Frequence og sikkert andre for 1150kr

Der kan måske nok være nogle få hundred lapper at spare ved levering fra samme sted, men det skulle ikke afholde mig fra at vælge en bedre løsning andetsteds

At købe sådan en stor enhed i UK er selvfølgelig ikke den nemmeste løsning, der kan være lidt leveringstid osv, men en rask knægt på 15år kan jo klare alt, så vidt jeg husker  om ikke andet, så er det jo noget vi er nødt til at lære i disse internet tider

Den 18" PD ville normalt andre steder koste mindst det dobbelte  men det ER rigtig fine sager, den ægte vare og besværet værd, især da det nu er monsterbas du ønsker 

edit,  kan se at der dog er lidt støtte til ideen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

En lille detalje

Du skal sikre dig at du har en lineout/subout på din nuværende forstærker

Hvis ikke er du nødsaget til at bruge en subamp som kan tage et højtalersignal, og dem er der også nogle af

edit, og ja, tvivlen om disse små subamps er nok til at drive sådan en 18" fætter er bestemt berettiget, og mere effekt ville selvfølgelig være bedre

Jeg vil dog mene at med den høje følsomhed vil 20-30watt formentlig være nok til at driver en del ud af lokalet  

RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

tak det lyder godt

altså hvis jeg køber den højttaler i uk. den skal vel bruge en beder forstærker har du nogle link? måske fra samme forhanler?

RedNaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=musicus]

En lille detalje

Du skal sikre dig at du har en lineout/subout på din nuværende forstærker

Hvis ikke er du nødsaget til at bruge en subamp som kan tage et højtalersignal, og dem er der også nogle af

edit, og ja, tvivlen om disse små subamps er nok til at drive sådan en 18" fætter er bestemt berettiget, og mere effekt ville selvfølgelig være bedre

Jeg vil dog mene at med den høje følsomhed vil 20-30watt formentlig være nok til at driver en del ud af lokalet  

[/QUOTjeg har ingen sub out på min forstærker. så jeg har tænkt mig at købe en inbygnins forstærker. men det skal vel være meget kraftig?

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes