Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub forstærkere?. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er interesseret i at høre andres erfaringer med diverse subwooferforstærkere.

Spørgsmålene svinger lidt ind over hifi og surround verden.

Helt specifikke spørgsmål:

1. Hvordan fungerer Parametrisk Equalizer?
Har kig på OAudio 500W subwoofer forstærker, men er ikke helt sikker på hvordan man udnytter den indbyggede parametriske equalizer. Skal der benyttes måleudstyr for at vide hvordan man får mest ud af denne funktion?
En kort gennemgang af hvordan man i praksis udnytter denne funktion ønskes.

2. Gain?
Hvor meget gain har I praktiske erfaringer med er nødvendigt? For kigger man på f.eks. Hypex DS8.0, så er der "kun" 6dB gain. Er det nok i praksis, hvis man vil rigtigt dybt? (ved godt at det selvfølgelig stiller store krav til selve basenheden).

3. Gain & Parametrisk Equalization.
Med korrekt indstillet parametrisk equalization, så er gain vel reelt irrelevant? Kan man nå lige så dybt med parametrisk equalization som med gain?

4. Ekstern rumkorrektion?
I dag har rigtigt mange (de fleste vel næsten...) surround-forstærkere indbygget en lettere rumkorrektion. Overflødiggør denne ikke selve subwooferens korrektioner?
Og i sidste ende vil f.eks. en Velodyne SMS-1 ikke overfødiggøre den direkte korrektion på selve subwooferen?

5. Anbefalinger?
Har du nogle specifikker modeller (gerne med priside og links), der dækker området, du kan anbefale og hvorfor?

Bare spring ind, hvis du kan/vil svare på et eller flere spørgsmål. Ved godt der er nogle stykker gemt i min lange tekst

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Uha uha

Det var da en byge spm.

Ad.1 kilde:http://www.soundpeople.dk/redaktionelt/faq/faq-eq/

• Grafisk EQ - frekvensbåndet deles op i eks. 40 bånd, som hver har sin +(- knap, der kan justere hvor meget eller hvor lidt det pågældende frekvensbånd skal påvirkes.
  • Parametrisk EQ - er opdelt i nogle færre bånd - typisk 2-5 bånd, hvor selvvalgte frekvenser kan justeres både i +/- mængde men også i bredden, den såkaldte Q-værdi - således at man kan påvirke både brede og smalle områder, mere eller mindre præcist.

Til subbrug har man ofte behov for at fjerne et peak og her er en parametrisk eq helt perfekt. Det virker bedst med målinger, men der findes vel folk der kan klare det pr. gehør (jeg kan ikke...)

• Ad.2: Gain er en svær parameter, da der altid skal være gain "nok", så det spm. kan jeg ikke rigtigt svare på uden at kende resten af opstillingen.

Ad. 3: Her virker det, som om, at du blander nogle ting sammen?

• Eq: retter frekvensgangen (selvfølgeligt ved at dæmpe og hæve niveauer ~ gain)
    • Gain: forstærkning - retter ikke frekvensgangen (men ved et større gain er der selvfølgeligt mere output i bunden, bare ikke mere i forhold til resten af frekvensområdet)

Ad.4: Jo - hvis de er gode nok - ofte skal der specielle midler til i subområdet.

Ad. 5: Nej - jeg har ikke nogen anbefalinger, men jeg kan nævne nogle forslag, hvis du giver lidt indblik i, hvad du søger. Prøv evt. at kigge i tråden her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71276&K W=Meier

Hilsen

Thomas

• Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

@Meier
    1. Så havde jeg forstået det rigtigt, og jeg tror nu også jeg ville inddrage måleudstyr til parametrisk EQ. Ørerne kan "snydes", hvis rummet er uheldigt indrettet og så kan man bruge laaaang tid på at rette fejl ud fra ørerne.

2. Generelt læser jeg at mange mener 6dB er nok, men da jeg ikke har så mange praktiske erfaringer selv, så vil jeg gerne høre andres erfaringer. Det var også et noget generelt spørgsmål, for det er klart, at det afhænger af enheden.

3. Kan læse mig frem til at nogle parametriske equalizer funktioner i en subwoofer forstærker har et område fra -12dB til +6dB der kan korrigeres med. Så reelt består en parametrisk equalizer så også af et gainer-kredsløb. Men hvor parametrisk equalizer retter et område (bestemt af Q), så svarer gain alene vel bare til en slags loudness-knap ved en given frekvens - men dette gain kredsløb må vel også have en start og slut frekvens, hvor gainet starter og slutter? Er det så ikke en primitiv parametrisk equalizer, hvor man bare ikke kan regulere Q?

4. OK, mente jeg også.

5. Har læst tråden tidligere og det er desværre mere en opremsning af produkter, end noget jeg bliver klogere af...

Hvis der er flere der har interessante input, så bare hop ind.

MortenB
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
    Lokalitet: Østjylland
    Sendt: 18 Januar 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Ja, de ser da godt nok spændende ud de dér O Audio forstærkere   

Ad 1:
    Formålet med denne funktion på O Audio forstærkeren er, at man kan dæmpe/fjerne den stående bølge man måtte have i bunden pga dimensionerne af sit rum. Det er ikke unormalt at se et peak på mellem +5dB  og +15dB ved en (rum)specifik frekvens. Med funktionerne frekvens, Q og gain kan denne peak fjernes /dæmpes. Desuden kan du også rette op på frekvensgangen med denne funktion... Læs eventuelt dokumenterne om brugen af funktionen på O Audios hjemmeside...

Det optimale er naturligvis måleudstyr, men du kan også bruge en tonegenerator / CD med sweep tone. En eventuel peak høres tydeligt som et område med ekstra niveau.

Ad 2:
    Det er ofte for lidt med 6dB, men mon ikke de fleste begrænser EQ til 6dB fordi brugeren ellers let sætter enhedens liv i fare? Det bliver jo afsat noget effekt ved højt EQ...

Ad 3:
    Nej, de bruges til to forskellige ting. Det vist i øvrigt ikke ''Gain'', men EQ du mener, og det bruges til at ''strække'' frekvensområdet nedad. Parametrisk EQ bruges som beskrevet ovenfor til at dæmpe/fjerne peak og/eller til at rette frekvensgangen med... Gain kontrollen er volumenkontrollen, der regulerer hele det frekvensområde forstærkeren dækkes...

Ad 4:
    Velodyne SMS-1 er den helt optimale løsning, og den er virkelig let at bruge. Den er dog også dyr...

Ad 5:
    Jeg har jo anbefalet dig O Audio, og har selv købt dem. Hvis du vil ofre flere penge, så køb Velodyne SMS-1 og et par gode forstærkere...

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

@TRX850
    Det var så ikke en ide at kombinere parametrisk equalizer og gain?
    Ville jeg tro var oplagt ud fra de to forskellige egenskaber de to ting har.
    Roomgainet rammer f.eks. mig i mit rum ved ca. 40Hz - det ville jeg så kunne fjerne med den parametriske equalizer. Men jeg har også et ønske om at komme dybt ned, og så har jeg brug for gain ved lavere frekvenser...
    Hvad er årsagen til disse to ting ikke er kombineret? Nogen ideer?

Men jeg kan godt se af det hele, at jeg nok skal gå efter et par subwoofer-forstærkere med god effekt (og god lydkvalitet), og så kombinere det hele med f.eks. en SMS-1. Reelt skal jeg så bare have en almindelig effektforstærker...

Min eneste bekymring ved OAudio er lydkvaliteten. De skal trods alt spille sammen med andre forstærkere af meget høj kvalitet - og til det de koster (ret billige), kan jeg godt have mine tvivl om hvor god en match de er til andre high-end forstærkere.

Til surround-subwoofere kunne de være en mulighed. Ingen tvivl om at hvis de lever op til specs, så er de glimrende til prisen. Men high-end?... Der kan de få problemer med at vær med i konkurrencen.

MortenB
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
    @TRX850
    Det var så ikke en ide at kombinere parametrisk equalizer og gain?
    Ville jeg tro var oplagt ud fra de to forskellige egenskaber de to ting har.
    Roomgainet rammer f.eks. mig i mit rum ved ca. 40Hz - det ville jeg så kunne fjerne med den parametriske equalizer. Men jeg har også et ønske om at komme dybt ned, og så har jeg brug for gain ved lavere frekvenser...
    Hvad er årsagen til disse to ting ikke er kombineret? Nogen ideer?

Men jeg kan godt se af det hele, at jeg nok skal gå efter et par subwoofer-forstærkere med god effekt (og god lydkvalitet), og så kombinere det hele med f.eks. en SMS-1. Reelt skal jeg så bare have en almindelig effektforstærker...

Min eneste bekymring ved OAudio er lydkvaliteten. De skal trods alt spille sammen med andre forstærkere af meget høj kvalitet - og til det de koster (ret billige), kan jeg godt have mine tvivl om hvor god en match de er til andre high-end forstærkere.

Til surround-subwoofere kunne de være en mulighed. Ingen tvivl om at hvis de lever op til specs, så er de glimrende til prisen. Men high-end?... Der kan de få problemer med at vær med i konkurrencen.

Jeg synes faktisk det er dybt logisk hvorfor EQ og parametrisk EQ ikke er kombineret i samme funktion: EQ (det du kalder gain) har du typisk brug for ved -eks- 20Hz hvor du skal tilføre niveau, hvorimod du typisk har brug for den parametriske EQ et sted mellem 40Hz og 100Hz alt efter hvor rummets resonanser er, og du skal fjerne niveau.

Jeg har ultra high end forstærkere til næsten 200.000 kr i mit set-up, men prøver alligevel de O-Audio moduler til den nederste oktav. At de er billige bekymrer mig ikke det fjerneste i den sammenhæng, for det er jo altså forstærkere, som kun skal være gode i et meget smalt frekvensområde. Med en dæmpningsfaktor på over 500 har jeg forventning til, at de er mere end OK i den nederste oktav. Desuden har forstærkerne jo rigtig høj virkningsgrad pga BASH strømforsyningen, så de kan bare være tændt altid.

Jeg tror ikke nødvendigvis du får bedre lydkvalitet i den nederste oktav ved at bygge dyre effektforstærkere, der er beregnet til at spille hele frekvensområdet, men hvis du er den ''bekymrede type'' så brug da endelig 20.000 kr eller mere på forstærkere, for når de er dyre, så må de jo være gode    Min erfaring er dog, at mange ''almindelige'' effektforstærkere skal stå tidligt op i den dybeste oktav for at følge med en forstærker, der er udviklet/afstemt netop til formålet...

MortenB
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 18 Januar 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Vedrørende din bekymring om lydkvalitet... Check eventuelt højttalere som disse, der er vildt dyre top modeller fra Von Schweikert. De kører aktivt i bunden og bruger 1000W class D  (sikkert IcePower..??)  http://www.vonschweikert.com/techspecs/5.php  

Mon ikke også vi andre kan bruge ''plate amps'', når de kan bruges i top high end konstruktionerne fra de kommercielle?

Anyway, hvis der mod forventning skulle vise sig problemer med lydkvaliteten har de jo ikke kostet alverden...

l´Blundt
    Udelukket fra forum
    Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
    Lokalitet: Stor-København
    Sendt: 18 Januar 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

http://www.hometheatershack.com/roomeq/ og http://www.hometheatershack.com/forums/bfdguide er forhåbentlig links til et program og en gennemgang af hvordan du bruger en Behringer Feedback Destroyer som billig parametrisk EQ. Den skulle være ret så god. Har dog endnu ikke selv erfaring med den endnu.

Mht. at kombinere prametrisk EQ og gain så er det vel lige præcis det Velodyne gør i deres DD-serie. Medmindre jeg har misforstået hvad i mener med gain. Men det er vel at få en enhed til at spille dybere i et givent kabinet?

De OAudio-forstærkere skulle vist være helt ok. Mener at have læst at der er en del folk der bruger dem til SvS kloner, med godt resultat. Så er spørgsmålet bare hvor high-end resten af deres setup er og om de kun bruger dem til surround.

Mvh. l´Blundt
    Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

@TRX850
    "Jeg synes faktisk det er dybt logisk hvorfor gain og parametrisk EQ ikke er kombineret i samme funktion: Gain har du typisk brug for ved -eks- 20Hz hvor du skal tilføre niveau, hvorimod du typisk har brug for den parametriske EQ et sted mellem 40Hz og 100Hz alt efter hvor rummets resonanser er, og du skal fjerne niveau."

Øhh... Er det ikke netop en argumentation for at have begge dele? Det vil jeg da mene.
    Så kan man "rydde op" mellem 40 og 100Hz og også hæve ved 20Hz - det vil da være smart.
    Og så er det jo tættere på det f.eks. en SMS-1 kan.

Nu ville jeg ikke lige bygge en effekt til subdelen. Havde tænkt mig at bruge måske en Doxa eller en ML til det.
    Doxa er et godt bud på at det ikke behøver være dyrt for at lyde godt (synes jeg).

Jeg har ingen tvivl om at en aktiv højttaler kan levere god lyd. Men jeg har mine tvivl om en forstærker til knap $300 kan levere high-end lyd. Jeg påstår ikke det ikke kan lade sig gøre med god lyd i det prisleje, bare at det mere er undtagelsen end reglen, at man ikke får high-end for $300.
    Om det er plate amps eller hvad der er, er ikke noget der ændre min opfattelse... Det er jo bare indpakningen, hvilket ikke fortæller noget om ydelsen.

Jeg startede egentlig denne tråd, fordi jeg havde på fornemmelsen at PEQ og gain egentlig er en slags "nødløsninger" fordi en subwoofer kan være svær at integrere i et hifi-system. Den fornemmelse er fuldt ud blevet bekræftet.

Mon jeg kan konkludere at hvis man bruger ekstern rumkorrektion (SMS-1, Behringer,TACT, Lyngdorf etc.), så er de indbyggede funktioner i en subwooferforstærker irrelevante, og så gælder det "bare" om at få den effekt/lyd man vil have?

@Jay l`Blundt
    Behringer er ofte nævnt i forbindelse med korrektion af subwoofere. Og de har bestemt også været ind over mine overvejelser.
    Ja, jeg vil også mene at ud fra beskrivelserne om PEQ og gain, så er det lige det Velodyne/SMS-1 gør.

Jeg ender såmænd nok med at bestille to styks OAudio-amps - og så bruge dem til et surround-setup. Så må jeg igen gøre mig erfaringerne selv...

Men diskussionen om subwoofer-amps, PEQ og gain er stadig interessant.

musicus
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
    Lokalitet: Fyn
    Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
    Vedrørende din bekymring om lydkvalitet... Check eventuelt højttalere som disse, der er vildt dyre top modeller fra Von Schweikert. De kører aktivt i bunden og bruger 1000W class D  (sikkert IcePower..??)  http://www.vonschweikert.com/techspecs/5.php  

Mon ikke også vi andre kan bruge ''plate amps'', når de kan bruges i top high end konstruktionerne fra de kommercielle?

Anyway, hvis der mod forventning skulle vise sig problemer med lydkvaliteten har de jo ikke kostet alverden...

Da du ellers udtaler dig klart og tydeligt, og ellers fornuftigt nok, så forstår jeg ikke helt sammenligningen

Desuden mener jeg ikke fabrikanters gøren og laden kan bruges som kvalitets stempel, da de for at sælge til de priser er nødt til indpode produkterne med en vis imponator effekt

Interessant diskusion, som jeg nok hellere må nøjes med at følge fra side linien, grundet ingen som helst erfaring, men der findes flere interessante plateamps som endnu ikke er kommet på banen, dog hælder jeg lidt til Reckhorn

Spørgsmålet er om vi alligevel har brug for meget mere effekt, eller om det er bedre med strømstærke forstærkere som kan trække helt lave impedanser - Reckhorn er specificeret til 2ohm, hvilket burde være 2stk 4ohms enheder, der er bare lige det at DC modstanden vil være måske 1.5ohm

Desuden er høj effekt og strøm i lave impedanser mig bekendt normalt to modstridende størrelse, men alt kan vel tænkes

Jeg har også læst at der er ret store fordele ved en eller anden form for "room equaliser" - andre nævner den anvendte elektronik som middelmådig med uheldig virkning - den der lyngdorf/Steinway skulle virke ret godt, har læst en anmeldelse men kan ikke huske hvor, men den anvendte teknik er vist ikke for almindelig mennesker - dog tror også vi kan nå målet på vores egen måde,med tiden

Her er der også lidt interessante plateamps, hvor de store modeller skulle have nogle tricks med justering, som jeg dog ikke helt forstår - men alligevel, her er de

Jeg mener de er med konvensionel bipolar kredsløbs design, som jeg har hørt fra anden side stadig skulle være suverænt bedst til bas, hvem ved, måske, måske ikke - jeg formoder at fabrikanter foretrækker classD fordi det er nemmere at håndtere og indkøbe moduler med stor effekt 

http://www.bkelec.com/Modules/Sub_Bass.htm  saftige sager fra England, og egentlig til ganske fornuftige priser men sådan en løsning i fuld stereo koster alligevel mere end jeg på nuværende er villig til at slippe - hvor en standalone Reckhorn fint kan trække to 8ohms subs, dem er desværre tilsyneladen ikke mange af, flest enheder er 4ohm - men skal jeg forsøge mig med en sub, bliver det nok bare en monosag som kan mumle lidt i baggrunden - til et fremtidigt super system vil jeg sikkert foretrække at equalise en normal bas, som en integreret del af selve højtaleren, og med passivt filter, et 100db system, men jeg har da også ideer til et spændende system som vil kræve subs 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

musicus
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
    Lokalitet: Fyn
    Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Daniels,  Esp har flere interessante løsninger som burde passe til dine ønsker - du må lede en del på siden, da de gemmer sig rundt omkring, men søg på alt sub og EQ

http://sound.westhost.com/projects.htm

Nåh ja, THEL i Tyskland har også for nylig lanceret lidt af den slags, men lidt højt prissat

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

MortenB
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
    @TRX850
    "Jeg synes faktisk det er dybt logisk hvorfor gain og parametrisk EQ ikke er kombineret i samme funktion: Gain har du typisk brug for ved -eks- 20Hz hvor du skal tilføre niveau, hvorimod du typisk har brug for den parametriske EQ et sted mellem 40Hz og 100Hz alt efter hvor rummets resonanser er, og du skal fjerne niveau."

Øhh... Er det ikke netop en argumentation for at have begge dele? Det vil jeg da mene.
    Så kan man "rydde op" mellem 40 og 100Hz og også hæve ved 20Hz - det vil da være smart.
    Og så er det jo tættere på det f.eks. en SMS-1 kan.

Nu ville jeg ikke lige bygge en effekt til subdelen. Havde tænkt mig at bruge måske en Doxa eller en ML til det.
    Doxa er et godt bud på at det ikke behøver være dyrt for at lyde godt (synes jeg).

Jeg har ingen tvivl om at en aktiv højttaler kan levere god lyd. Men jeg har mine tvivl om en forstærker til knap $300 kan levere high-end lyd. Jeg påstår ikke det ikke kan lade sig gøre med god lyd i det prisleje, bare at det mere er undtagelsen end reglen, at man ikke får high-end for $300.
    Om det er plate amps eller hvad der er, er ikke noget der ændre min opfattelse... Det er jo bare indpakningen, hvilket ikke fortæller noget om ydelsen.

Jeg startede egentlig denne tråd, fordi jeg havde på fornemmelsen at PEQ og gain egentlig er en slags "nødløsninger" fordi en subwoofer kan være svær at integrere i et hifi-system. Den fornemmelse er fuldt ud blevet bekræftet.

Mon jeg kan konkludere at hvis man bruger ekstern rumkorrektion (SMS-1, Behringer,TACT, Lyngdorf etc.), så er de indbyggede funktioner i en subwooferforstærker irrelevante, og så gælder det "bare" om at få den effekt/lyd man vil have?

@Jay l`Blundt
    Behringer er ofte nævnt i forbindelse med korrektion af subwoofere. Og de har bestemt også været ind over mine overvejelser.
    Ja, jeg vil også mene at ud fra beskrivelserne om PEQ og gain, så er det lige det Velodyne/SMS-1 gør.

Jeg ender såmænd nok med at bestille to styks OAudio-amps - og så bruge dem til et surround-setup. Så må jeg igen gøre mig erfaringerne selv...

Men diskussionen om subwoofer-amps, PEQ og gain er stadig interessant.

Måske skal vi have nogle definitioner på plads, så vi ikke taler forbi hinanden... Når du skriver ''integreret i samme funktion'', så forstår jeg dig derhen, at du mener, integreret i en og samme justeringsknap? Er det korrekt forstået? I givet fald er min pointe, at de af gode grunde ikke kan integreres i samme funktion, da de skal lave noget forskelligt i forskellige områder.

Men hvis du mener, at de begge er relevante, og at de skal bruges, så er vi helt enige. Det er jo netop derfor O Audio BÅDE har EQ og Parametrisk EQ. Begge er nødvendige for et godt resultat, og jeg forstår ikke hvorfor andre plate amps springer Parametrisk EQ over!

At EQ (det du kalder gain) og PEQ er nødløsninger, og at du har fået dette bekræftet i tråden synes jeg er dybt mærkeligt..!!!??? Specielt når du selv taler for, at man man med fordel kan få ryddet op mellem 40-100Hz og taler positivt om eks SMS-1 til at gøre dette med. JA; det er godt at få ryddet op, og det er præcis dette man bruger EQ og PEQ funktionerne til. Og funktionerne virker altså ens, om det er udført af en plate amp, eller eks en Velodyne SMS-1. Undskyld mig, men det virker som om du ikke vil sætte dig ind i, funktionerne, men at du bare har besluttet dig for, at funktionerne er nødløsnigner, når de er udført af en plate amp, men gode løsnigner, når de er udført af eksempelvis af en SMS-1...

Prøv eventuelt at læse dokumentet ''usage guide'' du kan downloade her  http://www.oaudio.com/500W_SUBAMP.html  Jeg tror det kan hjælpe lidt på, hvad EQ og PEQ bruges til...

Jeg tror godt du kan regne med, at -eks- en Doxa vil være dårligere i den nederste oktav, end selv de billigste plate amps. Husk på, at en plate amp er udviklet specielt til at varetage bassen, og derfor kan aspekter som dæmpningsfaktor optimeres. Hertil bruges givetvis store mængder modkobling, så som ''full range'' forstærker vil en plate amp sikkert lyde rædsomt. Hvorimod en Doxa er udviklet uden modkobling fordi den skal spille godt i hele toneområdet. Men det gør netop, at den -eks- har en relativt lav dæmpningsfaktor og derfor -alt andet lige- ikke er optimal i den nederste oktav.

MortenB
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

TRX850 skrev:

Da du ellers udtaler dig klart og tydeligt, og ellers fornuftigt nok, så forstår jeg ikke helt sammenligningen

Desuden mener jeg ikke fabrikanters gøren og laden kan bruges som kvalitets stempel, da de for at sælge til de priser er nødt til indpode produkterne med en vis imponator effekt

Jeg nævnte sådan set bare sammenligningen fordi det er min fornemmelse, at trådstarter mentalt har diskvalificere ''plate amps'' fordi de er for billige. Altså, at når noget er billigt = det er dårligt til hifi... Derfor referencen til, at flere af de højt estimerede high end højttalerkonstruktioner på markedet faktisk bruger tilsvarende løsninger.

Helt enig med dig i, at bipolare udgangstrin generelt betragtes som bedre i bassen, end Kl D. Netop derfor valgte jeg selv plate-amps med bipolar udgangstrin og høj dæmpningsfaktor  (og med PEQ)...

Det er i øvrigt sådan en bandit hér jeg bruger som forstærker, og som en plate-amp skal ''spille op til''. Tiden vise. hvordan de klarer opgaven...  http://www.high-performance.dk/pliniusSAref.html

Kjeldsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
    Sendt: 19 Januar 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Da jeg byggede mit nuværende system, var jeg også på udkig efter billige "geniale" løsninger til aktive højttalere.

Jeg faldt blandt andet over Omnes Audio. Som vel prismæssigt ligger i midten, af de produkter der udbydes. Kig selv her:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/verst_oa_en.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Hasselhof
    Branchemedlem
    Branchemedlem
    Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
    Lokalitet: Odense
    Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke være bange for at købe BASH baserede plate amps fordi de er meget billige. BASH er "all in a chip" og laves i kina i kæmpe mængder til OEM brug. Bash er fornuftigt salgsmodnet og har ikke stabilitets probs som fx tripath havde. Til prisen tror jeg ikke der findes en fornuftig konkurrent. PE sælger Oem versionen af den Oaudio har til 200 dollar, men der skal man selv indlodde forskellige værdier for at ændre på boost funktionen, der har Oaudio givet dreje pots, hvilket jo gør det lidt nemmere. Jeg blev bedt om at teste en af de første BASH baserede subs den gang SVS overgik fra primært at lave passive subs og parre dem med Crown k1 amps til aktive designs med BASH amps. Ingen tvivl om at den passive løsning havde mere kontrol, dynamik og output, men prisforskellen og salgsbarheden af den all in one aktive løsning er svær at modargumentere og idag er der mig bekendt ikke nogen consumer fabrikanter der udbyder en færdig subløsning med seperart extern amp. Er du meget interesseret i den optimale room integration og er villig til at bruge lidt flere penge så ville jeg kigge efter plate amps der udover eq og gain også har jurstering for fase delay. Uden fase delay så skal subben stå på samme akse som dine main speakers hvis du vil have perfect time coherence.  Bash er en meget optimeret konstruktion så 4 ohms varianterne er lavet til 4 ohm og ikke mindre, den grænse er ret finit så bruger du enheder der dykker under 4 ohm  ville jeg overveje en plate amp der er rated til 2 ohm. Dog vil en sådan specifikation typisk tage dig ud af 200 dollar området, så hvis du ikke har valgt enhed endnu ville jeg gå efter 6 eller 8 ohm for at være på den sikre side.

mht om 6 db eq gain er nok. Efter min erfaring så er det mere end nok til at andre faktorer overstiger mangel på gain problemet. Enheds kompression og ampens headroom. 6 db er 4 * power, med mindre ens generelle output niveau er meget lavt så er det svært at udnytte mere end +3 db nogen steder uden at løbe ind i kompression eller mangel på amp headroom.  Selv rigtige gode enheder har minimum 2db kompression ved rated power det skal man huske at tilføje ens bregninger til hvor meget boost  systemet kan klare. Ofte rammer man "the point of deminishing returns" allerede ved 2 db boost i de lave oktaver. Før man overhovedet begynder med boost/eq ville jeg bruge tid på at vælge den optimale enhed og det optimale kabinet, derefter den optimale position i lytterummet, og så til allersidst skrue meget forsigtigt på eq

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

@TRX850
    Jeg kan godt se at vi snakker fuldstændig forbi hinanden her...

Jeg har ikke nævnt på noget tidspunkt at det hele skulle være i én og samme knap(??) Hvorfor i alverden skulle man ønske det?

Mener jeg skrev "kombineret i samme funktion". Her referere jeg ikke til hvordan knapperne indrettes.
    Jeg betragter hele rumkorrektionen som én stor funktion. Hvordan man så styrer den kan være med en række knapper, via PC etc., det er mig underordnet.

At jeg betragter EQ/PEQ som "nødløsninger" er fordi jeg mener at en rumkorrektion bør udføres centralt fra anlægget (forforstærker eller lignende som f.eks. SMS-1). Men da man ved, de fleste ikke vil ofre pengene for en subwoofer-controller (SMS-1 etc.), så indbygger man det i subwoofer-ampen, for at imødekomme de som ikke har råd til den "fulde løsning".
    En del af ønsket med denne diskussion er også om den "forkromede" løsning med SMS-1 rent faktisk er bedre(?)

Der er da ikke noget galt med at spare penge (bevares, jeg er trods alt jyde... ), men jeg er nået til et punkt hvor jeg gerne giver dobbelt pris, for at få f.eks. 10% mere ydelse - som det jo desværre ofte hænger sammen i hifi-verden. Dobbelt pris giver sjældent dobbelt så god lyd...

Jeg kunne bare godt forestille mig at hvis man bruger 2000 kroner for en subwoofer-forstærker uden gejl, så får man mere/bedre lyd (en bedre forstærker) end ved en 2000 kroners subwoofer-forstærker med alt mulige funktioner - hvis man alligevel vil bruge en ekstern rumkorrektion, der overflødiggør de ekstra funktioner.

Mener du virkelig at en billig plate-amp giver bedre bas, end en "almindelig" forstærker i langt højere prisniveau?

MortenB
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Tak for et kvalificeret input Hasselhof..!

Lige et afklarende spørgsmål: Som du beskriver BASH teknologien forstår jeg dig derhen, at du omtaler selve forsærkeren som ''all in a chip''. Er det korrekt? I de O Audios plate-amps jeg har købt er forstærkeren en diskret opbygget KL A/B forstærker, og det er mit indtryk, at det er strømforsyningen, der er af BASH typen.

Og en præcisering: O Audio plate amps har (også) justering for fase delay

MortenB
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
    @TRX850
    Jeg kan godt se at vi snakker fuldstændig forbi hinanden her...

Jeg har ikke nævnt på noget tidspunkt at det hele skulle være i én og samme knap(??) Hvorfor i alverden skulle man ønske det?

Mener jeg skrev "kombineret i samme funktion". Her referere jeg ikke til hvordan knapperne indrettes.
    Jeg betragter hele rumkorrektionen som én stor funktion. Hvordan man så styrer den kan være med en række knapper, via PC etc., det er mig underordnet.

At jeg betragter EQ/PEQ som "nødløsninger" er fordi jeg mener at en rumkorrektion bør udføres centralt fra anlægget (forforstærker eller lignende som f.eks. SMS-1). Men da man ved, de fleste ikke vil ofre pengene for en subwoofer-controller (SMS-1 etc.), så indbygger man det i subwoofer-ampen, for at imødekomme de som ikke har råd til den "fulde løsning".
    En del af ønsket med denne diskussion er også om den "forkromede" løsning med SMS-1 rent faktisk er bedre(?)

Der er da ikke noget galt med at spare penge (bevares, jeg er trods alt jyde... ), men jeg er nået til et punkt hvor jeg gerne giver dobbelt pris, for at få f.eks. 10% mere ydelse - som det jo desværre ofte hænger sammen i hifi-verden. Dobbelt pris giver sjældent dobbelt så god lyd...

Jeg kunne bare godt forestille mig at hvis man bruger 2000 kroner for en subwoofer-forstærker uden gejl, så får man mere/bedre lyd (en bedre forstærker) end ved en 2000 kroners subwoofer-forstærker med alt mulige funktioner - hvis man alligevel vil bruge en ekstern rumkorrektion, der overflødiggør de ekstra funktioner.

Mener du virkelig at en billig plate-amp giver bedre bas, end en "almindelig" forstærker i langt højere prisniveau?

Når du omtaler ''en og samme funktion'' er det jo altså ret svært at forstå dig anderledes, end at funktionerne hænger sammen... Men OK: I din optik er enhver justering én funktion og så kan justeringerne pr definition jo kun hænge sammen.

Undskyld mig, men det med, at det er en nødløsning, hvis man udfører en justering på en plate amps forforstærker i stedet for på en anden forforstærker er efter min mening noget vrøvl. Justeringen virker fuldstændig på samme måde, og udføres fuldstændig samme sted i signalvejen...

daniels
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

@Hasselhof
    Interessant at deres impedans ikke må gå under 4 Ohm. Desværre er mange subwoofer-enheder 4 Ohms enheder.
    I mit tilfælde havde jeg dog tænkt mig at bruge med med et sæt Eton 12-680 enheder. De er på 8 Ohm, så der skulle den gå.

Har du ikke et par gode links?
    Har søgt en del på nettet og er ikke faldet over noget, der skulle være bedre end de OAudio (på papiret). Og har ikke fundet nogle der kunne gå under 4 Ohm.

MortenB
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
    @TRX850

Nu nævnte du selv Doxa, og JA, jeg mener helt alvorligt, at -eks- O Audio plate-amp'en eller flere af de andre plate amps, der har været nævnt i tråden vil være bedre i den dybeste oktav, end en Doxa.

Det har intet at gøre med, at en Doxa er dyrere, end de nævnte plate amps, men derimod, at Doxa'en er afstemt til at gøre det godt i hele frekvensområdet, og er en forstærker med lav dæmpningsfaktor fordi den har lav/ingen modkobling. De nævnte plate amps er optimeret til at virke i et smalt frekvensområde i bassen...

Desuden trækker kabinetterne en ret stor andel af den samlede kostpris i enhver hifi forstærker. Ved en plate-amp er der kun en enkelt aluminiumsplade, resten af kabinettet skal du selv lave = meget lavere omkostninger = lavere priser...

Jeg tror så ikke, at en plate amp lyder bedre i bunden, end min Plinius SA-REF effektforstærker, men der er vi så også oppe i en forstærker til 118.000 kr...

Side af 2 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes