Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Digital effekt forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Hej. Nu har jeg rigtig længe gået og drømt om at få mit ønske opfyldt om at få anskaffet mig 2 stk Nad S200 effektforstærkere til mit sorround anlæg til front og bag.

Jeg har altid været lidt forelsket i Nad fordi jeg synes at der virkelig er noget power bag.

Men sådan et par stykker fylder jo en hel del og er jo heller ikke gratis.

Men så faldt jeg over en tråd her på hifi4all hvor der blev linket til : http://www.cadaudio.dk/cadpwmmoduler.htm

Og det synes jeg jo lyder ret lovende hvis man ser på feks. CAD D2000ASW - 2000W/4 ohms PWM amplifier +

Så min plan var egentlig evt. selv at bygge en 5 kanals effekt forstærker med 5 stk digitale komplette forstærkere inkl. strømfors.

Men kan man på nogen måde sammenligne disse digitale watt med nads analoge watt? For jeg synes det ville rigtig smart at have en så kraftig 5 kanals forstærker, som fylder mindre end en S200 stereo effekt fostærker....

Og hvad så med lydkvaliteten? Der står jo om den: 0,02% THD+N, 20-22kHz... Det er da ret godt ikke?

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har selv bygget både zappulse og ncd moduler, som nok ligner cad. Prøv at lave trådens emne om til noget med cad, så er der en bedre chance for at folk der har sådan én reagerer...

Jeg har selv været godt tilfreds med ovennævnte moduler, men kender desværre ikke lydkvaliteten af cad.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Prøv at søge på CAD herinde. Jeg mener at bl.a. Kjeldsen har skrevet om sine erfaringer med modulerne.

PWM-forstærkere er bestemt interessante til sorround-brug på grund af den høje effektivitet og dermed lavere strømforbrug og varmeudvikling. De "digitale" watt er mindst lige så gode som de analoge, hvis ikke bedre. Om lydkvaliteten er bedre eller dårligere er nok en smagssag. Den er med sikkerhed bedre end hovedparten af de sorround-forstærkere du kan købe i dag.

Jeg ville nok vælge en lavere effekt til bagkanalerne end til frontkanalerne, selvom prisforskellen ikke er så stor. Det vigtigste er at modulerne til front- og bagkanalerne kører på samme forsyningsspænding, så du ikke behøver forskellige strømforsyninger. 1000 W til frontkanalerne rækker nok til de fleste.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Okay... Nu får jeg jo lidt mere blod på tanden. Men grunden til at jeg gerne vil have ens effekt moduler i er at så kunne jeg jo også bruge forstærkeren til andre formål end lige herhjemme i stuen. Altså hvis der rigtig skulle spilles op til fest :-) Og som sagt er prisforskellen jo ikke ret stor fra de små til den største model så hvorfor ikke bare få rigeligt med effekt? Min erfaring er også at en forstærker næsten ikke kan blive for stor, men er den for lille mister man hurtigt kontrollen  over sine højtalere og i værste fald brænder diskanterne af ved forvrængning. Og så var min plan også at montere en lille diskret volume kontrol for hver kanal på bagsiden af kabinettet.

Men det der afskrækkede mig mest var udseendet af sådan et modul. I min nuværende stereo effektforstærker på 2x200w 8ohm på 16kg sidder der en stor ringkerne trafo, store kondensatorer og så er der en ordenlig håndful store transistorer. Og så er det at jeg ikke helt kan forstå hvordan man kan få så meget effekt ud af noget der ingenting fylder. Effekten skal vel stadig komme fra trafoen og ud gennem transistorene ikke? Eller er det en hel anden verden når man snakker digitalt?

PS: Jeg har set de forskellige emner omkring CAD, men synes ikke rigtig jeg kunne finde noget konkret ris/ros. Men måske skulle jeg bare høre om det var muligt at låne en demo model inden jeg investerer en masse penge på noget som man måske ikke var tilfreds med.....

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 02:43 | IP-adresse registreret  

For mig lyder det som at du nok burde starte med at lave en mindre stereo forstærker inden du kaster dig ud i sådan et project
Det er godt nok forholdsvis enkle moduler at bygge med, men meget kan gå galt med så mange udgange i samme kabinet
Ikke mindst med den høje spænding der er tale om, når jeg hører dig sige at man ikke kan få effekt nok

Hvis du vil spille op til fest så brug en billig DJ/PRO amp

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Jeg vil bestemt ikke sige at jeg er uerfaren hvad elektronoik og strøm angår. Og så har jeg alle muligheder for at lave et kabinet selv i aluminium. Det der bekymrer mig mest er nok at få køling nok i et så lille kabinet, men når sådanne moduler har en effektivitet op mod 95% er det jo også begrænset hvor meget varme de afgiver.

Og så sidder der jo 10A sikringer i min eltavle :-)

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

stefanb skrev:

Jeg vil bestemt ikke sige at jeg er uerfaren hvad elektronoik og strøm angår. Og så har jeg alle muligheder for at lave et kabinet selv i aluminium. Det der bekymrer mig mest er nok at få køling nok i et så lille kabinet, men når sådanne moduler har en effektivitet op mod 95% er det jo også begrænset hvor meget varme de afgiver.

Og så sidder der jo 10A sikringer i min eltavle :-)

hej tror ikke du får problemer med køling .. ved godt det ikke er samme mærke .. men tror ikke der er stor forskel på varmen      jeg spiller  selv med lc 2,3 400watt udgaven uden det gate drive som skulle gøre den  iskold ..  jeg er ingen promelmer med den  køler profilen er kun 7x 8 cm .. og profilen ligger fladt på gulvet .. så der er stort set ingen luft til det .. jo den bliver da varm.. ikke noget slemt ....

så kom bare i gang ..  ..

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Ja nu er der vist ingen undskyldning længere :-)

lille_smed skrev:

hej tror ikke du får problemer med køling .. ved godt det ikke er samme mærke .. men tror ikke der er stor forskel på varmen      jeg spiller  selv med lc 2,3 400watt udgaven uden det gate drive som skulle gøre den  iskold ..  jeg er ingen promelmer med den  køler profilen er kun 7x 8 cm .. og profilen ligger fladt på gulvet .. så der er stort set ingen luft til det .. jo den bliver da varm.. ikke noget slemt ....

så kom bare i gang ..  ..

Er du eller godt tilfreds med lyden/effekten af din digitale forstærker?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 14 Marts 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

til bass er den oki .. jeg er ikke så vild med den .. til top.. men jeg har også hørt .. den ny lc har lavet .. 800 ex .. den spille  meget godt ..   men personligt  vil jeg heller vælge en en kl ab forstærker .. 

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hvis der er tale om store effekter og mange udgange, så ville jeg nok satse på noget ekstra køling, som dog ikke behøver være særlig meget, men en køleprofil vill nok være klogt

Af flere grunde er det er nok ikke det bedste at lavet kabinet meget lille, medmindre der er tale om mono amps

Båndsei
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg skal til at bygge class D forstærker,og har lige købt en smps forsyning. Den har som standart udgangsspænding +-80v   +-30v  samt +-12v for elektronisk filter ell. andet. Den kan også fåes med +-60v, det bestilte jeg ,og det kostede ikke ekstra.Den afgiver 1000w kontinuerligt og 2000w peak.

Der er aktiv køling på, men det er nok ikke nødvendigt ved normal brug.Den koster 239 EUR. incl. forsendelse

http://www.redrocksaudio.es/e_main.html

Se under impulse.http://www.redrocksaudio.es/files/SMPS6060PFCen.pdf

Til top Vis Båndsei's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Båndsei

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Ville holde mig langt væk fra CADaudio.

Kig evt. her : http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=1d115e5d6a63 c080fea903817e778199&threadid=137522

Billederne siger næsten alt, ligner noget der er kastet hurtigt sammen, ser ud til der er flere kortslutninger og lodningerne er under al kritik.

Det kunne jeg lodde bedre manuelt.........

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Uha. Ja de er ikke for kønne de billeder. Det ville jeg nu også påstå at jeg kunne gøre bedre. Men det der står om supporten synes jeg også virker lidt bekymrende. Måske man lige skulle slå koldt vand i blodet og se hvad der ellers er på markedet. Og der kommer vel også flere class D moluler på markedet med tiden til rimelige penge.....

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

stefanb skrev:
Men det der står om supporten synes jeg også virker lidt bekymrende. Måske man lige skulle slå koldt vand i blodet og se hvad der ellers er på markedet. Og der kommer vel også flere class D moluler på markedet med tiden til rimelige penge.....

Må jeg have lov at anbefale NCD - super support og en lyd jeg i hvert fald er godt tilfreds med 

Se mere på www.newclassd.com. Der er tale om Lars Clausens nye firma (manden der startede LC Audio i sin tid) - og han ved en hel del om PWM forstærkere... De er selvfølgeligt ikke helt billige, men man får vel hvad man betaler for

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hmm. Det ser jo lovende ud. Og så er det i holstebro (10km fra hvor jeg bor) Det kunne være man skalle aflægge ham et visit :-)

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en god plan 

Kan som 'teaser' nævne at NCD1 har slået både IcePower og Hypex i test
http://www.audiodesignguide.com/ClassD/classD.html

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet en CAD D400S i sin tid. Den spillede skam glimrende indtil den begyndte at ryge. Det var sandsynligvis et par halve løsninger fra min side, der gjorde udfaldet. Jeg fik et par nye moduler til en fordelagtig pris og en rimelig service. Men, det er rigtigt at det kan være svært at få fat på CAD audio, og at mit kit ingen byggebeskrivelse havde overhovedet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Det ligner da slet ikke lodninger - gad vide om der bare er brugt "ledende sølvholdig lim" til SMD komponenterne 

Kender intet til CAD, men har nu aldrig haft fidus til de der forstærkere

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

bitnissen skrev:
stefanb skrev:
Men det der står om supporten synes jeg også virker lidt bekymrende. Måske man lige skulle slå koldt vand i blodet og se hvad der ellers er på markedet. Og der kommer vel også flere class D moluler på markedet med tiden til rimelige penge.....

Må jeg have lov at anbefale NCD - super support og en lyd jeg i hvert fald er godt tilfreds med 

Se mere på www.newclassd.com. Der er tale om Lars Clausens nye firma (manden der startede LC Audio i sin tid) - og han ved en hel del om PWM forstærkere... De er selvfølgeligt ikke helt billige, men man får vel hvad man betaler for

Fandt lige denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40275&K W=newclassd&PN=0&TPN=1

Det lyder da ikke helt tosset det der bliver skrevet om NCD..

Men er det ikke muligt at bruge SMPS til disse moduler eller vil det gå ud over lydkvaliteten eller effekten? Det ville jo gøre det lidt nemmere at få stoppet 5-6 kanaler i et kabinet med sådan nogle i forhold til store ringkerne trafoer.

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

stefanb skrev:

Fandt lige denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40275&K W=newclassd&PN=0&TPN=1

Det lyder da ikke helt tosset det der bliver skrevet om NCD..

Men er det ikke muligt at bruge SMPS til disse moduler eller vil det gå ud over lydkvaliteten eller effekten? Det ville jo gøre det lidt nemmere at få stoppet 5-6 kanaler i et kabinet med sådan nogle i forhold til store ringkerne trafoer.

Jeg ved ikke noget om SMPS. Har hørt en del være skeptiske, men ved ikke om det bunder i viden eller konservatisme... Prøv at spørge NCD eller kig efter på http://www.diyaudio.com/

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes