Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 02:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Baffeldrop i 3-vejs højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst en artikkel om baffeldrop, hvor der blev beskrevet, at det kun er i rene 2-vejs systemer, at det er nødvendigt at kompencere for fænomenet.

Nu arbejder jeg på et 3-vejs projekt med 3-orden butterworth, og spekulere så på om det er nødvendigt at tænke på denne korrektion.

Bafflen er ca.26 cm bred. og mellemtonen er ca. 13 cm. i diameter

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Baffelsteppet er der også ved 3-vejskonstruktioner men frekvensresponsen kan rettes op på en lidt anden måde:

I 3-vejs konstruktioner kan baffelkorrektionen udføres ved at vælge en passende delefrekvens/stejlhed mellem bas og mellemtone og benytte basenheder med højere følsomhed end mellemtonen.

Mvh

Anders D

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hvor stor forskel i følsomhed snakker vi om her?

De enheder jeg har planer om at bruge har hhv. Mid 89 dB - bas 90 dB
Det skal lige tilføjes at det skal sidde i et Dáppolitte design med 1 diskant, 2 mid, og 2 bas, hvor den nederste bas er med basrefleks. (resten i lukket system med hver sit kammer)

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Så skal mellemtonerne teoretisk dæmpes med 5 dB. da et rent baffelstep er på 6 dB. Jeg vil dog råde dig til at bruge ens kabinetter til basserne.

Mvh

Anders D

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Baffelfrekvens for gulv-højttaler:

f = c / (2*b)

Baffelfrekvens for stander-højttaler (relativ åben stander):

f = kv.rod ( c/(2*b) * c/(2*h) )

c = 344 m/s

b: baflens bredde i meter.

h: baflens højde i meter.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hvor meget, du mister, afhænger af hvor tæt din højttaler står på bagvæggen. I et lyddødt rum ville du miste 6dB under baffelfrekvensen. Så galt går det dog ikke i dit alm. lytterum. Min erfaring er, at man mister 3-4dB med en rimelig fritstående højttaler.

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

anda skrev:

Så skal mellemtonerne teoretisk dæmpes med 5 dB. da et rent baffelstep er på 6 dB. Jeg vil dog råde dig til at bruge ens kabinetter til basserne.

Mvh

Anders D

jeg har et skema der siger at for at dæmpe med 5 dB, skal der bruges en serimodstan på 3,3 ohm og en paralel på 10 ohm.
Er det løsningen, eller er det spolen jeg skal ændre fra 0,90 mH til 2,2 mH?

Grunden til at jeg her valgt at bruge basrefleks i den ene bas, og lukket i den anden, er at jeg er bange for "bulderbas" pga. stuens størrelse.
Ideen er da, at begge skal deles ved samme frekvens (omkring 250 hz), så basrefleksen spiller lidt dybere end den lukkede, som så til gengæld spiller lidt mere stram bas.
Er det en helt tåbelig teori, eller er jeg bedst tjent med 2 basreflekser?

De valgte enheder har flg. data på henholdsvis lukket/åben kabinet:
Tuningsfrekves L.40 Hz - Å.31 Hz
F-3dB L. 37 Hz - Å. 39 Hz.

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Om du er bedst tjent med basrefleks eller lukket afhænger bl.a. af basenhederne, dit lytterum og dine ører. Jeg vil dog råde dig til ikke at bruge begge typer samtidigt af den simple grund at lyden fra de to basmoduler ikke vil være i fase med hinanden.

Et RIGTIGT godt tip mht basrefleksporte er at fylde dem med en stak tykke sugerør (uden knæk). Her skal du så tænke på at det effektive tværsnit bliver mindre og at du derfor skal forkorte porten eller bruge en port med større areal for at bevare afstemningsfrekvensen.

På denne måde indfører du en flowmodstand i porten og sænker dermed portens Q-værdi. Derfor vil lyden fra porten blive lidt svagere men bedre kontrolleret.

Det lille tværsnit i de enkelte sugerør hjælper derudover til at fremtvinge den ønskede laminare luftgennemstrømning i porten og er meget effektivt til bekæmpelse af turbulens som giver "vindstøj" fra porten ved kraftige lydtryk. Dette tweak er faktisk mere effektivt end at bruge porte med afrundede portender.

En yderligere fordel ved dette tweak er at orgelpiberesonanserne bliver bedre dæmpet og porten derfor vil forstyrre mellemtonegengivelsen mindre.

Mvh

Anders D

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Ja - jeg er nok lidt ude i et dilemma.
På den ene side har jeg aldrig hørt de pågældende enheder "8" med kevlar membran fra Monacor SPH 200KE", og på den anden side har jeg læst at basporte er et onde, hvis lytterummet er under 20 m2 - hvilket mit er.
Jeg kan godt li' en stram bas, som alligevel går relativt dybt, og jeg vil helst ikke ud i noget med en sub.

Hvis jeg skal ud i noget med basporte, er sugerørstricket  et godt tip, da jeg gerne vil have en lidt større basport(e), men har ikke plads til det i længderetningen.

Kan du sige noget om hvordan man beregner en ny port fyldt med sugerør, eller er det ved lytning?

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Afstemning af porte udføres altid bedst ved lytning - og sugerør er billige.

Som en grov rettesnor kan du gå ud fra at tværsnittet bliver ca. 25% mindre ved at putte sugerør i porten.

Mvh

Anders D

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:
anda skrev:

Mvh

Anders D

jeg har et skema der siger at for at dæmpe med 5 dB, skal der bruges en serimodstan på 3,3 ohm og en paralel på 10 ohm.
Er det løsningen, eller er det spolen jeg skal ændre fra 0,90 mH til 2,2 mH?

Jeg ta'r den lige op igen.

Er der nogen der har et bud på dette?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes