| Forfatter |
|
Julianwulff Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude!
I skal jeg på roskilde festivalen for 2. år i træk. Det jeg fandt ud af sidste år var hvor mange der havde valgt at skrotte ghettoblasteren og bygge deres eget mobile anlæg, med et bilbatteri, autoradio og nogle højtalerenheder. Da jeg ikke er den største ekspert skriver jeg til jer i håb om lidt hjælp.
Jeg har på den blå avis købt en Blaupunkt Orlando MP46 autoradio inkl. nogle højtalere. Jeg har prøvet at slutte radioen til et gammelt batteri jeg har haft stående, men når jeg gør dette lader der ikke til at ske noget. jeg har prøvet at google problemet, men uden held. Jeg tror det muligvis kan skyldes at jeg slutter det forkert til og har derfor fundet en monterings guide fra blaupunkt selv. jeg har sat henholdsvis rød (7) og gul (4) på batteriets pluspol og sort (8) på minus pol. Er der nogen som har en idé til hvad der er gjort gal eller måske en smartere måde at klare hele dette projekt på?
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 428
|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er et gammelt batteri, er du så sikker på om der er strøm på?
M.v.h. Loudspeaker
|
| Til top |
|
| |
Julianwulff Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop idag lånt en oplader fra en ven. Batteriet har nu stået i ca. 4-5 timers tid og opladt, jeg er ikke den store ekspert, men jeg vil da mene at når jeg tilslutter den efter 4-5 timers opladning burde jeg kunne se nogle tegn på liv. på radioen?
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men ligesom bilbatterier, så holder de jo ikke evigt. Har du et måleenstrument du kan måle med om der er strøm på batteriet?
M.v.h. Loudspeaker
|
| Til top |
|
| |
Julianwulff Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det har jeg desværre ikke, den ligger pt. i sommerhuset Anyways så havde jeg tænkt mig at købe et nyt batteri. Men du vil ikke mene at det er tilslutning der er gal på den?
|
| Til top |
|
| |
Loudspeaker Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ved jeg ikke, jeg har ikke ret meget forstand på bilbatterier. Ved du om det kan være radioen det er galt med?
M.v.h .Loudspeaker
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du tager et stykke ståluld og kommer mellem polerne, hvis det gløder og forsvinder så er der strøm på. Det samme kan gøres med et stykke 3mm2 ståltråd, men det skal du ikke gøre...  Evt kan du jo prøve med noget andet der kan køre på 12V en glødepære fra en gammeldags cykellygte. Men som antydet, så kan du trække ekstreme strømme fra et frisk bilbatteri, så ståluld er det bedste - og ufarlige bud. Er der væske (svovlsyre i meget høj koncentration i øvrigt, så lad være med at åbne og kigge - det kan afgøres ved at kigge fra siden og vippe forsigtigt frem og tilbage) i batteriet.
Men ærlig talt hvis du ikke har styr på et bilbatteri, så lad være med at slæbe rundt på det. Det indeholder svovlsyre i en ikke særlig sikker indpakning. Brug i stedet forbrugsbatterier af SLA typen (sealed lead acid) de er langt sikre og bygget til at levere små strømme i lang tid, blive dybt afladt og være sikre at håndtere. I stik modsætning til bilbatterier, der er åbne konstruktioner hvor syren kan genpåfyldes og er bygget til store strømme i meget kort tid og ingen dybe afladninger. __________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjeck om sikringen i radioen evt er brændt af
|
| Til top |
|
| |
due85 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 06:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig god idé med anlæg til roskilde, det giver lidt arbejde. Men det er nu hyggeligt nok. Plus vi lige hæve lydniveauet en smule mere  Jeg tror slet ikke den er gal med dit batteri! Du skal oftest montere en rød som minus og sort som plus, som du allerede har gjort. De kan have andre farver. Men du skal ydermere montere en ekstra plusledning. Den kan være gul. Men du må prøve at finde en manual eller et diagram over ledningerne. Evt. hvis der sidder standardstik på burde det ikke være noget større problem.
|
| Til top |
|
| |
due85 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 06:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Opdagede ikke lige dit link, dumme mig.
Det kan være der skal noget 12VDC ind på klemme 6
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
due85 skrev:
Du skal oftest montere en rød som minus og sort som plus, som du allerede har gjort.
|
|
|
Øhh, her er det nu omvendt, rød-plus og sort-minus Men hvis radioen har været tilsluttet forkert ved jeg ikke om den har overlevet
|
| Til top |
|
| |
Julianwulff Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, tak for hjælpen alle sammen. Jeg har fået koblet radioen til batteriet korrekt og det hele fungere helt upåklageligt!
Jeg har forstillet mig at jeg skal have 2 batterier med på festivalen (et reserve batteri mens det andet er til opladning.) Er der nogen som har erfaringer med hvor man evt. kan få et billigt batteri til dette formål?
|
| Til top |
|
| |
katsum3412 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 07 Juni 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg står og har det samme problem som dig. hvad gjorde du for at få det til at virke??
|
| Til top |
|
| |