| Forfatter |
|
tued Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 208
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg går og overvejer at bygge mig et lille linearray af 4-6 fuldtone enheder. Har kigget lidt
på følgende enhed fra Tang Band: W4-1337SA
Er der nogen der har erfaringer med disse eller kende til andre til omkring en plovmand
stykket, der kunne gøre det godt i et sådan setup ??
Det skal lige siges at dette linearray skal understøttes af et bas panel så bunden er sikret
selv om de nævnte enheder ikke går så dybt (Fs er på 65Hz).
__________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har Tangband W4-1320SB. Der er ganske glimrende, men heller ikke mere. De kræver noget eq for ikke at lyde for tamme. De falder reelt mod højere frekvenser og er ikke for gode over 10 kHz. Alt i alt er jeg dog ganske tilfreds med dem.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og, høje frekvenser kan i forvejen blive et problem med et fuldtone array - det vil være svært at undgå udfasninger (kamfiltereffekt), medmindre man er placeret meget præcist i et sweet spot. Det kan endda knibe.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jeg har Tangband W4-1320SB. Der er ganske glimrende, men heller ikke mere. De kræver noget eq for ikke at lyde for tamme.
De falder reelt mod højere frekvenser og er ikke for gode over 10 kHz. Alt i alt er jeg dog ganske tilfreds med dem. |
|
|
Det er jo ikke helt den samme enhed og membran marteriallet er jo ikke det samme...lyder nok ikke ens, men tak for din mening om den enhed.
Altid godt at vide hvordan de forskellige enheder fra Tang Band lyder :-) __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Og, høje frekvenser kan i forvejen blive et problem med et
fuldtone array - det vil være svært at undgå udfasninger (kamfiltereffekt), medmindre man er placeret meget præcist i et sweet spot. Det kan endda
knibe.</span>
|
|
|
Kan du uddybe dette eller evt. smide et link? __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er som Mollecon siger Men der er dem som ser stort på det og mener det lyder fint alligevel Men det hænger sammen med enhedernes størrelse, små enheder kan jo i sagens natur placeres tættere Jeg mener jeg har set målinger hvor det var tydeligt at der var udfasning allerede ved 1khz, men det var muligvis lidt større enheder De commercielle systemer bruger equaliser til at klare det Men du skal egentllig også bruge en del flere enheder før du kan kalde det en ægte array Der findes dog begreber som close range arrays, som netop er med færre enheder, og beregnet til lytning tættere på Der findes projecter med meget små fuldtoner Men der også dem som laver 2vejs med en masse små specielle diskanter uden montering flange, og det kaldes også press fit enheder Men der skal rigtig mange til, og selvom enkelt prisen er ekstremt lav, så løber det alligevel op i så mange penge at man kan få rigtige kvalitets enheder for de penge
Der er også folk som eksperimentere med en slags power-tapering
Spændende små enheder til arrays, men lidt usikkert hvor dybt de kan bruges
http://oaudio.de/Lautsprecher-Chassis/Tang-Band/Hochtoener/W 2-800::2.html
http://oaudio.de/Lautsprecher-Chassis/Tang-Band/neu/W1-1070S E::643.html
Men Peerless har faktisk også enheder til det
http://www.bmm-electronics.com/Producten_c.asp?Productgroep_ B_ID=1180&Productgroep_a_ID=82
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
tued skrev:
Det er jo ikke helt den samme enhed og membran marteriallet er jo ikke det samme...lyder nok ikke ens, men tak for din mening om den enhed.
|
|
|
Det var blot fordi du spurgte til andet i prisklassen. Men som musicus og mollecon skriver, er der udfasning at tage højde for.
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forklaringen. Forstår dog stadig ikke helt hvofor det kun opstår i diskant området. Er det noget baffelstep kompineret med interferens ???
Interessant emne, kunne godt tanke at vide lidt mere omkring det.
Jeg er godt klar over at man ikke kan kalde det et "rigtigt" array med så relativt få enheder, men det er da en tilnærmelse. __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
tued skrev:
Forstår dog stadig ikke helt hvofor det kun opstår i diskant området. |
|
|
Nu er jeg ikke den rigtige til at forklare det teknisk helt korrekt, men jeg vil alligevel forsøge på fynsk træsko maner  Det er såmænd heller ikke kun i diskanten der er problemer, men det er der det bliver sværest Det hænger sammen med bølgelængden og altså enhedens størrelse og anvendelses område(frekvens) Jo højere i frekvens jo større er kravene til tæt montering af enheder, og du skal måle fra enhedernes centrum, eller måske fra svingspole kant Men selv almindelige flervejs højtalere har problemer af lignende karakter Afstanden mellem enhederne vil altid præsentere et problem Og problemet forværres yderligere ved anvendelse af mere end 1 enhed til samme frekvens område Det går til nøds an med 2 basser, hvis der deles lavt, men 1 enhed vil altid være bedre 2 mellemtoner begynder at blive rigtig problematisk Nogle forsøger med MTM, med her er problemet så afstanden mellem de 2 mellemtoner, og det fungerer bedst med meget små enheder og så lav delefrekvens som muligt En anden måde at takle det på er 2.5vejs, hvor man fjerner mellemtonen fra den ene enhed Og vedr diskanten, er der enkelte eksempler med 2 diskanter, men enhver ved at man kun skal bruge 1 diskant Så at lave arrays med mange enheder er ikke helt ukompliceret, og der er øjensynlig yderligere vanskeligheder som ikke helt enkle Ser man på beskrivelserne om opstilling af professionelle PA anlæg er det tydeligt at arrays er rimelig komplicerede, men kravene er også meget anderledes, hvor det bla.a er vigtig at lyden er korrekt også på 100meters afstand Men hvad, en humlebi burde heller ikke kunne flyve, men det ved en bare ikke
http://www.roger-russell.com/columns/columns.htm#single
http://www.ids25.com/index.htm
http://www.magnepan.com/ 
http://www.selahaudio.com/id73.html
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for teori linket. Forstod ikke det hele, mens synes det mest handlede om PA udstyr hvilket jeg ikke har i tankerne, men teorierne hænger jo nok
sammen alligevel
Den umiddelbare konklusion jeg kan komme frem til er at små enheder bedre end store enheder... __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
tued skrev:
| Forstår dog stadig ikke helt hvofor det kun opstår i diskant området. |
|
|
Nu er jeg ikke den rigtige til at
forklare det teknisk helt korrekt, men jeg vil alligevel forsøge på fynsk træsko maner Det er såmænd heller ikke kun i diskanten der er
problemer, men det er der det bliver sværestDet hænger sammen med bølgelængden og altså enhedens størrelse og anvendelses område(frekvens)Jo
højere i frekvens jo større er kravene til tæt montering af enheder, og du skal måle fra enhedernes centrum, eller måske fra svingspole kantMen selv
almindelige flervejs højtalere har problemer af lignende karakterAfstanden mellem enhederne vil altid præsentere et problemOg problemet forværres
yderligere ved anvendelse af mere end 1 enhed til samme frekvens områdeDet går til nøds an med 2 basser, hvis der deles lavt, men 1 enhed vil altid
være bedre2 mellemtoner begynder at blive rigtig problematiskNogle forsøger med MTM, med her er problemet så afstanden mellem de 2
mellemtoner, og det fungerer bedst med meget små enheder og så lav delefrekvens som muligtEn anden måde at takle det på er 2.5vejs, hvor man
fjerner mellemtonen fra den ene enhedOg vedr diskanten, er der enkelte eksempler med 2 diskanter, men enhver ved at man kun skal bruge 1
diskantSå at lave arrays med mange enheder er ikke helt ukompliceret, og der er øjensynlig yderligere vanskeligheder som ikke helt enkleSer man på
beskrivelserne om opstilling af professionelle PA anlæg er det tydeligt at arrays er rimelig komplicerede, men kravene er også meget anderledes, hvor
det bla.a er vigtig at lyden er korrekt også på 100meters afstand Men hvad, en humlebi burde heller ikke kunne flyve, men det ved en bare ikke
http://www.roger-russell.com/columns/columns.htm#single
http://www.ids25.com/index.htm
http://www.magnepan.com/ 
http://www.selahaudio.com/id73.html
|
|
|
Tak for forklaringen og links'ne. Det første er især interessant. Har efterhånden læst flere sådanne beretninger. Derfor min interesse :-)
Så mange små enheder er også vejen frem i dette projekt.
Jeg har dog ikke løst til at bygge en 2 meter høj højtaler. Lige i overkanten for mig...
Man kunne vel bygge et mindre volsomt array med nogenlunde samme effekt ??? __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tued skrev:
Tak for teori linket. Forstod ikke det hele, mens synes det mest handlede om PA udstyr hvilket jeg ikke har i tankerne, men teorierne hænger jo nok sammen alligevel
Den umiddelbare konklusion jeg kan komme frem til er at små enheder bedre end store enheder... |
|
|
Den akkustiske teori gælder uanset om det er PA eller Hifi. Det er oftest lettest at finde teorien i PA verdenen, da de har en meget professionel tilgang til akkustik.
En almindelig dynamisk højttalerenhed er omnidirektionel ved lave frekvenser. Dvs. den spiller hele vejen rundt. Ved at placere flere enheder over hinanden, som spiller samme frekvensområde kan man udnytte at de spiller sammen. Man, mister nu den omnidirektionale lydkarakteristik og får kun lyd fremad. Jo flere enheder, jo bedre virker det. Men, kun op til en vis frekvens. Herover begynder lydniveauet at falde ift. unden denne grænsefrekvens. For at undgå dette, er man nødt til at bruge flere størrelser enheder, og i diskantområdet skal enhederne være meget små. Derfor anvendes linearray kun op til mellemtoneområdet i PA sammenhænge.
Nu sidder man jo oftest kun et par meter eller tre fra højttalerne i hifi sammenhæng. Så faldet i diskanten er nok begrænset, omend den er målbar. Hvis jeg skulle prøve, ville jeg nok vælge nogle 3" fuldtoner kombineret med en normal bas. Jeg har en fornemmelse af, at det er nemmere at have med at gøre.
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
tued skrev:
Tak for teori linket. Forstod ikke det hele, mens synes det mest handlede om PA udstyr hvilket jeg ikke har i
tankerne, men teorierne hænger jo nok sammen alligevel Den umiddelbare konklusion jeg kan komme frem til er at små enheder bedre end
store enheder... |
|
|
Den akkustiske teori gælder uanset om det er PA eller Hifi. Det er oftest lettest at finde teorien i PA verdenen, da de har en meget professionel
tilgang til akkustik.
En almindelig dynamisk højttalerenhed er omnidirektionel ved lave frekvenser. Dvs. den spiller hele vejen rundt. Ved at placere flere enheder over
hinanden, som spiller samme frekvensområde kan man udnytte at de spiller sammen. Man, mister nu den omnidirektionale lydkarakteristik og får kun
lyd fremad. Jo flere enheder, jo bedre virker det. Men, kun op til en vis frekvens. Herover begynder lydniveauet at falde ift. unden denne
grænsefrekvens. For at undgå dette, er man nødt til at bruge flere størrelser enheder, og i diskantområdet skal enhederne være meget små. Derfor
anvendes linearray kun op til mellemtoneområdet i PA sammenhænge.
Nu sidder man jo oftest kun et par meter eller tre fra højttalerne i hifi sammenhæng. Så faldet i diskanten er nok begrænset, omend den er
målbar. Hvis jeg skulle prøve, ville jeg nok vælge nogle 3" fuldtoner kombineret med en normal bas. Jeg har en fornemmelse af, at det er nemmere
at have med at gøre. |
|
|
Det faktisk lige præcis den konklusion jeg også kom frem til efter at have læst de ovenstående indlæg
Ved at Peerless laver nogen, kender i andre??? __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 06:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, Tued - det er et interferensproblem. Ved større, to-vejs linarrays vil man ofte se, at der anvendes diskanter med neomagneter. De har en lille chassisdiameter, så diskantmembranerne kan komme til at sidde tæt på hinanden. Det mindsker problemet.
De fleste linarrays jeg har set, selv de større, går ikke meget under 60 Hz. Vil man have dybere bas, er en sub nødvendig.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de to links. Kendte ikke det sidste. Peerless har tydeligvis ret mange små fuldtoneenheder.
Synes dog det er mere end svært at vurdere hvornår en enhed egner sig godt til brug i arrays...nogen der ved noget om dette ???
Tror jeg går efter 2,5 - 3 tommer. Her Peerless nogen, men også Monacor har nogen der ser spændende ud :-) __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tued skrev:
Tak for de to links. Kendte ikke det sidste. |
|
|
Jeg linkede ellers til både Peerless og BMM i min første post  Men jeg er enig i at Jumon med den lille Hivi til 99kr har gode kort på hånden Lille fint bygget enhed, men jeg kender dog ikke lyden, udenlands er den dog ret populær til lille billig 2vejs
|
| Til top |
|
| |
tued Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Marts 2009 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
tued skrev:
Tak for de to links. Kendte ikke det sidste. |
|
|
Jeg linkede ellers til både Peerless og BMM i min første post Men jeg er enig i at Jumon med
den lille Hivi til 99kr har gode kort på håndenLille fint bygget enhed, men jeg kender dog ikke lyden, udenlands er den dog ret populær til lille billig
2vejs |
|
|
Det har du også ret i. Skulle nok have skrevet at det var det mest interessante link.
De HiVi enheder er også spændende men deres frekvensresponse ligner noget der er løgn, i hvert ove 10kHz. Aueasound lavede også nogle meget
små fuldtoner engang men de er vist gået ud af produktion.
Skal nok bare søge lidt videre, men Peerless enhederne ser jo ud som om de er bygget ret godt. __________________ Arcam AVR 300, 2-vejs Visaton og U-Frame sub, Mac mini HTPC
|
| Til top |
|
| |