| Sendt: 26 Marts 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
God aften..
Efter flere års pause fra selvbyg højttalere, så er jeg blevet lun på at lave lidt igen. Dengang brugte jeg et program fra Monacor, som kunne beregne kabinet og filter....godt nok kun på et teoretisk plan for både filter og kasse. Ikke verdens bedste, men nok til at få kickstartet ideerne.
Imellemtiden er der kommet mange nye programmer til. I første omgang søger jeg noget som beregne forskellige filtre og boxe, hvad findes der af gratis, men måske også brugebare programmer? Det må gerne være nemt. Forslag modtages med kyshånd. Gerne med en god database over de fleste gænge enheder.
Bånddiskanter fra Monacor....der er efterhånden kommet mange bånddiskanter på markedet. Er der nogen af disse bånddiskanter som nogen har positive erfaringer med? Jeg har set monacor har nogle bånd, som virker hæderlige iforhold til spredning, følsomhed og areal. Dem har jeg bestilt, og vil lad dem spille så meget de kan. Projektet står ikke klart, men en 4" mellemtone eller en 3" dome og en 10" JBL bass kunne være noget at arbejde med.
De er nu meget søde...masser af plastic hører desværre med i prisklassen. Båndene forventer jeg nu en del af. Til en pris på omkring 200 kr. stykket, så synes jeg det er et fund. Jeg forstiller mig de kunne være en opgradering for mange der kunne bruge et løft ved 16 kilohertz...der hvor domerne begynder at hygge sig lidt for meget. Jeg vil forsøge mig med dem.
Cheers __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|