Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY; MTM med Vifa XT25 + Peerless HDS 164 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hei!

Endelig er tiden kommet for at jeg skal bygge mine nye høyttalere.

Elementene som skal brukes pr høyttaler er;
1 stk Vifa XT25TG30-04
2 stk Peerless HDS 164 (850467).
Delefrekvens; 2300 - 3000hz. 12 eller 18 db/okt. Ikke bestemt enda.
Intern Kabling; Kimber 4TC til diskant og Kimber 8TC til mellom/bass (4 ledere hver).

Disse skal stå i en MTM konstruksjon i en kasse;
ca 20*33,6*119cm (b*h*d). Er ikke sikker på høyden enda ettersom jeg ikke har bestemt meg for fot/sokkel..., men tida vil vise.

Kassen bygges hovedsaklig i 18mm MDF. Fronten hvor elementene skrus inn med M4 bolter, blir dobbel; 2*18mm MDF.
Kassen skal ha 4 stk avstivere; 1 mellom hvert element og to nedenfor. Konstruksjonen blir bassreflex med et rør med diameter på ca 8,2cm. Porten skal sitte over terminalene på baksiden. Lengde/tuning er ikke fastsatt ennå. Det blir eksperimentert litt når jeg leker med filteret til slutt. Jeg designer platen med terminalene slik at jeg får inn hånda og kan tune lengden på røret slik at jeg får tilpasset det perfekt.

Diskanten skal modifiseres instruksjoner fra Steen Duelund. Jeg har en annen tråd hvor diskusjon av waveguiden er... se denne tråden.

Så til det som blir morro;
Jeg skal prøve å forhindre ALL resonans i kassen. Alle sider i kassen, samt avstiverene skal "kles" med høvlede sponplater som vil ha en svak pyramideform. På den måten blir det ingen paralelle flater i kassen, og resonanser fjernes. I tilegg vil sponen som limes til MDF'en motvirke MDF'ens resonansfrekvens og motsatt.
Problemet her er jo at jeg vil miste litt volum..., men med disse elementene har jeg litt å gå på, så det skal ikke bli noe problem med avstemming av kassen.

Så til bildene;
Waveguiden til diskanten;

Elementene i frontplata. Diskanten skal monteres enda tightere inntil waveguiden for at det skal fungere, men her er en liten "foreløpig" på hvordan det kommer til å se ut i fronten;

Når jeg var "ferdig" med frontene satte jeg platene løst sammen for å se hvordan det skal se ut;

Jeg har frest spor til avstiverene front, bak og på sidene. Bakplaten har også fått hull til bassrefleksrøret og terminalene. Frontplata sees nede til høyre:

Introducing avstiving:
Her er alle avstivere og spon for å lage "Resonansfri kasse";

Her er en av sponplatene høvlet ned til ønsket form. ALLE sponplatene skal høvles slik (Ja, jeg har mye høvling forran meg... se bilde over);

Her er en av avstiverene med "resonans destroyerene" på hver sin side:

Tilslutt; Hvordan ser det ut sammen med sideplata? ... jo, slik:

Mitt spørsmål til dere kjære lesere er; Tror dere planen om "resonansfri kasse" vil fungere? Jeg må høvle noe sinnsykt mye..., men jeg tror det vil være verd det. Noen innvenninger og kommentarer?

Alle kommentarer mottas med takk!
Til top Vis DethZaint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DethZaint Besøg DethZaint's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

"Tror dere planen om "resonansfri kasse" vil fungere?"

Nej, desværre! Forskellen i bølgelængde er for lille - kabinettet skal være meget mere uregelmæsigt for at stående bølger dæmpes. Men stående bølger er ikke et stort problem, specielt ikke med en bagudvendt port (de høres ofte gennem porten). Du skal bare beklæde alle indvendige flader i kabinettet med "pyramideskum" og så lægge en lille måtte med MDM-3 eller uld øverst og nederst - ikke for meget! - så bliver bassen overdæmpet.

Det er vigtigere at sørge for at kabinetfladerne er lyddøde. Langt det mest effektive resultat får du hvis du laver en sandwich af MDF-bitumen-MDF, men du er jo langt i udskæringen, så jeg vil anbefale bitumen på alle indervægge, undtagen fronten. Den er så tyk, at bitumen (4mm asfaltmåtte, fås i autotilbehørsforretninger) ikke har effekt. Afstivningen kan evt. forbedres med hjørnelister, hvis du vil bruge din spånplade til det i stedet - der gør det imho mere gavn.

Hvis du vil se - og høre (der er .wav-filer!) - hvordan forskellige plader lyder, så kig her

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"Tror dere planen om "resonansfri kasse" vil fungere?"

Nej, desværre! Forskellen i bølgelængde er for lille - kabinettet skal være meget mere uregelmæsigt for at stående bølger dæmpes. Men stående bølger er ikke et stort problem, specielt ikke med en bagudvendt port (de høres ofte gennem porten). Du skal bare beklæde alle indvendige flader i kabinettet med "pyramideskum" og så lægge en lille måtte med MDM-3 eller uld øverst og nederst - ikke for meget! - så bliver bassen overdæmpet.

Det er vigtigere at sørge for at kabinetfladerne er lyddøde. Langt det mest effektive resultat får du hvis du laver en sandwich af MDF-bitumen-MDF, men du er jo langt i udskæringen, så jeg vil anbefale bitumen på alle indervægge, undtagen fronten. Den er så tyk, at bitumen (4mm asfaltmåtte, fås i autotilbehørsforretninger) ikke har effekt. Afstivningen kan evt. forbedres med hjørnelister, hvis du vil bruge din spånplade til det i stedet - der gør det imho mere gavn.

Hvis du vil se - og høre (der er .wav-filer!) - hvordan forskellige plader lyder, så kig her

Takk for det!

Jeg har "akustilux" som jeg skal bruke i topp og bunn, så vil jeg bruke pyramideskum ellers. Jeg hadde planer om å bruke bitumen ja. Har brukt det flere ganger tidligere. Det demper godt. I den linken du sendte meg, fikk de best resultater med å laminere 16mm MDF + 4mm bitumen + 4mm kryssfinèr (heter det kryssfinèr på dansk og?). Jeg lurer nå på om jeg skal bruke denne metoden i toppen hvor elementene sitter (unntatt front). ... Eventuellt bruke MDF + bitumen + spon som jeg allerede har skåret til...?

Hva synes dere?
Til top Vis DethZaint's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DethZaint Besøg DethZaint's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 31 Marts 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

DethZaint skrev:
Jeg har "akustilux" som jeg skal bruke i topp og bunn, så vil jeg bruke pyramideskum ellers. Jeg hadde planer om å bruke bitumen ja. Har brukt det flere ganger tidligere. Det demper godt. I den linken du sendte meg, fikk de best resultater med å laminere 16mm MDF + 4mm bitumen + 4mm kryssfinèr (heter det kryssfinèr på dansk og?). Jeg lurer nå på om jeg skal bruke denne metoden i toppen hvor elementene sitter (unntatt front). ... Eventuellt bruke MDF + bitumen + spon som jeg allerede har skåret til...? 

Det ville være meget effektivt at bruge CLD (constrained layer damping) på dele af kabinettet - evt. alle, hvis det kan lade sig gøre - undtaget front, hvor effekten er mindre. Og du kan fint erstatte krydsfiner (det hedder det osse på dansk) med det spånplade du har.

Det bliver et super-resonansfattigt kabinet! Du må hellere montere fronten midlertidigt, med skruetvinger, til allersidst så du har mulighed for at teste den med enheder, hvis nu waveguiden skal laves om. Så ville det være træls at have limet fronten fast.

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Det bliver et super-resonansfattigt kabinet! Du må hellere montere fronten midlertidigt, med skruetvinger, til allersidst så du har mulighed for at teste den med enheder, hvis nu waveguiden skal laves om. Så ville det være træls at have limet fronten fast.

Dette høres bra ut. God ide å teste dette før jeg limer fast fronten. Jeg vil også lettere kunne lytte meg frem til "rett" mengde med dempeull uten å måtte skru elementene inn og ut.

Merk også det mer rektangulære hullet under bassreflekshullet. Det er så stort at når jeg skrur av platen som holder terminalene, kan jeg stikke armen min inn og legge til/fjerne forlengelser på bassrefleks røret. På denne måten får jeg tunet den som jeg vil .. i tilegg til at jeg vil få mulghet til å tilpasse dempingen i bunn også. :)

Takk for råd. Jeg tror dette kan bli bra :).

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2009 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Da nærmer jeg meg tid for litt liming. Høvlet en HAUG med sponplater... som rart nok ble forvandlet til (ja, du gjettet det); Spon. Nok til å lage nye plater tror jeg...

Bilder er vel på sin plass tenker jeg..;
SPON! (dette er bare litt...):

Har frest ut "pusterom" til mellomtonene;

Og plass til avstiverene inn i fronten;

Har gjort litt annet og. Gjort platene med terminaler klare... borret en del hull ... frest litt mer. Alt må jo gjøres to ganger når en lager to høyttalere. Tenk det! :P

Uansett; det er fremgang. Gleder meg til jeg får lyd i dem. ... anslagsvis i starten på neste uke.

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Nå har jeg kommet så langt at jeg skal legge inn intern demping i kassen. Oppe hvor elementene står, er det ikke plass til noe demping..., og MDF'en er tykk der (2*18mm). Lenger nede mot foten av kassen, er det ikke noe ekstra på frontplaten. Spørsmålet blir da;
Bør jeg dempe nedre delen av frontplaten med noe (bitumen + pyramideskum)?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 April 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

DethZaint skrev:
Bør jeg dempe nedre delen av frontplaten med noe (bitumen + pyramideskum)?

helt sikkert, ja!

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Takk for råd jazzman :)

Da er jeg kommet relativt langt....
En høyttaler er ferdig, og den andre får bitumen og spon innvendig as we speak.

Noen bilder er vel på sin plass.
Her er noen av avstiverene. Den med det store hullet skal stå nederst, og vil være stor nok til at jeg kommer meg opp til bassrefleksrøret og kan tune dette:

Alle avstivere på plass i den ene høyttaleren;

MDF, bitumen og spon i sjønn forening;

Closeup av en av avstiverene:

... og tilslutt, ferdig dempet:

Klangen når jeg dunker på veggene er ... forsvinnende liten. Utrolig dempet kasse. Jeg er meget spent på hvordan det låter når jeg er ferdig. :)

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 April 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Super flot arbjede, tror nu at det har en del at sige at du har gjort så meget ud af kabinettet, dit arbejde er bestemt ikke spilt. Flot er det i hvert fald.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Da var det lyd!
Med all demping endte dem på 33kg pr. høyttaler!!

Ble lyd tidlig påskeaften... og har lyttet masse... og forelsket meg :)
Frontplatene med waveguiden ble lagt til side foreløpig og nye fronter ble lagd. Dette ble gjort pga monteringa ble litt vanskelig og jeg må tenke meg frem til noe nytt der. Uansett, iflg. målinger jeg gjorde, fungerte waveguiden som den skulle og løftet diskanten i "bunn". Var fornøyd med det..., men som sagt; komplikasjoner gjorde at jeg lagde noen nye fronter. De fungerer jo greit de og da... intil videre.

Filteret jeg har prøvd med nå er et filter som er forslag fra frequence.dk som de bruker i et kit med disse elementene (de bruker den nye utgaven av HDS'en, men disse skal være relativt like). Dette filteret var ikke helt ulikt det jeg syntes låt meget bra en gang i tiden når jeg hadde elementene i noen testkasser. (Er det en tilfeldighet at de har endret ganske mye på filteret sitt etter at jeg sendte mitt forslag til dem?)

Uansett; Lyden er meget bra foreløbig. Eneste som jeg vil gjøre nå, er å bytte ut forsterkeren med noe som har kontroll... Planlegger hypex UcD 400W moduler (dual mono) for å sparke liv i høyttalerene. Min Sony STR-DB940 QS, blir med sine 5*110W og 30.000uF litt i svakeste laget, og kontrollen mistes når det guffes litt opp.
Høyttalerene låter krystallklart og er faktisk meget dype i bassen. De får nok litt hjelp av rommet, men de kan virkelig sparke fra seg i dybden.

Nok preik; mer bilder!
Ferdig... litt demping og kabler ferdig til å bli koblet til:

Litt filterkomponenter til å leke med...:

33kg høyttaler...:

Filteret ligger foreløpig på utsiden. Skal legges inn i høyttaleren når jeg er ferdig med det:

Mellomtone closeup:

And done...;

Takk til alle dere som har vært innom tråden og gitt råd!
Snart skal jeg endre fronten og gi dem en finish.., men nå kan jeg ihvertfall lytte til dem mens jeg planlegger. :D

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 08 Maj 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

noget nyt?

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
noget nyt?

JA! :)

Jeg har fått på plass en 2*400W effektforsterker basert på Hypex 400W AD UcD moduler og testet disse litt. Det er helt tydelig mye mer kontroll på høyttalerene nå enn hva det var tidligere. Jeg synes det spiller helt nydelig, men skal gjøre noe med signal gangen inn til effekt-trinnene for å gjøre denne enda bedre.

Høyttalerene låter meget godt. Luftig og deilig diskant og meget flott og dynamisk bass. Jeg synes kanskje de låter litt for "mørkt", men jeg har ikke hatt tid/ork til å gjøre noen endringer med filteret enda. Har et par idêer jeg skal prøve, men foreløpig har jeg bare slappet av og lyttet :) mulig en litt annen spole til bassen vil endre karakteren litt. ...

Uansett, kommer jeg ikke til å endre så mye før jeg har på plass nye fronter med waveguiden som jeg har planer om å ha. Da må jo filteret tilpasses dette. Mulig jeg også vil prøve noen Mundorf Sølv-i-olje kondensatorer til diskanten når dette er på plass.

Jeg skal også lage sokkel som høyttalerene kan stå på. Foreløpig er det bare MDF -> gulv uten spikes eller annet for å gjøre dette bedre. Jeg skal holde dere oppdatert!

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Har du målinger af det færdige resultat?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Har du målinger af det færdige resultat?

Ikke enda desverre. Jeg har mic og pc, men har ikke hatt hellet med meg når jeg har satt det opp for målinger. Nå har jeg det litt for travelt, men kommer til å prøve igjen :)

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 Maj 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

DethZaint skrev:
Jeg synes kanskje de låter litt for "mørkt"

de fleste moderne HT lyder for "lyst" ift. referencen, live musik. Jeg hører live strygere ofte -
prøv det og lad os så høre om de stadig er for mørke   

DethZaint
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
DethZaint skrev:
Jeg synes kanskje de låter litt for "mørkt"

de fleste moderne HT lyder for "lyst" ift. referencen, live musik. Jeg hører live strygere ofte -
prøv det og lad os så høre om de stadig er for mørke   

Lyttet til et opptak av KEANE her for et par dager siden... Rigtignok et opptak med surround og 720P ..., med center, bakhøyttalerere og sub i drift (B&W LRC600S3 center, B&W DM601 S3 bak, 2skt Audiovector M-Sub Signature). ... og jeg fikk gåsehud! Det låt helt fantastisk!!, men "hjemmekino" oppsettet mitt er jo ikke helt bra nå pga lydsignaturen er ganske ulik mellom center og fronter...., så jeg må lage ny center. :)

God live er virkelig deilig!

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej kiggede med, da jeg selv skal til at lave noget lignende

gik du væk fra waveguiden?

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes