Sendt: 16 April 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa derude bag skærmen.
Har læst en del forummer omkring festivals anlæg, alle skrevet af lidt misforståede fyrer som mig
- Edit- tråden kan kortes ned til dette spørgsmål, Giver flere enheder højere lydtryk pr watt end en enhed giver pr samme mængde watt
Så inden i bliver trætte af at svarer på dem, så tænkte jeg lige at jeg ville komme med mit spørgsmål.
Problemet med alle de festivalsblastere er, at de er alt for ineffektive. har set flere som bruger en 1400watt T-hansen dims som bruger kæmpe mængder strøm. Derfor kom jeg i tanke om noget jeg havde læst en gang, at ved at fordoble membran arealet får en "akustisk" forøgelse.
Som FX en enhed på 91db/w 8ohm
1 enhed, 1 watt, 8ohm =91db 2 enheder, 1 watt, 4ohm =97db (3+db akustisk og 3+db pga halvering af Ohm) 4 enheder, 1 watt, 8ohm =97db (6+db akustisk) 8 enheder, 1 watt, 4ohm =103db (9+db akustisk og 3+db pga halvering af Ohm) O.s.v
Passer denne påstand?
For på denne måde kunne man spille med 8enheder og give dem 4 watt spille med 109db.
plottede det ind i WinISD og fik oplyst 106db ved 4 watt, så jeg er vel ikke helt gal på den?
Men plz hvis i kunne svarer mig på dette ville det være super, så jeg kan få lavet en festivalsblaster med høj effektivitet,
Hvis min påstand passer, så ville jeg købe 32 fuldtone enheder og slutte til en bil radio. Alle på 91db/watt, hvilket giver 109db/watt
vi har 3 60ampere batterier hvilket er 2160watt
Hvis vi antager at radioen har en effektivitet på 50% + 5 watt til cd eller radio. Så spiller vi med 4 watt = 4w*2w+5w = 13watt
2160w/13w(8+5) = 166watt/timer = næsten 7 dage
Det skulle da være rigeligt til en festival 
Hvis i kan finde fejl i det her, så please sig til inden jeg køber enhederne
|