Forfatter |
|
Winkel Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 77
|
Sendt: 23 April 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey.
Jeg er lige blevet faerdig med at bygge 2 nye fronter til mit surroundsystem. De er hver bestykket med 2stk 8" peerless sls 8ohm til bas koblet parallelt(til 4ohm) og en enhed magen til for mellemtone, diskanten er ogsaa en peerless (8ohm) men jeg ved desvaerre ikke helt hvilken model
Kabinettet er bygget op som foelgende, 3lags 6mm mdf som jeg har fraeset saa de kunne bukkes til siderne, 12+22mm til front og bag, alt er stivet af med 22mmkarosseriplade. Det er faelles kabinet for mellemtone, diskant og bas men mellemtone og diskant er adskilt fra bassen af en 22mm karosseriplade. Jeg har kun brugt daempefilt i mellemtone/diskant delen. derudover har jeg smidt 3,5kg beton i bunden for at tilfoere lidt vaegt
105cm hoeje, 24cm front der bukker tilbage til 16cm bagplade.
Basdelen er bygget som push pull.
Her er saa mit problem, de lyder vidt forskelligt?! Jeg arbejdede med delefiltret i den ene hoejttaler og endte efter et par dages eksperimenteren med fremragende lyd, saa kopierede jeg delefiltret og satte det i den anden hoejttaler. Den eneste forskel fysisk er der i den knapt saa vellydende hoejttaler er brugt 20cm t-hansen 6mm2 hoejttalerkabel mellem diskant og mellem tone og i den meget velfungerende er der brugt 6mm2 monsterkabel. alt andet er 6mm2 monsterkabel.
Lydforskellen er meget stor, den ene er meget laekker og klar i mellemtone/diskant og med en fin bas, den anden lydergrumset i mellemtonen og der er ikke saa meget "knald" paa bassen, jeg kan dig ikke spore nogen forskel i diskanten(min hoerelse er sikkert ikke god nok )
Jeg har leget med equaliseren i min forstaerker.(pioneer VSX2011 som forforstaerker til Acurus 200X3) men skal op paa nogle meget skaeve vaerdiger foer det lyder bare nogenlunde.
Kan det passe at den lille kabel stump kan goere saa meget forskel eller er der andet jeg skal proeve at lede efter foerst?
og kan delefiltre kondensatorer "slides" op?(jeg har brugt et par aeldre Jensen caps(47uF 350V) i delefiltrene resten er nyere fra Audyn-cap)
Jeg er stadig rimelig groen i hoejttalerbyg men jeg skal forsoege at besvare alle opfoelgende spoergsmaal saa godt jeg kan.
Alt hjaelp er velkommen.
__________________ Hjemmelavede kabler spiller max!
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 23 April 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan vel ikke have byttet rundt på plus og minus på nogle af dine enheder da du tilsluttede filteret? Har du tjekket at alle forbindelser er korrekte?
|
Til top |
|
|
Winkel Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2009 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super hurtigt svar
Ja, jeg pillede enhederne ud igen og kontrolerede baade delefilter og montering af enheder da jeg opdagede de loed forskelligt. men render det lige igennem igen for at vaere 100% sikker __________________ Hjemmelavede kabler spiller max!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 23 April 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder underligt. Har du mulighed for at måle dem? Det er helt sikkert ikke den stump kabel. Kablet kan allerhøjst give en marginal ændring i klangbalancen og andre lydmæssige egenskaber, men ikke i en grad du beskriver.
Er højttalerne placeret ens? Er der styr på terminering af enheder (samme fase på enhederne i begge højttalere)?
|
Til top |
|
|
Winkel Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
av.. den her fortjener sikkert en kvajebajer.. Jeg gik alt igennem igen og fandt ud af jeg har faaet sat spolen og kondensatoren i modsat raekkefoelge paa mellemtone delen .. altsaa vendt helt om!! skriver lige mens loddepinden pliver varm og vender tilbage naar jeg har testet efter korrektion.. haaber (og vil tro) det er fejlen.
Jeg bruger en audiogenerator og en oscilloskop naar jeg laver "maalinger" det giver mig en rimelig ide om hvor jeg ligger rent frekvens og lydstyrke maessigt.
Jeg har placeret hoejttalerne ens paa granitplader og venter paa at faa spikes fra min makker.
Takker igen for hurtige svar. __________________ Hjemmelavede kabler spiller max!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 23 April 2009 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Winkel skrev:
av.. den her fortjener sikkert en kvajebajer.. Jeg gik alt igennem igen og fandt ud af jeg har faaet sat spolen og kondensatoren i modsat raekkefoelge paa mellemtone delen .. altsaa vendt helt om!! skriver lige mens loddepinden pliver varm og vender tilbage naar jeg har testet efter korrektion.. haaber (og vil tro) det er fejlen.
|
|
|
Jeg tror vi alle har lavet noget lignende. Jeg har selv prøvet at vende diskant og bassektion forkert, så diskant fik bas og omvendt. Det er heller ikke så smart.
|
Til top |
|
|
Winkel Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2009 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kjeldsen: Hehe.. kunne ikke forestille mig det loed specielt godt. Skadede det enhederne?
Jeg har nu faaet vendt delene rigtigt og lyden er meget bedre. Jeg proevede lige hurtigt med slutscenen fra the day the earth stood still. Den rammer hele alle enheder og der er rigeligt med lyd fra begge. Sjovt det ogsaa paavirkede bassen. saa nu skal der saettes op til naeste test med skop og audiogenerator.
Den ufede del er at jeg har knaekket benet paa den ene diskant enhed saa del er loddet paa lidt igen men ikke godt nok, det er ikke nemt at komme til.. saa nu gaar jagten paa en magen til.. Ahh den forunderlige verden af selvbyg. __________________ Hjemmelavede kabler spiller max!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 23 April 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine enheder blev ikke skadet, jeg starter altid meget forsigtigt og lytter med ørerne helt henne ved enhederne.
Når ikke filteret er sat korrekt sammen, kan du sagten have haft store faseproblemer i basområdet. Der kan i teorien have været en stor udfasning et sted i basområdet, og hvis det har være 100-200 Hz, så vil det forklare, at der ikke har været knald på.
Hvis du har mulighed for at sende et signal med 100-200 Hz ind i modfase på den ene højttaler og så vende denne med front mod den anden (som spiller fuldt område i fase), så vil du kunne høre hvad jeg mener.
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 23 April 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gato-shop har en fin lille ting på programmet- kaldet Phase-It, - som via indbygget pulsgenerator sender et signal til højttaleren. Signalet kan så via den indbyggede målemikrofon udlæse om den enkelte enhed er i fase eller modfase via rød/grøn lysdiode. Smart ting som jeg selv har investert i. Prisen er omkring 500 kr.
Link: http://gato-shop.com/phase-it-39/
|
Til top |
|
|
Winkel Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Mik112 Interessant lille sag den phase-it. Maaske ikke den vaerste ting at smide en plov efter. Den kan jo lidt mit oscilloskop ikke kan.
Hvad bruger folk ellers til at maale deres hoejttalere med?
Mit eget test setup er ret primitivt. Jeg kobler en TRIO audio generator(1-200.000Hz) til min forstaerker og kigger saa paa et oscilloskop med mikrofon tilsluttet om frekvensen bliver gengivet korrekt af de dertil egnede enheder og om lydstyrken falder eller stiger ved forskellige frekvenser. mest for sjov da jeg bedst kan lide at lytte mig frem og eksperimentere:-) Tester ikke ved andet end 40-15.000Hz. men det skulle da ogsaa vaere nok:-)
Det skal dog siges at hvis der bare er en bil der koerer forbi ude paa vejen eller jeg "skramler" for meget kommer der vilde spikes paa oscilloskopets ellers saa fine kurver. Det fortaeller mig heller ikke noget om den virkelige lydstyrke da det gengiver i spaending. Men sjovt er det.
Hvad er den "korrekte" fremgangsmetode? og helt praecis hvad kigger man efter?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 24 April 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på forsiden af hifi4all. Der er en hel artikelserie om det at bygge højttalere.
|
Til top |
|
|
Winkel Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kjeldsen.. hehe.. jeg har laest hele serien flere gange. Taenkte mere paa hvad folk bruger rundt omkring i de smaa hjem.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 24 April 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Winkel skrev:
@Kjeldsen.. hehe.. jeg har laest hele serien flere gange. Taenkte mere paa hvad folk bruger rundt omkring i de smaa hjem.
|
|
|
digitalt delefilter fra Behringer og en hjemmelavet målemikrofon samt Holmimpulse til at måle i.
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 24 April 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Winkel skrev:
@Mik112 Interessant lille sag den phase-it. Maaske ikke den vaerste ting at smide en plov efter. Den kan jo lidt mit oscilloskop ikke kan.
Hvad bruger folk ellers til at maale deres hoejttalere med?
Mit eget test setup er ret primitivt. Jeg kobler en TRIO audio generator(1-200.000Hz) til min forstaerker og kigger saa paa et oscilloskop med mikrofon tilsluttet om frekvensen bliver gengivet korrekt af de dertil egnede enheder og om lydstyrken falder eller stiger ved forskellige frekvenser. mest for sjov da jeg bedst kan lide at lytte mig frem og eksperimentere:-) Tester ikke ved andet end 40-15.000Hz. men det skulle da ogsaa vaere nok:-)
Det skal dog siges at hvis der bare er en bil der koerer forbi ude paa vejen eller jeg "skramler" for meget kommer der vilde spikes paa oscilloskopets ellers saa fine kurver. Det fortaeller mig heller ikke noget om den virkelige lydstyrke da det gengiver i spaending. Men sjovt er det.
Hvad er den "korrekte" fremgangsmetode? og helt praecis hvad kigger man efter?
|
|
|
Hvad der er korrekt ved jeg ikke - afhænger også lidt af økonomi m.m... Men jeg benytter stort set samme setup til måling som dig, dog med andre måleinstrumenter. En LCR målebro er også rar at have. Har man bygget x antal højttalere over tid, kan ovennævnte setup nemt bruges da man i forvejen ved hvad man "går" efter.
Starter man på bar bund, er der efter min mening ingen vej udenom Clio og lign. programmer som gør livet en hel del nemmere og tilgang til lageret af ubrugelige enheder minimeres .
|
Til top |
|
|
Winkel Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Jeg maa hellere faa fingre i et program til computeren, det lyder som om det kan vaere en investering der hurtigt kan tjene sig selv hjem i test tid og "ikke anvendelige" enheder.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 29 April 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
speaker workshop er gratis og kompliceret
|
Til top |
|
|
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
Sendt: 29 April 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Winkel Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
WOW!! Jeg er lige blevet faerdig med at lege med det gratis program fra holmacoustics og maa indroemme jeg fik laert lidt under vejs.. Det er haardt at maatte indroemme at et simpelt gratis program og en maalemikrofon kan give mig mere information paa 20sek end jeg kunne faa med audiogenerator og oscilloskop paa en time.. hehe.. super fedt.
Jeg fandt ogsaa ud af min hoejre front har et sjovt "dyk" i styrken omkring 400Hz.. saa det giver mig da lidt at arbejde med..
Men ellers var begge fronter naesten helt ens ved maalingerne, succes for en "nybygger"
Kaempe meget tak for alt hjaelpen! Det faar jeg rigtig meget glaede af.
Det skal lige naevnes min hund HADER de hoeje frekvenser lige i sekundet hvor jeg ikke selv kan hoere lyd laengere.. saa han er i haven fremover naar der maales.
|
Til top |
|
|