Forfatter |
|
FlexQ Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 173
|
Sendt: 25 April 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Guys Så må jeg hellere poste billeder af mit første sådan rigtigt seriøse projekt. Ikke at jeg er nået så langt endnu, men er da nået til dette:  Sådan er layoutet for ampen lige foreløbig. Den store torroid trafo der ses i toppen af billedet er ikke den trafo jeg skal bruge, den er bare i så man kan se hvordan det kommer til at se ud. Den jeg skal have i er først på vej i posten :).  Fronten, meget simpelt, købte kabinettet af sundance som ikke skulle bruge det mere. Utrolig lækker kvalitet.  Det her er et billede af hvordan setuppet pt spiller og er monteret op, men grundet pladsmangel kan jeg desværre ikke få 2 100% individuelle forsyninger, og forsyningen til preampen skal bygges ind på udgangs boardet. Hver blok er bygget op omkring 3 parallelkoblede lm3876 med hver især 60.000uF i forsyningen, og så 2 kæmpe hjemmeviklede spoler for at mindske rippel på forsyningen, den sidste måling af dem sagde at de var på omkring 50mH, men så er de også viklet af 1.6mm kobberleder, så de kan dælme tåle noget strøm. Printene er hjemmelavede og, efter min egen mening, spiller de bare skide hamrende godt. Men det var alt for nu, mere kommer senere når der sker nye fremskridt i projektet :) Hæng på
__________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
Indsats uden drømme er bare udmattende.
Det er kombinationen af drømme og indsats der skaber resultater og udvikling.
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
Sendt: 25 April 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser godt ud. 
Kan se du har fået lavet dig nogle bedre print end den version jeg så for et stykke tid siden.
Det var godt nok et par syge spoler du har fået viklet.
Ser frem til at få hørt lidt på det.
|
Til top |
|
|
FlexQ Forum Bruger

|
Sendt: 25 April 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Ser godt ud. 
Kan se du har fået lavet dig nogle bedre print end den version jeg så for et stykke tid siden.
Glæder mig til at høre det. |
|
|
Christian? ... x) Jepper, men de er desværre ubrugelige, ihvertfald til det her projekt da jeg, som jeg skrev i første post, skal have bygget psu til preamp ind på boardet, er nødt til at spare plads, det er også derfor jeg ikke kan bruge min power psu, men må nøjedes med at wire de kæmpelytter op, så må vi se hvordan det kommer til at gå. __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 25 April 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
FlexQ skrev:
Bassøe skrev:
Ser godt ud. 
Glæder mig til at høre det.
|
|
|
Christian? ... x)
Jepper, men de er desværre ubrugelige, ihvertfald til det her projekt da jeg, som jeg skrev i første post, skal have bygget psu til preamp ind på boardet, er nødt til at spare plads, det er også derfor jeg ikke kan bruge min power psu, men må nøjedes med at wire de kæmpelytter op, så må vi se hvordan det kommer til at gå.
|
|
|
Ja, det er Christian. 
Nåh ok, derfor, det havde jeg ikke lige set, skimmede kun hurtigt og kiggede billeder. 
|
Til top |
|
|
Defekto Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 25 April 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
FlexQ skrev:
Bassøe skrev:
Ser godt ud. 
|
|
|
Christian? ... x)
Jepper, men de er desværre ubrugelige, ihvertfald til det her projekt da jeg, som jeg skrev i første post, skal have bygget psu til preamp ind på boardet, er nødt til at spare plads, det er også derfor jeg ikke kan bruge min power psu, men må nøjedes med at wire de kæmpelytter op, så må vi se hvordan det kommer til at gå.
|
|
|
Ja, det er Christian. 
Nåh ok, derfor, det havde jeg ikke lige set, skimmede kun hurtigt og kiggede billeder. 
|
|
|
Helt i orden :p ...
Du kan jo få de gamle print, hvis du kunne tænke dig at få en lille vellydende amp :).
|
Til top |
|
|
Bassøe Forum Bruger

|
Sendt: 25 April 2009 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Defekto skrev:
Bassøe skrev:
FlexQ skrev:
Bassøe skrev:
Ser godt ud. 
|
|
|
Christian? ... x)
|
|
|
Ja, det er Christian. 
|
|
|
Du kan jo få de gamle print, hvis du kunne tænke dig at få en lille vellydende amp :).
|
|
|
Har du 2 brugere? 
|
Til top |
|
|
FlexQ Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Defekto skrev:
Bassøe skrev:
FlexQ skrev:
Bassøe skrev:
Ser godt ud. 
|
|
|
Christian? ... x)
|
|
|
Ja, det er Christian. 
|
|
|
|
|
|
Har du 2 brugere?  |
|
|
Nope, skrev fra en kammerats computer ;) Men nok OT. __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
Til top |
|
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser spændende ud.
|
Til top |
|
|
FlexQ Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, som jeg skrev i første post, så er der kun een trafo ;). De to andre er spoler, de sidder i forsyningen, og glatter rippel ud. Og det kan vi godt lide  Well, først og fremmest er det her mit første seriøse projekt, så jeg vil godt holde selve forstærkeren simpel, og så pille i forsyningen indtil den er på plads, og så bagefter begynde at pille med forstærker osv :). Men nej, de lyder uovertruffent de lm38'ere :). Her kan du se lm3886 er brugt i jeff rowland amp, så de må jo kunne noget :). http://www.shine7.com/audio/jeff.htm Men jo, jeg har også hørt at mindre lytbank skulle åbne op for dem. Men jeg har svært ved at tro på det, for hvis man ønsker at bruge de 50W sådan en enkelt dunker kan levere, og kun har 2200uF, så vil man have en meget slem rippel på forsyningen. Og det har jeg UTROLIG svært ved at forestille mig kan udmynte sig i noget godt. Men, man skal aldrig sige aldrig, så jeg arbejder lidt på en måde at bygge det op på, således at ampen ikke ser ind i den totale lytbank, men måske kun ind i den allersidste del. Men det kommer vidst ikke med i det her projekt endnu. Lige nu leder jeg efter en ny trafo, opdagede at den jeg havde bestilt var for lille. Men det er dælme ikke let at finde en 2 x 18V trafo 600va :S ... __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
Til top |
|
|
FlexQ Forum Bruger

|
Sendt: 26 April 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal da prøves, tror jeg vil prøve det i aften så, men jeg må indrømme at jeg er _MEGET_ skeptisk. Uanset hvad jeg gør, så vil forsyningen jo aldrig nogensinde kunne følge med på noget som helst fornuftigt plan, den vil jo hopp og danse op og ned. Men vi får se :)
|
Til top |
|
|
Sundance Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 41
|
Sendt: 26 April 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende  Du har haft travlt i weekenden kan jeg næsten regne ud
|
Til top |
|
|
FlexQ Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været så heldig at jeg har fået en Eckler PAM1400 1400W forstærker, som er død på den lede måde. Men det gør mig ikke så meget, for jeg vil ikke have PA watt. Tilgengæld kan jeg bruge en masse stumper derfra, som er i absolut høj klasse. Og så fik jeg lige en idé om hvor stor den trafo jeg har bestilt er. Indtil videre er vi gået over i den onde ende af 20 kg, og jeg er på ingen måde færdig endnu. Jeg har bare lige et enkelt billede til dem som kunne tænke sig det, det er et forholdsbillede. Og derfra kan jeg kun konkludere at jeg IGEN er endt i det overdrevne næsten sygelige. Men, ja, det i kan se i midten af kabinettet er en almindelig køler til en processor i en almindelig computer. Bare som forhold. Nu venter jeg bare på at den trafo kommer fra england, herfra: http://www.airlinktransformers.com/transformer/750218-open-s tyle-toroidal-transformer-with-leads.asp Hvis nogen sætter sig ned og regner lidt på det, så vil de faktisk kunne se at 750VA er i underkanten, men jeg har ikke råd til større(den er 3 gange så stor som den der sidder i en NAD216 2 x 250W amp). :P Nå, men et lille forholdsbillede:  Jeg arbejder på at få mere plads, men det er bestemt ikke let. Nogen forslag? Jeg har regnet lidt på det, er oppe på 0.140Fahrad i ampen, det burde simpelthen være nok. Specielt når jeg har 35mH spoler i hver forsyningsgren. EDIT: Jeg må hellere lige tilføje at INGEN af de forbindelser som ses på billedet er dem som bliver der når ampen skal tændes for første gang. De skal alle trækkes om, men man skal jo have en idé om hvordan man vil gøre tingene. (:
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du skriver du mangler plads. Har du prøvet at have ringkernen liggende i midten, således at den udnytter det lille "ekstra" plads der opstår mellem dine print ?
Hvis du så placerer en spole på hver side af trafoen, ville det ikke gi mere plads ?
Det er selvfølgelig lidt svært at se når man ikke har tingene liggende fysisk foran sig, men prøv at rokere lidt rund med tingene.
Lige en lille detajle. Med den strømforsyning du er ved at lave, har du vel ikke tænkt dig at bruge den lille afbryder på fronten ? 
Du får helt sikkert brug for en softstart af en art. Så den skal du også finde plads til. Hvis du bare tænder direkte, brænder du sikringerne af hver gang. ( og den lille afbryder siger bare "floff" og smelter)
mvh.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
gruble gruble .......
Er du helt sikker på det er gennemtænkt, med de drosselspoler i forsyningen ?
Hvis der kommer en "godt" strømtræk - kunne jeg frygte det tager for lang tid før spændingen til udgangstrinnet er "oppe igen"
I gamle dage, var det god latin at have en kondensator på begge sider af en drosselspole
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seriøst projekt der 
Fed forplade og sikke nogle drosselspoler!!! ( ...jeg går ud fra at det er de to EI kerner der på billederne der er drosselspolerne?)
Et forslag til dit pladsforbrug: Jeg kan se at kabinettet er pænt højt, så du kunne 'rejse' printene op, så de står lodret op af kølepladerne.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige at du har tænkt dig at køre drosselspoleren i serie med forsyningen UDEN kondensatorer bagefter? 
Det kan umuligt blive godt. Du vil få en serie resistans fra strømforsyningen der varierer med frekvensen, og dine forstærkere kan gå i selvsving.
Du bør lave det som et CLC filter med kondensator til udglatning efter trafoen, spoler i serie med kondensator efter som et meget lavfrekvent lowpass filter. Sådan gør f.eks. Ayre.
|
Til top |
|
|
T. Funck Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Men mit bud er, at succes-kriteriet i dette projekt er, at man tror man har lavet tingeen godt. Og så kan man også høre at det er godt. Desværre ikke specielt ambitiøst. Det er skåret efter teorien om, at "Bigger is Better". Ikke noget revolutionerende. Men positivt at der er læsere der kan imponeres af den pæne forplade. Det fortæller vel i virkeligheden en del om ambitionsniveauet.
|
|
|
Sikke pæne ord. Umiddelbart vil jeg mene, at man altid arbejder på, at gøre tingene godt. Og hvordan er dette projekt uambitiøst? Mange har haft store ambitioner og har fejlet - med konstruktiv kritik kan disse fejl ofte rettes. 'Lettere' nedladende indlæg som ovenstående hjælper derimod ikke meget.
|
Til top |
|
|
T. Funck Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan jo også være, at 'man' ikke ved bedre, og derfor med kyshånd vil tage imod gode og velmenende råd? Du har da uden tvivl ret i det, du siger, jeg blev bare lidt pikeret over måden, du leverer det på. Lidt som den arrogante Hr. Overlærer Nielsen, der benytter enhver chance til at nedgøre de dumme elever, der ellers gør, hvad de kan. Nevermind, jeg kan jo være ligeglad.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke gøre mig klog på det da jeg aldrig har prøvet det, men når nu der er åbnet for det, så har der været flere meget grundige artikler som tydeligt har klarlagt hvorfor chokes IKKE dur til transistor effekt Til småsignal er det sikkert fint nok, men ikke hvis der kan blive tale om strøm i ampere størrelser Desuden er forsyning med lav ESR vigtigt for transistor effekt Nogen mener at til klasse A drift kan der med fordel bruges forsyning med lidt højere modstand Men en AB forsyning skal være hurtig Med rør amps, hvor chokes hører hjemme, forholder det sig meget anderledes Jeg er enig i at tonen i flere indlæg er ret frastødende Nåh ja, du kan også få udgangs-trafoer til transistor effekt
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|