Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 11:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Søger hjælp til første DIY (sub) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hey hifi4all

Jeg sidder og leger med tankerne om at bygge mig en sub til mit værelse. Jeg har allerede en bas liggende, som jeg gerne vil bruge. Det er en peerless xls 12”, vi tidligere har haft i vores bil, så det er en bil sub.

http://www.tymphany.com/830515

Hos frequence kan man købe en xxls enhed, som minder meget om den jeg har.

http://www.frequence-shop.dk/index.php?cPath=64  (nede i bunden af siden)

Men hvad er forskellen på disse 2 enheder og har det noget at sige, at den jeg har, er til en bil?

Den sidder i en org. Peerless kasse med 12” slave i. Jeg har taget nogle billeder her.

http://peecee.dk/upload/view/168423

http://peecee.dk/upload/view/168424

http://peecee.dk/upload/view/168426

Kassen er ca 34 L - enhederne.

Da jeg endnu ikke har nogen ordentlig forstærker o. lign. vil jeg gerne bygge en aktiv sub, så er jeg sikker på den har kraft nok. Jeg har kigget på en hypex ds 4,0 (pt. Vil jeg så bruge high power in, indtil jeg får en anden forstærker.)

http://www.frequence-shop.dk/product_info.php?cPath=61&p roducts_id=481

Vil denne have kraft nok og lyder den ordentligt? Ud fra hvad jeg lige har kunnet læse mig til rundt omkring på nettet, er folk glade for den, men har den kraft nok til denne enhed? Jeg vil så bygge en kasse ved siden af til den forstærker jeg nu vælger.

Hvordan vil denne sub komme til at spille, da jeg meget gerne skulle have noget fed bas ud af den, og gerne meget af det. Jeg vil gerne have så værelset ryster og man virkelig kan mærke bassen og det ikke bare er forsigtig kilden i gulvet. (Der skal flyttes møbler! J ) samtidig skal den selvfølgelig lyde godt og bassen skal kunne gå dybt.

Vil denne bas kunne præstere det?

Mit værelse er 4,3 * 3,5 meter = 15,05 m2  og 2,16 meter til loftet, hvis det har noget at sige.

Mvh. Mx jelle

Ps. Det er første gang jeg overhoved roder med noget selvbyg, hvis man kan kalde det det, så vil meget gerne have svar på nogle af mine spørgsmål. J

Til top Vis mx jelle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mx jelle

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ingen der kan svare mig på nogle af mine spørgsmål, jeg vil meget gerne have svar på dem, så jeg ikke bruger 3000 på en forstærker, hvis denne sub alligevel ikke bliver god.  eller evt. ting jeg skulle gøre anderledes.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Jo det er der sikkert. Der er en del herinde der er rigtig dygtige til den slags herinde, så hvis du har lidt tålmodighed skal der nok komme svar.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

ok... er helt ny her inde, så ved ikke hvor hurtigt man får svar  jeg venter gerne

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart er det kabinet du har ganske fint til enheden. Du får bare ikke kælderdyb bas, men det er pga. det er en bilenhed. Disse udnytter cabingain i bilen, og får derfor foræret den dybe bas. Her er en stue helt anderledes. Du kan dog prøve at placere den i et hjørne, og se om ikke det hjælper.

Min egen erfaring er at en enkelt  12" ikke kan give den fysiske bas du snakker om. Her skal mindst 2 12" til.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Den bas du har er en fin enhed, men den egner sig ikke til bassrefleks, så mit forslag er, at du skaffer 1 eller 2 slaveenheder til den, det er helt klart den måde du får den kraftigste og dybeste bas, den bliver dog ikke så præcis som et vel-afstemt bassrefleks kabinet (hvilket i øvrigt også er en sjældenhed). Men den bliver langt kraftigere og du vil virkelig kunne få det hele til at ryste. Forstærkeren er et fint valg.

Som udgangspunkt skal du nok lave et kabinet som er ca. 40*40*40cm, som er kraftigt og godt afstivet.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Den bas du har er en fin enhed, men den egner sig ikke til bassrefleks, så mit forslag er, at du skaffer 1 eller 2 slaveenheder til den, det er helt klart den måde du får den kraftigste og dybeste bas, den bliver dog ikke så præcis som et vel-afstemt bassrefleks kabinet (hvilket i øvrigt også er en sjældenhed). Men den bliver langt kraftigere og du vil virkelig kunne få det hele til at ryste. Forstærkeren er et fint valg.

Som udgangspunkt skal du nok lave et kabinet som er ca. 40*40*40cm, som er kraftigt og godt afstivet.

læs lige igen. Der er en 12" slave med i kabinettet

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
kappen skrev:

læs lige igen. Der er en 12" slave med i kabinettet

Jep og der er også et par billeder  Af hvad jeg lige kan regne er det ca på 34 L, minus enhederne. Jeg var lidt i tvivl om det er for lidt, men eftersom det er en org. peerless kasse, må det jo ikke være helt dumt. Ellers havde jeg også regnet med at bygge en kasse på 40*40*40, da jeg har læst mange andre også bygger i de mål. Men hvis den jeg har nu er god nok, så beholder jeg den. Med mindre der er meget at hente ved at bygge en større ?

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej Jelle.

40x40x40 minus pladetykkelse giver 54 liter. Det vil give en noget dybere bas end den kasse du har i forvejen.

Med den kasse du har nu vil du få en kraftig bas nedtil ca. 60-70 hz og med den anden 10-20 db dybere.

Det er bare gætterier fra min side, men tror det holder meget godt.

Brug nogle dage på at finde ud af hvad du vil og lad være med at vælge den nemmeste løsning.

Om et par dage er du meget klogere hvis du snuser lidt rundt og har en helt klar mening om hvad du vil og forventer af din subwoofer. Iøvrigt, så er det nok næsten nemmere at bygge en ny kasse hvis du også skal have forstærkeren i den.

God research samt byggelyst.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Du kan hente et godt program til at simulere med her.

Måske findes enheden i databasen, ellers tilføj nødvendige data og du kan se forskellen ved forskellige kabinetstørrelser, samt forskel i basrefleks og lukket. Ved godt du har en slaveenhed, men prøv det nu alligevel.

vh.

Anders

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

ok, hvad for et program er det ? evt. et link og er det bruger venligt, jeg ander nemlig ikke hvordan man bruger sådan et program

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

anse skrev:

Hej Jelle.

40x40x40 minus pladetykkelse giver 54 liter. Det vil give en noget dybere bas end den kasse du har i forvejen.

Med den kasse du har nu vil du få en kraftig bas nedtil ca. 60-70 hz og med den anden 10-20 db dybere.

Den kasse han har nu vil jeg tro giver omkring -3 dB 40 Hz og 50 liter -3dB 30 Hz, men de ekstra 10 Hz i bunden kan godt være dyrt købt. Man skal ikke gå efter dybest mulig bas men bedt mulig bas.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
anse skrev:

Hej Jelle.

Den kasse han har nu vil jeg tro giver omkring -3 dB 40 Hz og 50 liter -3dB 30 Hz, men de ekstra 10 Hz i bunden kan godt være dyrt købt. Man skal ikke gå efter dybest mulig bas men bedt mulig bas.

Ok, er faldet fra her,  hvad mener du med -3db ? Det er mit første projekt med ht. så er ikke inde i alt det der

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Det er der hvor kurven er faldet 3 dB fra lineær. Man kan manipulere med kabinetstørrelse og på papiret få en dybere bas, men det kan være på bekostning af præcisionen i bassen. Populært sagt kan man få en mudret bas, hvor det er svært at skelne mellem elbas og stortromme.

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det er der hvor kurven er faldet 3 dB fra lineær. Man kan manipulere med kabinetstørrelse og på papiret få en dybere bas, men det kan være på bekostning af præcisionen i bassen. Populært sagt kan man få en mudret bas, hvor det er svært at skelne mellem elbas og stortromme.

Ah ok

Hvis man f.eks. kigger på subs fra hifi klubben, så har de en frekvensgang på f.eks. (-3db) 26-200 hz.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/dal i_ikon_sub_subwoofer_lys_valnoed_.htm

Hvad vil mine ca komme til at hedde, hvis jeg beholdte den kasse, jeg har nu?

(-3db) 40-120 hz ? ( Det er vel 120 max, eftersom delefrekvensen i hypex ds 4,0 er på max 120 hz)

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hov glemte link:)

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

vh.

Anders

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Først og fremmest er dette en subwoofer, dernæst er det en bilenhed, udover det skal den højst sandsyneligt i et slavekabinet, tror du ikke kæden er hoppet af for længst? Hvis man går den vej, skal det være for at få massere af kraftig bas og ikke impulsvillig transient perfekt bas, så skulle han have gjort noget helt andet fra starten af, men det mener du måske ikke?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Kjeldsen skrev:

Først og fremmest er dette en subwoofer, dernæst er det en bilenhed, udover det skal den højst sandsyneligt i et slavekabinet, tror du ikke kæden er hoppet af for længst? Hvis man går den vej, skal det være for at få massere af kraftig bas og ikke impulsvillig transient perfekt bas, så skulle han have gjort noget helt andet fra starten af, men det mener du måske ikke?

Jeg tror ikke du forstår hvad jeg skriver. Man kan manipulere, men jeg mener ikke det er en god idé da det ikke giver optimal bas. Hvor er det kæden hopper af?

Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil have værelset til at ryste med en bilwoofer lyder det mere som lydtryk end lydkvalitet. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget du kan ryste dit værelse med den der? Har ikke så meget forstand på bilhøjttalere. Du burde næsten få testet hvor meget ravage den egentlig kan gøre? Hvis du kender en med en stor forstærker du lige kan prøve den af ved ville det være optimalt. I stedet for at lave det til en aktiv sub og finde ud af at den overhovedet ikke kan bruge al den kraft du tilføre den til noget.
De 12" enheder jeg har hørt har i hvert fald ikke kunne får noget til at ryste mere end at man kunne mærke det hist og her. (Igen så har jeg ikke hørt en bilsub før?) Hvis den tilgengæld har lige så meget kraft at give af som Logitech z5500 sættet, så burde en 12" gerne kunne rykke lidt, for det er kun en 10" sub, men tingene i rummet ved siden af kommer til at ryste når der kommer tryk på.
Men igen, få lige checket om den overhovedet har den bas du vil have.
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Fuldt niveau ved 40hz kan nu nok sætte rummet i svingninger - og nok noget voldsommere end mange almindelige højtalere magter

Venner, det er en sub til et værelse, og enheden er en foræring pillet ud af en bil - måske knægten bedre kunne bruge lidt hjælp, i stedet for den højideale kritik

Forøvrigt vil jeg lige minde om at det altså er rigtig fine enheder, og heller ikke billige
Måske der lige er nogen som skulle læse lidt på lektien

Vil lige se om jeg kan finde et program til beregning med slavebas, eller om det måske er bedre at droppe slaven

Kunne også fungere fint i et bashorn
Monteret i et "tapped-horn" vil du nemt kunne skræmme naboerne, men også have politiet rendende konstant

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes