| Forfatter |
|
exchange Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 09 Maj 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Jeg skal til at bygge et media-center sammen med en ven.
Det skal have 2 lydkort.
1. Vi skal have et stereo med en burr-brown konverter, og selvfølgelig 24 bit. Nogen der kan anbefale et?
2. Et 5.1 lydkort der understøtter alle de nye formater. Som DTS-HD og alt det knald der.:)
Lydkort 2 skal også være med burr-brown konverter:)
Nogen der kan anbefale et der?
Grunden til at det skal være så godt er, at den pc skal bruges som forforstærker. Den skal bruges til alt der har oget med hifi at gøre..
På forhånd tak
Hilsen exchange __________________ Hilsen exchange
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 09 Maj 2009 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ASUS sonar D2
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 09 Maj 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er computerens software, der afgør om de nye formater er understøttet.
Selvfølgeligt er det ikke alle lydkort, der understøtter 24bit 192Khz, men dem der gør, burde kunne afspille alle de nye formater uden nedkonvertering.
Måske i skulle nævne lidt om prisleje, da de fås i alle prislejer.
Skal i drive to anlæg siden i vil have 2 lydkort?
Burr-brown konvertere er det et "must" eller skal det bare lyde godt?
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt burde tråden flyttes til HTPC i stedet for DIY.
|
| Til top |
|
| |
exchange Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså prisen er lige meget. Nej, da det er noget vi vil bygge selv;)
Det skal være med en burre-vrown converter. Grunden ti lder skal være 2 lydkort er, at der skal være et til den smukkeste stereo, og til den fede surrond...
Men vi mangler kun lydkortene... Det med de formater, det vise vi ikke. Tak for info:) Men hvis man tageer det bedste lydkort 5.1 men en burr.brown converter, vil det så lyde lige så godt som et stereo lydkort med samme spec.?
Tak på forhånd __________________ Hilsen exchange
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 11 Maj 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
exchange skrev:
Altså prisen er lige meget. Nej, da det er noget vi vil bygge selv;)
Det skal være med en burre-vrown converter. Grunden ti lder skal være 2 lydkort er, at der skal være et til den smukkeste stereo, og til den fede surrond...
Men vi mangler kun lydkortene... Det med de formater, det vise vi ikke. Tak for info:) Men hvis man tageer det bedste lydkort 5.1 men en burr.brown converter, vil det så lyde lige så godt som et stereo lydkort med samme spec.?
Tak på forhånd |
|
|
Hvorfor skal det netop være Burr-Brown? (Der jo i øvrigt er opkøbt af Texas Instruments). Langt de fleste gode lydkort man støder på idag er med Wolfson/AKG/Analog Devices DAC's og OP-Amps. Desuden vil du ofte finde at et højkvalitets 7.1-kort vil gøre det nøjagtigt ligeså godt i stereo som i surround. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver, at prisen er ligegyldig, derfor vil jeg foreslå et Lynxtwo B, der går for at være et af de allerbedste lydkort, der findes. Det har 6 kanaler og er således også egnet til 5.1. Du finder ikke stereo kort med bedre lyd end lynxtwo.
Lydkortet er oprindeligt beregnet til prof. studiebrug og får ros til skyerne i alle test. Prisen er ca. 9000 kr, men kan nogle gange købes væsentligt billigere på ebay.
Lydkortet har kun XLR udgange, men hvis du har de almindelige RCA udgange, så kan man bare købe XLR->RCA ledninger.
Man kan også få Lynx Aurara 8, som er en lille tand bedre, men også væsentligt dyrere.
Hvis prisen alligevel ikke var ligegyldig , så må du hellere skrive, hvor meget du maksimalt vil bruge...
En forforstærker giver et analogt signal, der kan sluttes direkte til en effektforstærker.
Hvis du alligevel kun ønsker at bruge at bruge surroundforstærker, så kan jeg kun anbefale at bruge digitaludgang fra det indbyggede lydkort eller købe et meget billigt lydkort med digital udgang. Det er den letteste vej til optimal lyd.
Hvis du skal have de bedste råd fra os og dermed opnå den bedst tænkelige lyd indenfor budgettet:
- så sæt ingen begrænsninger så som mærket "burr-brown" - fortæl hvilket anlæg det skal tilsluttes (gerne type og mærke) - fortæl os hvordan du vil bruge det (20% film, 80% musik) - og fortæl os hvordan du priortere brugervenlighed forhold til lydkvalitet (Lynxtwo er f.eks. ikke det mest brugervenlige, men når det er sat op, slår det det meste..)
|
| Til top |
|
| |
Korsbæk Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels arl
Bruger du selv media center uden en forforstærker i mellem og direkte ind i en effektforstærker. Det går jeg menlig selv, men er ved at være lidt
træt at man skal skrue op 2 steder hvis man vil høre lidt højt musik en dag. Altså både i programmet og i master volume. Findes der noget smart
der man kan gøre evt. et lydkort med indbygget forforstærker. Hvor man så skruer op på den. Hvad går du med volume kontrol?
For at lige vende tilbage til emnet hvad så med et rme fireface 800. Hvad jeg har læst skulle også være meget godt. Ved dog ikke om lynxtwo b er
bedre.
__________________ HTPC: HFX mini
Effekt: Hypex 400 HXR
Højtaler: Elysium Passage 3.0 & Elysium Passage 1.0c
Sub: Elysium Passage Sub
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
RME's studie kort er helt sikkert i samme klasse som Lynx kortene, det er nok mest et spørgsmål om religion, hvilket man vælger. Der er en del her på forummet, der forguder Lynxtwo, som verdens bedste uden sammenligning, men kigger man på PC-lyd-nørder internationalt, så bliver der ikke skelnet så meget mellem om det er Lynx eller RME's lydkort.
Min pointe var dog, at jeg ikke tror "Exchange" var klar over, at man kunne få lydkort i disse prislejer. Derfor udfordrede jeg ham lidt, så han kan tage stilling til prislejet, for der altid et max .... det er desværre aldrig "lige meget".
Jeg er stadigt på teststadiet, så jeg bokser også med to volumenkontroller... vi kan kun takke microsoft for alt den brugervenlighed . Men prøv at søg på bitperfect her på forummet, man må kunne bruge noget af dette til at fjerne den ene volumenkontrol...
|
| Til top |
|
| |
exchange Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2009 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tak alle sammen.. Grunden til at jeg ikke skrive nogen pris er, at en ven og jeg skal sætte noget op, der bare skal være perfekt. ved at sige "ingen max pris" så finder jeg ud af hvor prisen ligger. Så er det nemmere at sige 5 k er billigt hvis jeg nu ved hvad et meget dyrt koster. Det er for at få kontrast:)
Men vi har lige en lille diskution..
Som der er blever skrevet her i tråden, så kunne man køre lyden ud via coaxial fra mobos lydkort. Men min ven siger, at den DAC der så skal dele signalet ud, vil ikke ved 10% hvor den skal sende signalet ud. Altså at någet af signalet vil ikke komme 100& ud af den rigtige højtaler. Men jeg siger at den vil sende det ud det rigtige sted...
Hvis man tager en god DAC, vil den så ikke dele signalet 100% signalet rigtigt ud?
Takker meget
ps. Grunden til burre-brown er, at det synes vi er det bedeste der findes. Det er bare mums:p
Hilsen exchange __________________ Hilsen exchange
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2009 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket anlæg skal computeren kobles til?
Har anlæget digital indgang?
Den letteste måde for optimal lyd er ved at benytte computeren digitale udgang.
Hvis i benytter Lynx lydkort, så er det mest optimale at have XLR indgang på effekt forstærkeren.
Det ville være meget lettere at hjælpe jer, hvis i oplyste, hvad det var for et anlæg computeren skulle kobles til.
|
| Til top |
|
| |