| Forfatter |
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 16 Maj 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg fatter ikke meget af hvordan man beregner hornet, hvis man vil bygge et sådant. Så derfor håber jeg der er nogen herinde som kan hjælpe mig  . Når jeg skal til at lave min nye hjemmebio, kan jeg ikke bruge IB-mere. Så derfor vil jeg muligvis bygge et SUB-horn. Det skal være vandret, men et er vel også ligemeget ? Min enhed som skal bruges er: Magnat 24" SUB  . SPECS: Prinzip 625 mm / 24" Subwoofer Belastbarkeit RMS / max. 500 / 1.000 Watt Frequenzbereich 18 - 2.000 Hz Impedanz 4 Ohm Schwingspule 100 mm Außendurchmesser 625 mm Einbaudurchmesser 530 mm Einbautiefe 240 mm Spl 96 dB Fs 19 Hz Re 3,3 Ohm Qms 2,4 Qes 0,28 Qts 0,25 Vas 1000 Ltr Xmax 7 mm
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et horn, der virkelig går så dybt, som en god bio-sub kræver, vil blive kolossalt stort! Har du overvejet basrefleks? Enhedens data synes at gøre den egnet til det, evt. med lidt equalising.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt er under overvejelse, da jeg ikke rigtig kan gennemskue hvad der vil være bedst  . Jeg havde først tænkt på et "tapped" horn, om det hedder noget andet på dansk ved jeg ikke. Nu ved jeg ikke hvad stort er i den sammenhæng, men da det er en dedikeret hjemmebiograf, gør det ikke noget hvis det "fylder". Jeg havde tænkt mig det skulle ligge ned oppe under lærredet. Men da jeg ikke har den fjerneste forstand på beregning af sådan et, kan jeg ikke vide om det bliver for stort. Synes bare jeg har læst mig frem til, at et Tapped horn giver rigtig dyb bas  . Men hvis du, mollecon, har mulighed for, at beregne et optimalt basrefleks til enheden, ville jeg være glad for det  . Det skal helst være bredt og lavt, ud fra ovennævnte placeringsønske.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Synes bare jeg har læst mig frem til, at et Tapped horn giver rigtig dyb bas .
|
|
|
Ikke specielt, men kan spille hammer højt med små billige sub enheder, de skal bare have stort Xmax Det er ikke svært at finde et godt design, men til andre enheder Men de voldsomme er regulære "housewreckere" som kan lave store skader på bygningen BR til din enhed ville jeg lave 300liter, 2 porte, ø10cm x 250mm - jeg håber Xmax er +/-
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm, gad vide om dette er korrekt ?  porten er 10cm i diameter og 32,8cm lang, laver den evt. firkantet. Volumen er 400l og den skulle være tunet til 12 Hz.
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers var det lidt i denne her stil som tapped horn jeg tænkte på:
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
hmmm, gad vide om dette er korrekt ?
porten er 10cm i diameter og 32,8cm lang, laver den evt. firkantet.
Volumen er 400l og den skulle være tunet til 12 Hz.
|
|
|
Med så lav tuning opnår du ikke andet at miste niveau i det vigtige 30hz område Og du mister generelt meget niveau hele vejen op Læg også mærke til at mit forslag er med 2stk 10cm porte Desuden bør du nok bruge et aktivt highpass filter til at fjerne alt under 20hz, og er vist generelt en almindelig funktion på gode sub plateamps Jeg har læst om en som mente han havde held med at lave et tapped horn uden beregninger Uanset, de fleste har jammerlig response over delefrekvensen, selvom de er beregnet - men de påstår at den voldsomme ripple over 100hz ikke er noget problem Selve konstruktionen er jo uhyggelig simpel Men hvis vi tage udgangspunkt i den du viser billed af, skal du nok gange ALLE mål med x2, så den bliver MEGET stor Men hvis enhedens Xmax på 7mm er peak-peak kan det blive meget problematisk
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad ville du så tune den til ? Hvad med 25 Hz ? Jeg har stadigvæk 4x15" jeg kan smække ind til den øvre sub-del  . Så jeg ville gerne prøve med så dyb sub fra denne her som muligt. Resten skulle så de 4x15" eventuelt tage sig af. Men det kan da godt være det bliver noget rod  . Konstruktionen af Tapped horn skulle være simpel, men svær at udregne  . Kigger lige lidt mere på dit forslag, bruger du også WinISD ?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Hvad ville du så tune den til ?
Hvad med 25 Hz ?
Jeg har stadigvæk 4x15" jeg kan smække ind til den øvre sub-del .
Resten skulle så de 4x15" eventuelt tage sig af. Men det kan da godt være det bliver noget rod .
|
|
|
Mener det var 22hz 4 x 15"  Dem smider du bare i lukket kabinet og deler 2vejs aktivt til resten ved ca 300hz  Men optimalt skal "resten" tilpasses, feks vil der så ikke være nogen grund til BSC kompensation på mellemtonen - men det sidste kan du jo også bare lave aktivt
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Hans J skrev:
Hvad ville du så tune den til ?
Hvad med 25 Hz ?
Jeg har stadigvæk 4x15" jeg kan smække ind til den øvre sub-del .
Resten skulle så de 4x15" eventuelt tage sig af. Men det kan da godt være det bliver noget rod .
|
|
|
Mener det var 22hz
4 x 15" 
Dem smider du bare i lukket kabinet og deler 2vejs aktivt til resten ved ca 300hz 
Men optimalt skal "resten" tilpasses, feks vil der så ikke være nogen grund til BSC kompensation på mellemtonen - men det sidste kan du jo også bare lave aktivt 
|
|
|
Rolig nu, der røg jeg lige af i svinget  . Min tanke er: 24" Til det helt dybe <30Hz 4x15" 30 Hz op til 80Hz Resten af de normale højttalere Men kan godt se det er noget møg, når jeg nu skriver det  . __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Men kan godt se det er noget møg, når jeg nu skriver det .
|
|
|
Det er da altid noget  MEN, ikke nødvendigvis Ikke iflg udenlandske kilder Der er folk som sværger til mange subs Helt op til 7-8 stk, placeret strategisk rundt i rummet Det siges at jo flere jo bedre Og de behøver ikke være ens heller MEN, det kræver en multijusterbar digital subfilter/eq, med tilstrækkeligt udgange til de nødvendige forstærkere Og optimalt noget målegrej
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke opgivet tanken om horn  , men da det er 100x nemmere, at bygge en refleksudgave, så skruer jeg lige sådan en sammen. Det er ret nemt, jeg har valgt disse mål: 120bx80hx60d(cm), så er der plads til indre afstivning også. Porten bliver lavet firkantet i den ene side. Jeg laver to, da jeg så kan lukke den ene for at se hvor stor forskel det giver. Jeg kan regne ud den bliver tung som en i hel....  .
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er DIY-projektet gået i gang, se mere her. Tak for hjælpen. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 19 Maj 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et indspark: Jeg ville nu ikke være SÅ bekymret m.h.t. X-max, Musicus - med 24" kan der jo flyttes meget luft uden de vilde bevægelser... Mener stadig, at refleks er smartest til denne enhed .
|
| Til top |
|
| |