Forfatter |
|
flechr8 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude!
Som de fleste nok ved, findes der rigtig mange teorier om hvorfor biwiring forbedrer lyden. Men mig bekendt er den mest enerkendte teori, at de strømstærke bassignaler ikke løber i samme leder som de sarte diskantsignaler, og derigennem opnår mere detaljerigdom, samt at 3. ordens intermodulation reduceres. Dog har jeg et problem med at forstå dette, da delefilteret sidder i højttaleren og ikke på udgangen af forstærkeren. Biwire eller ej, så må alle lederne i et kabel da være fælles om hele frekvensområdet, sålænge signalet ikke har passeret et delefilter.
Alt dette fik mig så til tænke på om der rent faktisk KAN opnås et positivt resultat ved at flytte delefilteret til udgangen af forstærkeren. Dog er det et lidt besværligt projekt hvis det skal gøres ordenligt, så jeg vil lige høre om der er nogen, som har erfaring med dette. Kan man overhovedet høre forskel?
Mvh. Flemming
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden forbedring ved bi-wire er også den mest enkle, bare alene ved at fjerne de lydforringende kortslutningsbøjler og koble kablerne direkte til terminalerne kan være forklaringen på bi-wire teorien.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 25 Februar 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er jeg med på. Den eneste fordel jeg kan se, er at stel rykkes tættere på forstærkeren ved biwiring, og dermed kommer tættere på stjernestel.
En anden fordel er at man ofte får et større kvadrat.
Jeg er selv gået fra biwire til singlewire, med bedre resultat til følge.
|
Til top |
|
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også bygge et lille dele filter og sætte direkte på signal ledningen, og køre det viddere som Bi-amping... Tror dog du skal passe lidt på med diskant signalet, da du nok hurtigt kan overbelaste den, ved at sætte den direkte på en forstærker udgang... Men det er vel på den måde store højtalere som Nautilus osv. virker på?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved biamping benyttes to forstærkere, men da der sider et filter før diskant, er den ikke mere følsom for afbrænding end ved normal brug (snarere tværtimod, da forvrængningselementer fra basområde ikke når diskanten).
|
Til top |
|
|
bole Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 03:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig spændende idé, at placere delefilteret i/ved forstærkeren! Desværre har jeg ikke noget kvalificeret input på det område.
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
For nogle år siden, da jeg stadig havde mine medbyg HF-275, snakkede jeg med en amerikaner ved navn Jon Risch om muligheden for at flytte delefilteret udenfor kabinettet. Han gik/går for at være en ganske kundig person på området.
Han mente at det bedste sted på "linien" nok var nogenlunde midt imellem forstærker og højttaler, simpelthen for at holde filteret væk fra elektronikken i forstærkeren, og magneterne i højttaleren. Og når det er gjort kan man passende støbe hele molevitten ind i en omgang epoxy. Sand er også en mulighed, så man kan komme til komponenterne bagefter, men der er en lille risiko for fugt.
Jeg fik det dog aldrig afprøvet.
|
Til top |
|
|
bole Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal man støbe filteret ind i epoxy eller sand? Er det for at dæmpe vibrationer?
|
Til top |
|
|
Oluf Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 257
|
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Living Voice's Avatar OBX -R har delefilteret i en separat boks.
Dem gad jeg godt prøve at lytte til engang...
http://www.livingvoice.co.uk/obxr.htm
vh Oluf
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
bole skrev:
Hvorfor skal man støbe filteret ind i epoxy eller sand? Er det for at dæmpe vibrationer? |
|
|
Ja. Men spørg mig ikke om det virker. Nogle high-end producenter har igennem tiden valgt en sådan løsning, men lige for tiden er det vist ikke særligt trendy.
|
Til top |
|
|
Beltofte Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
I vores allesammens elsking, Sonus Fabers Cremona, er delefiltret da støbt ind i en epoxymasse... 
Vedrørende bi-wiring er dette (http://www.sonicdesign.se/biwire.html) et godt input i den klassiske ikke alt for videnskabelige diskussion om biwire kontra traditionel tilkobling.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lagt mit delefilter direkte efter forstærkeren. Men jeg har desværre ikke prøvet at sætte filteret helt henne ved højtaleren, så om det virker er lidt svært at sige. Man skal være opmærksom på at kabelvalg bliver mere kritisk, i værste fald bliver delefrekvensen ændret en del hvis man kører med tyndt kabel.(fordi impendansen på enhederne bliver større)
Fordelen med seperat boks ved forstærker er også at vibrationerne fra højttalerne nemmere dæmpes her. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
flechr8 Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude!
til Kim Petersen: Jeg kan give dig ret i at filteret skal afskærmes fra forstærkeren, hvilket selvfølgelig kan gøres vha. fysisk afstand. Men det optimale må vel være at sørge for god magnetisk afskærming af filteret således det kan sidde MEGET tæt på forstærkerens udgang. Dermed opnår man nemlig maksimalt Q af eventuelle parallelspoler, da spolens DC modstand ikke skal adderes med DC modstanden i et langt højttalerkabel .
Det med mikrofoni overvejede jeg slet ikke som en mulig fordel. Men når jeg tænker over det, så må det da absolut være en gevinst der er værd at tage med i betragtning, som LGrau er inde på . Men du nævner ikke om du opnåede nogle hørbare forbedringer ved at flytte filteret... . Jeg håber du lader høre fra dig, således jeg kan få styret min nysgerrighed .
Mvh. Flemming __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
Til top |
|
|
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 02 Marts 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey 
Jeg vil nu mene at delefilteret skal placeres rimeligt tæt på højtaleren, da højtalerkablet mellem delefilteret og højtaleren både indeholder en dc modstand, kapacitet og induktion. Disse parametre vil have en betydning for filterets performance.
Men jeg synes at det er en interesant teori at afskærme delefilteret magnetisk fra højtalerenhederne. En spole vil aldrig opføre sig optimalt i et magnetfelt, især ikke i magnetfelt som ikke er konstant, så har vi jo en slags transformator.
Vibrations dæmpning af et delefilter vil sikkert også have en positiv indvirken på lyden. Man kunne evt. prøve med en gang silicone eller ligende.
Tricket med at støbe elektronik ind i epoxy har jeg tit seet i konstruktioner, hvor konstruktøren har haft travlt med at pakke (gemme) firmahemligheder af vejen. Jeg prøvede for år tilbage at skille en elektronik konstruktion ad som var støbt ind i epoxy, det var stort set umuligt.. Men jeg tror ikke at det hjælper på vibrationerne at støbe delefilteret ind i epoxy, da epoxy er et hårdt matriale.
Med hensyn til bi-wiring har jeg på mit egne højtalere HT terminaler som kablet kan føres igennem. Så den nemme løsning hos mig, var at afisolere de sidste 10cm af kablet og så føre enden af kablet gennem begge terminaler.
Nå men det var lige en lille tænke-tank..
|
Til top |
|
|
flechr8 Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Weezer!
Dit argument for at delefilteret skal sidde tæt på højttaleren er lidt modstridende af følgende årsager:
1) At kablet indeholder DC modstand gør netop delefilterets placering ved udgangen af forstærkeren fordelsagtig pga. af det som jeg skrev ovenover.
2) Hvis kapaciteten i kablet er for stor, gør den det slemme ved filteret uanset om den sidder før eller efter filteret.
3) Induktionen i kablet er at fortrække bagved filteret, således at kabel-induktionen sidder i serie med højttalerens selvinduktion, og derved ikke bidrager væsentligt. Forstil dig derimod et højpasfilter, som er placeret ude ved højttaleren. Dette vil danne en "sugekreds" da kablets induktion så sidder i serie med kondensatoren. Dette betyder igen at hvis kablets induktion er ret meget større end bare 10uH, vil noget af det hørbare område blive kortsluttet.
Mvh. Flemming __________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
Men du nævner ikke om du opnåede nogle hørbare forbedringer ved at flytte filteret... . Jeg håber du lader høre fra dig, således jeg kan få styret min nysgerrighed .
|
|
|
Jeg nævnte det ikke, jeg skrev jo netop at jeg aldrig fik det afprøvet inden jeg solgte højttalerne og købte nogle andre.
|
Til top |
|
|
flechr8 Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry Kim!
Det var også LGrau jeg mente.
__________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
Hej derude!
til Kim Petersen: Jeg kan give dig ret i at filteret skal afskærmes fra forstærkeren, hvilket selvfølgelig kan gøres vha. fysisk afstand. Men det optimale må vel være at sørge for god magnetisk afskærming af filteret således det kan sidde MEGET tæt på forstærkerens udgang. Dermed opnår man nemlig maksimalt Q af eventuelle parallelspoler, da spolens DC modstand ikke skal adderes med DC modstanden i et langt højttalerkabel .
Det med mikrofoni overvejede jeg slet ikke som en mulig fordel. Men når jeg tænker over det, så må det da absolut være en gevinst der er værd at tage med i betragtning, som LGrau er inde på . Men du nævner ikke om du opnåede nogle hørbare forbedringer ved at flytte filteret... . Jeg håber du lader høre fra dig, således jeg kan få styret min nysgerrighed .
Mvh. Flemming
|
|
|
Hej Flemming.
Grunden til at jeg ikke nævner om jeg fik hørbart gevinst, ved at placere filter ved forstærker er, at jeg ikke har prøvet at flytte filteret.
Jeg lavede en ny højttaler samtidig med at jeg flyttede filteret, Ledningerne er loddet direkte i filteret så det er lidt besværligt at prøve at flytte dette.
P.t. er mit anlæg ikke noget at skrive hjem om, så jeg ville nok ikke kunne høre forskel.
Men det kunne være at der skal testes lidt mere når næste højttaler bliver lavet.(og bedre anlæg er fremskaffet ).
M.h.t. microfoni så burde det være en fordel at støbe ind i epoxy, selvom det er hårdt. En stor tung masse er sværere at få til at vibrere. Desværre er det næsten umiligt at ændre delfilter efter indstøbning. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
Men mig bekendt er den mest enerkendte teori, at de strømstærke bassignaler ikke løber i samme leder som de sarte diskantsignaler, og derigennem opnår mere detaljerigdom, samt at 3. ordens intermodulation reduceres. Dog har jeg et problem med at forstå dette, da delefilteret sidder i højttaleren og ikke på udgangen af forstærkeren. Biwire eller ej, så må alle lederne i et kabel da være fælles om hele frekvensområdet, sålænge signalet ikke har passeret et delefilter.
|
|
|
De to terminalsæt i højttalerenenden, må vel gå til hver deres lukkede kredsløb i delefiltret? I et lukket kredsløb skal der jo også strøm tilbage, og her kan det bortfiltrerede signal jo ikke pludselig genskabes, dvs. hvis hele signalet sendes til begge kredsløb i delefiltret, så sendes kun halvdelen tilbage?? Mig bekendt, sendes det samme i begge retninger, uanset hvor filteret sidder (i det lukkede kredsløb). Lad os tage et eksempel med to elpærere der er tilsluttet samme stikdåse - den ene pære på 20 watt trækker kun 20 watt, mens den anden på 60 watt trækker 60 watt - også i de ledninger der går fra stikdåsen til pæren - jeg tror næppe der går det samme antal watt til begge pærere, hvorefter pæreren virker som filter??? Det vil jo betyde at alt den overskydende effekt forsvinder ud i den blå luft!! Og så duer loven om entropi ikke, og det vil være en katastrofe! Tager jeg helt fejl??? __________________ Roder med digital afspilning
|
Til top |
|
|
flechr8 Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Solu!
Lad os tage udgangspunkt i et simpelt filter. Hvis en kondensator placeres parallelt over udgangen af en forstærker, så kortsluttes de høje frekvenser. Det betyder at de frekvenser, som kortsluttes ikke kommer længere end til der hvor kondensatoren sidder. Altså kan det ikke være ligegyldigt hvor kondensatoren (filteret) sidder.
Hvad angår dit eksempel med pærene, så ved jeg ikke hvad det har med sagen at gøre. Jeg kender ikke "entropi" loven, men jeg kender Ohm's lov og kan derfor hurtigt give dig ret i at effekten ikke forsvinder ud i den blå luft.
|
Til top |
|
|