| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne ha' ståret skrå sider på min fremtidige højttaler, så den kommer til at ligne lidt af dette her:

Jeg ved godt jeg ikke får samme lyd og det er heller ikke planen, men jeg kan godt li' udseenet på den. Jeg vil lime 2 plader af 22 mm sammen og så skære "hjærnerne" af. Er der noget man som amatør kan på en nem måde. Evt. med en stiksav (eller hvad den nu hedder) med skrå snit og så skærer fra siden?
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil skære af efter at du har samlet højttalerne, så tror jeg at jeg ville prøve med en stor fukssvans og masser af tid til at gøre det præcist.
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville, hvis jeg skulle gøre det, benytte mig af metal lister, og fastgøre disse på de linjer du skal skære ud, så du kan
læne dig op af dem, når du saver det ud i hånden...
du ville dog ikke kunne lave, hjørnerne særligt skrå, da du nødigt skal gøre træet for tyndt..
og så ville jeg bagefter stive ekstra meget af, og dæmpe med bitumen i hjørnerne..
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spænd nogle styre-skinner op på kabinettet og læg saven an mod disse. Det kræver nok tålmodighed og en del efterfølgende slibning for at få det rigtig pænt.
Det er i øvrigt en fremragende løsning rent akustisk - en af de bedste måder at undgå diffraktionsproblemer i diskantområdet (kabinetkanten bliver "usynlig").
Held og lykke med projektet!
|
| Til top |
|
| |
joesch Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med en fukssvans, et par styreskinner og en engels tålmodighed vil det
kunne lade sig gøre. Jeg overvejer selv at kaste mig ud i det. Avalons
facetter er blevet kopieret på den måde og beskrivelser ligger på
nettet (beklager, har ikke lige et link her og nu). Så jeg ville
benytte mig af de angivne metoder.
Men se alligevel denne alternative løsning: http://homepage.mac.com/marc.heijligers/audio/milestones/cab inet/construction/construction.html Men hvis man mener sig i stand til at udføre dét arbejde, behøver man nok ikke spørge... Evt. kan du overveje om denne løsning vil kunne gøre det: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=66&PN =3 Facetterne er knapt så markante, men kan til gengæld laves med en rundsav.
Husk også, at når facetterne er lavet, mangler stadig finér-arbejdet! Som USXX er inde på, så får du ikke automatisk lyden fra en Avalon, men det er absolut en løsning, hvor potentialet er rigtig godt.
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Jeg vil gerne ha' ståret skrå sider på min fremtidige højttaler, så den kommer til at ligne lidt af dette her:

Jeg ved godt jeg ikke får samme lyd og det er heller ikke planen, men jeg kan godt li' udseenet på den. Jeg vil lime 2 plader af 22 mm sammen og så skære "hjærnerne" af. Er der noget man som amatør kan på en nem måde. Evt. med en stiksav (eller hvad den nu hedder) med skrå snit og så skærer fra siden? |
|
|
Streg op hvortil der skal skæres af og høvl det af med en elhøvl Der går hurtigere end man tror
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Streg op hvortil der skal skæres af og høvl det af med en elhøvl
Der går hurtigere end man tror 
|
|
|
Hvad og hvordan?
Muligheden var også lidt som dette:

Jeg kan se "mit" design er brugt flere steder 
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var jo en fin idé, men sikke mange lag træ han har på baffen. 6 lag = gigantisk tyk 
|
| Til top |
|
| |