Forfatter |
|
Anima Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 149
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gutter
Jeg har lidt projekter i tankerne. Jeg vil gerne bygge en effektforstærker, som kan bruges i stereo til at hjælpe med at spille mit KEF 5005.2 sæt op når jeg hører musik og ser film. Jeg har ikke prøvet det før, men tænkte der var nogen herinde som kunne hjælpe?
Det er en fordel hvis ikke den bliver for varm, da den kommer til at stå i et lukket skab - ICE power anyone?
Derudover har jeg kigget på noget sub. En HTB2 er næppe hvad man vil kalde en god sub, så jeg havde først tænkt på at købe en XTZ w12. 18P, da den bruger Peerless XXLS enheder, som vist skulle være okay.
Men kan jeg ikke selv bygge en subwoofer, som kan sparke røv, og bide skeer med de store drenge? - Jeg kan godt lide udseendet på http://www.lsound.no/index.php?side=info&group=240&s ubgroup=799&id=757522 (SVS SB12-plus). Den ser meget seriøs ud, men er rimelig dyr.
Så kan jeg få en hjælpsom entuasiast til at hjælpe mig på rette vej? - budgettet til effektforstærkenren har jeg ikke noget bud på, men subben må helst ikke koste mere end 6k incl. alt.
Til info er min forstærker en Onkyo 805 - men går og drømmer om en Pioneer SC-LX71, som er med ice-power. Det kunne ikke være man kunne modificere Onkyoen med nogle andre blokke eller lign?
__________________ Anima
|
Til top |
|
|
jala Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 460
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
søg lidt på google efter tripath :)
jeg går selv og samler viden om den forstærker type :)
jeg ved ikke så meget om det endnu så jeg vil ikke anbefale noget men det lyder til at være ret godt i diverse reviews
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
tripath kit i alle afskygninger findes her
www.41hz.com
Det er et svensk foretagende, så man behøver ikke være nervøs for kinesiske bondefangere.
|
Til top |
|
|
Anima Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice med hurtige svar! - Er der nogen med erfaring med at bygge selv? - Hvis man kan lodde, er man så ikke godt i gang? Og kom endelig med foreslag til komponenter - Mine KEF er ikke de vildeste højttalere, men jeg regner med at købe nogle XTZ fronter på et tidspunkt, hvis ikke jeg selv kaster mig ud i at bygge nogen selv efter alle de fine tråde her på siden
__________________ Anima
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Amp7 fra 41Hz er et rigtig godt bud. 2 X 900W i 2 ohm, kan altså brokobles til 4 ohm!. Sammen med en ordentlig forsyning og køleplade kommer du i nærheden af 3000, hvis alting skal købes fra nyt. Så er der 3000 til kabinet og enhed(er). Den er også uden SMD komponenter, så den er lige til at gå til. Dokumentationen er fin fra 41Hz ellers forummet fyldt med god information. Den bider ikke skeer med de store, den smadrer dem. Spørgsmålet er så om man har brug for den effekt, hvis det ikke er til en kraftig EQ'ed sub i lille lukket kabinet med kraftig enhed, men det kan man sagtens lave. Til basrefleks kan man nøjes med meget mindre. Men det er jo bare et spørgsmål om forsyning. Amp7 er jo ligeglad med om den kun smider 150 eller 2000 watt af sted. Red Rock laver smps der kan bruges, hvis det har interesse.
Men med fremkomsten af Amp7 kan jeg ikke se at nogen DIY'er - der kan bruge en loddekolbe - vil spilde tid og især penge på hverken ICE 1000 eller Hypex 700 til sub brug. Hvis den bare er i nærheden af Truepath lyden, så er den et sikkert hit og mit første valg til subamp. Skal selv i gang med en snart i øvrigt.
__________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
Anima Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så en AMP 7 til subben - got it
Hvad så med effekt til mine højttalere? - Jeg havde tænkt noget 3 kanals, eller nogle monoblokke på 100W hver.
Ang. DSP/ rumkorrektion.. Det kan fåes rimelig billigt gennem XTZ, hvor deres subamp på 300W er med indbygget DSP, kabinet osv. Er den mon noget værd? 2 x 900W lyder af sindssygt meget - det er mere end XTZ, Velo, SVS osv. praler med.
Subben har jeg tænkt mig skal være opbygget omkring en XXLS 12" enhed, omkring 70-100L kabinet. Vil der være noget problem i at lave en sub i størrelsen 432 mm x 432 mm x 580 mm ? (HxBxD). Jeg er i gang med at bygge et møbel til mit grej som er 432 mm højt og 580 mm dybt. Jeg vil bare gerne have en sub som kan gå dybt, og som kan indstilles/ yder så jeg har et stort sweetspot.
Hvad med de porte jeg kan se på div. subs - hvilken opbygning skal jeg få fat i?
Hvis jeg skal karakterisere min drømmesub, så må det være en som kan spille dybt, være musikalsk (jeg kan godt lide rock og populærmusik, så den skal ikke miste pusten) og gerne være glad for en gang transformers.
Til Effekten kunne jeg forestille mig at bruge et kabinet som dette: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=322
Grunden? - lækkert design, og med rimelig plads, omend lidt mange penge for metal (hint: i må gerne komme med nogle guldkorn; dette er kun ment som et oplæg)
Jeg forestiller mig lige nu en indkøbsliste bestående af:
1 x AMP 7 (eller mindre) 1 x Peerlees XXLS 12" (hvilken version skal jeg have? - der er flere inde på DAT) 1 x ZAPPulse V300 (eller andet) Noget træ - 22 mm MDF 1/3 x effekt til center, og mine 2 fronter
Tak for hjælpen so far.
__________________ Anima
|
Til top |
|
|
Anima Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt en effekt som ser lovende ud:
http://www.41hz.com/shop/item.asp?catid=16&itemid=2
"Maximum continuous output is around 2x100W, 4 ohm, 2x60W, 8 ohm. Bridged mono more than 200W into 8 ohms."
Den ser lovende ud, og til 36 euro er det da ikke mange penge. Kunne være man skulle lave 3 - så er man vel dækket ind.
__________________ Anima
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange muligheder hos 41Hz, men hvis du vil spare lidt, så bygger du nogle kits, som kan køre på samme forsyning. Altså front og subwoofer amp i samme kasse. De skal så rent fysisk være lidt tættere på hinanden, men en 6.1 effekt er jo kun et kabinet, og strømforsyningen er nemmere og billigere at lave større end at lave to.
|
Til top |
|
|
Anima Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen de 900 W virker jo vildt når man sidder med en HTB2, som er på 250W (maybe  ). Hvad med kabinet og valg af kredsløb til effektforstærker? - jeg kunne tænke mig at køre dem som monoblokke. Tror det vil være fedt.
__________________ Anima
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 900W er jo bare hvad man kan trække af strøm fra dens udgangs fets ganget med forsyningsspændingen. Det er et spørgsmål om forsyning. Monoblokke - why? Og hvad mener du præcis med kredsløb?
|
Til top |
|
|
Anima Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skulle måske sige kit til effekt - altså AMP 1 JEg tænkte at de bare ville yde bedre som mono - men som du nok kan læse mellem linjerne, så er det ikke noget jeg har styr på. Jeg er mere billed-mand  Jeg er all ears for jeres guldkorn. Det jeg håber at komme frem til, det er en indkøbsliste over alle de ting jeg skal have fat i. Så vil jeg i ro og mag få det bestilt en af dagene når lønnen går ind.
__________________ Anima
|
Til top |
|
|
Anima Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som har nogle input?
Jeg ved ikke hvad det kræver før jeg har en fuldstændig færdig forstærker. Dette bliver nemlig min første effekt, da jeg først for 1 år siden fik øjnene op for hifi.
Jeg søger en parts-list som jeg kan bruge, og evt. nogle forhandlere som jeg bør benytte mig af (Jeres anbefalinger), hvorved jeg kan bestille tingene hjem.
Kabinettet er ikke fastlagt, V300 var bare noget som sprang i øjnene, da det var rimelig flot.
Har i nogle anbefalinger til design af subwoofer? - Jeg er ikke 100% seriøs hifi-entusiast, men jeg vil gerne have noget som stadig kan spille. Jeg leder med andre ord for et design som giver god bang for the buck.
Hav en god fredag,
__________________ Anima
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også bare købe dem færdigsamlede fra Connex. Det er samme pris, men du slipper for at samle dem selv. De spiller sikkert nogenlunde ens til sub brug. Du har nok ikke brug for sidste 900 W alligevel, hvis det bare er til en enkelt enhed. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
Anima Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle tiders!
Jeg tror jeg nupper sådan en fætter her til effekten:
http://connexelectronic.com/product_info.php/cPath/25/produc ts_id/104?osCsid=94h6705cljjrbjrrivcsnlfil7
Så mangler jeg vel kun et kabinet og nogle stik?
Har du et forslag til det også? - det ville være perfekt!
__________________ Anima
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil købe i DK så har www.cadaudio.dk nogle supernemme samlesæt. Du kan få to og fire kanaler for under 1000 kr.
Connex har ikke det bedste ry på samlekvalitet. Det har CAD audio for så vidt heller ikke. Jeg har selv haft et kit fra CAD audio der fungerede fint, og skal der service på taler de trods alt dansk.
|
Til top |
|
|