Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til endnu kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Belgarion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

< http-equiv="Content-" content="text/; charset=utf-8">< name="ProgId" content="Word.">< name="Generator" content="Microsoft Word 10">< name="Originator" content="Microsoft Word 10"><link rel="File-List" href="file:///C:%5CDOCUME%7E1%5CEjer%5CLOKALE%7E1%5CTemp%5Cmsohtml1%5C01%5Cclip_filelist.xml" target="_blank">< style>

Endnu en nybegynder der har brug for hjælp.

Nogen starter med at spille, WOW når de skriver speciale, jeg har tænkt mig at bygget et par højtalere.
Jeg er startet på et 2-vejs projekt. Målet er at lave et pæn højtaler der lyder godt. Samtidig vil jeg gerne forstå det her med at bygge højtalere, så derfor skal det laves fra bunden.

Jeg har fået fat i et par seas W18EX001 enheder, ( fs= 34, vas = 30, qts = 0,26) og det ser ud til at de vil fungere udmærket i en ventet box.

Jeg har læst Arne Rodahls artikel serie og har nogle spørgsmål.

1. spørgsmål.
Han skriver:
"Beregningerne omfatter kabinettets effektive rumfang i liter, hvilket betyder at indvendige komponenter som drivere, filter og porte skal modregnes. Dæmpevattet skal medtages i computerberegningerne."
Betyder det at indersiden af enhederne rumfang skal udregnes og trækkes fra? og hvor meget fylder et delefiltet? Men dæmpevattet skal ikke modregnes?

2. spørgsmål.

Han skriver:
"Portens areal er altid udgangspunktet for portberegninger"

Eftersom enhedens sd er 126, giver det et port areal på 25,2. det vil sige en port på 5,6 cm i diameter. Er dette tal fast? Jeg synes porten længe i lab 3 bliver utrolig lang, og det er lidt uhensigtsmæssigt i konstruktionen.

3. Spørgsmål

Men hvis man hæver portens frekvens så bliver portlængden mindre. Er portens frekvens bare noget man kan bestemme sig for?

Så når jeg sætte mine tale ind i programmet, så kommer jeg frem til en omkring 11 liter og en portdiameter på 5,6 og en port frekvens på 46 og dermed en port længde på omkring 27,5 cm hvilket stadig er lidt langt men muligt.

Det stør forkromedes spørgsmål er, er det realistisk? Jeg ved at stor kasse giver en buldrende bas og lille kasse giver stram men lav bas og hvor er 11 liter på den skala?

At dømme ud fra hvad jeg har læst og set herinde er der virkelig nogle kloge og kreative hoveder rundt omkring i DK.

På forhånd tak for hjælpen.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

I princippet skal den volumen, som enheden, en port, ekstra afstivning, o.s.v. - trækkes fra volumen. Det er nemmere omvendt: at kende volumen på disse ting, og så lægge det til et ønsket effektivt volumen. Dæmpemateriale har i princippet den indflydelse, at det øger det akustiske volumen, som enheden 'ser'. Dér kan man så reducere volumen - problemet er, at både mængden og typen af materiale har stor indflydelse på, hvor meget det i praksis betyder. Det er nemmere blot at fastsætte sit volumen, og så kun anvende en minimal mængde dæmpemateriale, det strengt nødvendige.

Jeg véd ikke, hvad der menes med bemærkningen om portens areal. Arealet ER vigtigt, i relation til lydtryk og dybbas - et for lille areal kan give turbulens, og dermed pustelyde fra porten. Portens frekvens (afstemningsfrekvens, tuning) er meget vigtig for kvaliteten af bassen. En forkert afstemning kan resultere i en for svag, eller for buldrende, bas. Så jo, du kan bestemme selv, men ikke uden konsekvenser for lyden!

Du har misforstået noget omkr. bassen. Faktisk giver en større kasse en mindre buldrende gengivelse, medens en lille kan buldre. Alt andet lige, altså.

I en hvilken som helst højtalerkonstruktion skal basdelen ses som et hele. Enhed, kabinettype og -størrelse, afstemningsfrekvens for en port. Så en afgørelse af en boks størrelse beror i høj grad på enheden - 11 liter virker umiddelbart rimeligt for din enhed.

Du er løbet lidt ind i et klassisk problem for (relativt) små refleksbokse, der skal gå dybt - kampen mellem portareal og portlængde. Der er forskellige muligheder: at bøje porten, så den kan munde ud i for- eller bagplade uden at ramme den modsatte væg, eller montere højtaleren på et par fødder (mindst 5 cm.), og lade porten munde ud i bunden. Så er der plads til et længere rør i boksens højde. I begge tilfælde skal man lige passe på, at røret ikke kommer i karambolage med enheder eller afstivninger.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Belgarion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for de gode svar.
Det handler altså om kompromier.  Jeg kan få en mindre port længde, men det vil enten koste vindstøj, hvis jeg laver port arealet mindre eller jeg kan hæve frekvens på porten og risikere at den buldrer.

Men hvad er den optimale frekvens på porten, er det den samme som enhedens frekvens?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juni 2009 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Ja, det handler om kompromisser. Det er kun i visse tilfælde, at frekvensen på porten (tuningsfrekvensen) skal være lig enhedens egenresonans. For enheder med lave Qts-værdier, typisk under ~0,36, skal boksens tuning typisk ligge højere - og det gælder jo for din enhed. Husk, at de tre faktorer - Fs, Vas & Qts, alle påvirker frekvensgangen i kabinettet. Et lavt Qts virker f.eks. dæmpende på bassen, det kompenseres så ved en højere tuningsfrekvens.

Prøv med Linearteams ISD online:

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline

Her kan du indsætte dine enheders data, og så lege lidt med forskellige boksstørrelser og tuninger

Der er osse mulighed for portberegninger.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes