| Forfatter |
|
MikkelES Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 21 Juni 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Først vil jeg sige, at jeg er helt ny her - og jeg ikke ved specielt meget om HiFi og da slet intet om selvbyggeri. Jeg har set, at der er andre tråde om dette emne - men de bliver lidt for tekniske for mig(dem jeg har set).
Nogle kammerater og jeg skal på årets Roskilde-festival. Til det vil vi gerne bygge et anlæg, fordi vi mener det kan være et sjovt projekt. Jeg har købt en bilradio og nogle højtalere+2 bilbatterier. De er ikke åbnet endnu, af frygt for at de ikke passer sammen eller noget i den dur.
Bilradioen er en Sony CDX-GT24 og højtalerne er nogle Wheels of Zound/XZound GTX-1. 6"x9" 3-way High Power Loudspeakers. Der står 500W på forsiden af boksen, men jeg har hørt, at watt kan måles på mange måder, så det skal jeg jo nok ikke give meget for :).
Jeg ved, at man jo også skal bygge en kasse. Jeg har ingen idé, om hvordan man gør det. Hvad skal jeg vide?
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 21 Juni 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej og velkommen til forummet.
du vil kunne finde svar på alle dine spørgsmål, ved at læse de tråde igennem, du selv nævner.
højttalerne er nok et fint valg, da auto højttalere ofte er ret effektive. bilradioen spiller sandsynligvis også fint, men sluger en del strøm. men i har jo til gengæld også to bilbatterier til rådighed, (ved ikke noget om, om det er nok til en uges drift).
mht kassen, så er det bare at banke 6 plader sammen og så bore/skære huller til radioen og højttalerne. kan forestille mig, at der endda medfølger nogle skabeloner, som man kan skære efter.
jeg tror umiddelbart at det er en god idé at bygge kassen med et låg, så man kan have batteriet nede i kassen under afspilning, så man ikke risikerer kortslutninger i kampens hede.
mange vælger en anden løsning end en bilradio. de vælger at bruge en såkaldt t-amp, som er en meget lille og kompakt type forstærker. de er dog særdeles effektive samtidig med at de ikke bruger så meget strøm. på den måde kan man nøjes med nogle lidt mindre og lettere 12 volt batterier, i stedet for bilbatterier.
jeg har selv en trends ta-10.1, som jeg overvejer at smide i et festival anlæg. tror den mest brugte forstærker i denne sammenhæng er AMP6-basic fra 41Hz.com.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
MikkelES Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have. Pga. vores stramme budget, så holder vi os til den forstærker, vi har. Håber ikke at strømforbruget bliver et problem!
Ved nogen, om en bilradio kan spille med fronten op ad? Er der problemer i det? For den måde vi har tænkt anlægget på - vil den pege op ad.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 21 Juni 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal i bruge den som cd-afspiller eller sætter i bare en mp3 afspiller til?
ved ikke om den kan spille cd'er oprejst, men den burde sagtens kunne bruges som forstærker. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
MikkelES Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Juni 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
skal i bruge den som cd-afspiller eller sætter i bare en mp3 afspiller til?
ved ikke om den kan spille cd'er oprejst, men den burde sagtens kunne bruges som forstærker. |
|
|
Tak for det hurtige svar. Vi skal bruge den til cd'er og til Mp3. Hvad tror du?
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud fra hvad jeg har set andre have med på Roskilde, så tror jeg godt den kan afspille cd'er når den er placeret lodret, men den bliver væsentligt mere modtagelig over for øl og regn. Det burde i øvrigt være meget let for jer at tjekke om den kan afspille cd'er i den position
|
| Til top |
|
| |
MikkelES Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL Ti skrev:
Ud fra hvad jeg har set andre have med på Roskilde, så tror jeg godt den kan afspille cd'er når den er placeret lodret, men den bliver væsentligt mere modtagelig over for øl og regn.
Det burde i øvrigt være meget let for jer at tjekke om den kan afspille cd'er i den position 
|
|
|
Okay, det lyder godt. Ja - ved godt det er mere udsat, men vores design på kassen er bare lavet på denne måde. Jeg satser på godt vejr :)..
Angående ledning osv, skal jeg så købe ekstra ledninger? Synes bare ikke dem fra bilradioen virker specielt lange, i forhold til afstanden til batteriet. Har jeg alt hvad jeg skal bruge af ledninger, når jeg har købt forstærker og højtalere, eller skal jeg købe ekstra?
Btw. findes der en god begynder guide til dette?
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 29 Juni 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal se at blive færdig med din dims!
Campingområdet vrimler allerede med diverse hjemmebyggede støjspredere. Nogle af dem lyder imponerende godt! (bare de dog ikke spillede sådan noget urimeligt ringe musik ) Den pt. bedst lydende er, udover nogle solide enheder, udstyret med et super fedt lysshow, og har allerede turneret flere gange gennem Bycenter West i de sene nattetimer, og med en hale af dansende spritstive t**ser efter sig.
Og så bare en højlydt opfordring: Af med de sidste klude, tøser! Det betyder så lidt for jer, og SÅ meget for os
Ses i fællessaunaen
Hygge,
Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780