| Forfatter |
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står lidt og vakler mellem trykkammer på ca. 40L eller basrefleks på 50L.
Problemet er at kassen ikke må blive for stor og at 50L er lige stor nok. Alle de beregninger jeg har lavet med den enhed i basrefleks peger på at den enten skal have 90L eller også kommer der en pukkel på ca. 2 dB.
Jeg er hundeangst for buller bas og derfor trækker jeg nok mest imod trykkammer lige nu, da det med sikkerhed vil give en mere fast bas.
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kunne evt smide den i en trykkammer på 42,13 liter
fc bliver på 47,79 hz og f -3 bliver 47,8 hz
eller lavet et bass refleks : bessel BE€
46,13 liter + port, tunin 21,79 hz, f -3 = 33,34 hz, vent dia 5 cm, længde 23,84 cm
det er da et par muligheder.
MVH Ulrik
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lav refleksversionen, brug en hårdt sammenrullet sok til at stoppe hullet, hvis det buldrer for meget! Du kan veksle mellem refleks og lukket, til forskellige formål - f.eks. surround eller musik .
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu heldt forslaget i WinISD og den med afstemningen ved knap 22 Hz har ikke så jævnt et forløb, men dog mere bas end trykkammeret, altimens den har næsten samme fase forløb som trykkammeret. Er det pointen med den form for afslemning?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juni 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såvidt jeg husker, giver visse refleksafstemninger et jævnere fase/impuls response end andre. Om det så ligefrem er 'pointen', er en anden sag. Hvor stor er afvigelsen i basresponse (i dB)?
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hele endte med en 8" SLS i 30L trykkammer, men løst uld fordelt rundt omkring i kassen. Det gav en ganske god bas. Tør og fast og ned til lidt under 50 Hz. Med 25W i ryggen, så yder den også pænt, når det kræves og det ser endda lidt imponerende ud når den hopper en cm frem og tilbage og så stopper lige når den skal..... Trykkammeret blev valgt fordi det virkede nemmest og fordi det var den oprindelige plan. Og det at porten skulle være ganske lang spiller også med
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 04:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jae, lange porte er & bliver et problem i mindre bokse . Er 25 Watt virkeligt nok?
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 06:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Jae, lange porte er & bliver et problem i mindre bokse . Er 25 Watt virkeligt nok?
|
|
|
Det virker til det. Jeg har spillet frisk nok flere gange (uden at nå diskoteks niveauet  ) og den har ikke klippet. Jeg har dog heller ikke målt hvor meget power den smider ud. Det er så 25Watt med 10A lineær (og 16A peak) transistorer og ca. 90.000 uF i ryggen.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig været ude for at en bassrefleks afstemning resulterede i et større kabinet end jeg ville lave et tilsvarende lukket.
Jeg tror du skal prøve at sænke volumen og portfrekvensen. Det giver somregel en bedre transient gengivelse end et stort basrefleks kabinet.
Lad være med at gå så meget op i -3 og -6dB punkter, det fortæller intet om den bas du kommer til at høre. Det der er vigtigt, er at bassen gør som der bliver sagt, en ting er hvordan frekvensresponsen ser ud, noget andet er hvordan det opfører sig i tidsdomænet. Når det gælder bas, vil jeg til hver en tid være villig til at ofre dybbas og flotte teoretiske afruldninger (som aldrig finder sted i en normal stue) til fordel hvor en hurtig og nuanceret gengivelse.
Edit: Kan se, jeg ikke fik læst langt nok, du har truffet din beslutning - fair nok, lukket kabinetter går man aldrig helt galt i byen med. At afstemme et bassrefleks kabinet ordentligt, kræver også at man har adgang til måleudstyr, dog man kan med relativt hurtige og simple målinger, se om det opfører sig som tiltænkt, så det kræver altså ikke det helt dyre udstyr.
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Jeg har aldrig været ude for at en bassrefleks afstemning resulterede i et større kabinet end jeg ville lave et tilsvarende lukket.
Jeg tror du skal prøve at sænke volumen og portfrekvensen. Det giver som regel en bedre transient gengivelse end et stort basrefleks kabinet.
Lad være med at gå så meget op i -3 og -6dB punkter, det fortæller intet om den bas du kommer til at høre. Det der er vigtigt, er at bassen gør som der bliver sagt, en ting er hvordan frekvensresponsen ser ud, noget andet er hvordan det opfører sig i tidsdomænet. Når det gælder bas, vil jeg til hver en tid være villig til at ofre dybbas og flotte teoretiske afruldninger (som aldrig finder sted i en normal stue) til fordel hvor en hurtig og nuanceret gengivelse.
Edit: Kan se, jeg ikke fik læst langt nok, du har truffet din beslutning - fair nok, lukket kabinetter går man aldrig helt galt i byen med. At afstemme et bassrefleks kabinet ordentligt, kræver også at man har adgang til måleudstyr, dog man kan med relativt hurtige og simple målinger, se om det opfører sig som tiltænkt, så det kræver altså ikke det helt dyre udstyr.
|
|
|
Jeg må tilstå at jeg overvejer en akustisk ventil, men tror jeg ikke tør prøve basrefleks, da jeg er meget glad for den meget faste og tørre bas. Problemet ifølge mit simuleringsprogram er at porten enten bliver tynd med høj luft hastighed eller meget lang. Samtidig så som du skriver, så går man ikke helt galt i byen med et trykkammer. Ellers mange tak for input.
|
| Til top |
|
| |