| Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej ..
jeg er ved at bygge mig en effektforstærker .. men jeg er lidt usikker på om jeg har lytter nok .. hvad vil i anbefale ..
den bliver bygget med groundsound moduler http://groundsound.com/pa3cc.php . købte en pakke ved ham men lytbank på 37400 uf .. er det nok . trafo er .. 2x45v 500va
der komme en effektforstærker pr side.. på sigt 4 måske 5 moduler pr side .. da jeg vil køre aktivt
hver højtaler kommer til at bestå af .. 4 måske 8 ..15" bas .. 1x12 lav mellem tone .. 1x 6" høt mellem tone .. og en diskant
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 2 tommelfingerreglerjeg normalt går efter 1. 10.000 µF pr Amp på trafo (I dit tilfælde 500 W/90 V = 55.000 µF) 2. så mange lytter på man synes man har plads til og råd til  De 37400 µF du har fået med lyder fint, men ikke overdrevet.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har tænkt påat købe extra .. 24 stk 10,000uf.. men hvis dem jeg har var nok og jeg ikke vil hente noget bedre lyd .. så vil det jo være spild af penge . er der forskel på lytter og kvaliteten .. kan man høre forskel..???
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
IMHO er det en pæn størrelse, hvis det er pr. side. Hvis det er til en fælles forsyning til begge sider, er det IMHO nok lige i underkanten. Det vil spille - ingen problemer dér. Men det kommer også an på, hvor højt du vil spille og hvor effektive og "tunge" dine højttalere er at trække.
En trafo og en lytbank pr. side er IMHO den bedste løsning.
Du må gerne slutte alle modulerne i en side til den samme forsyning, men hvis det skal være "creme de la creme", skal hvert modul have sin egen trafo og lytbank ( = forsyning).
Men til at blive klogere på, er det helt fint. Den kan jo altid bruges i dit projekt, uanset hvordan du vælger at sætte tingene sammen.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
der kommer en trafo pr side .. samt en lytbank .. kabinetterne bliver bygge store nok tilat jeg kan komme en extra trafo og lyt bank i.
fik et tilbud på 24 stk 10,000 uf 100 v til 800kr .. det kan vel ikke gå helt galt .... vil ikke spille vildt højt .. 95 db pr 3 meter afstand hvor enheder har har en følsomhed på 88 db..
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis økonomien er iorden, så køb dem. Så har du chancen for at eksperimentere.
Jeg står fast på min oprindelige mening: Størrelsen på lytbanken er god nok.
Ang. lydforskelle i elektrolytter: Der kan godt være forskel, men det er ikke sikkert, at det lige er selve elektrolytterne, der gør forskellen. Det kan være et samspil mellem komponenterne omkring lytterne (inkl. den tilkoblede elektronik), der resulterer i ringning - og måske i meget sjældne tilfælde selvsving i effektforstærkeren. Begge dele vil have indflydelse på effektforstærkens evne til at afgive et korrekt signal. Jeg - og andre - anbefaler lytter med lav ESL og ESR.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
så må jeg hvis heller købe dem. kan altid sælge dem igen
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Size matters. Hellere købe 4 eller 8 ordentlige på 10.000 end de mængder du har gang i. Fødekæden for strømmen starter i øvrigt med close-up lytterne - det med stor sikkerhed de mest fesne små close-up jeg har set til 400 W. Der ville jeg lægge nogle penge og skifte dem. Lytter er i mine ører ikke så meget kapacitet som ripple strøm og lav tan faktor. Disse to er proportional med mængden af dine lytters indmad. Derfor kommer jeg med det forslag at du hælder lytter i efter vægt. Mest til klasse A mindre til AB (1-1.5 kg per 500 W) og mindre til klasse D. Musik er ikke kontinuerlig lyd derfor er ripple spændingen ligegyldigt bare den er under 1-2V - det er den med 4700 µF ved almindelig forstærkerspænding. Hvad der derimod ikke er i de små lytter er strøm når der er brug for den og med en slewrate der følger musikken. Epcos, Rifa, Sprague, BHC og alt mulig andet der har lavet rigtige dåser til rigtige forstærkere er min anbefaling. Du kan opnå det samme med de mindre lytter, men den samme ripple strøm kræver mange lytter - men vægten er en temmelig sikker målestok, hvis du går i gang med at kigge i datablade.
Men få lige kigget på de close-up lytter de ser alt for små ud i min verden.
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så holder jeg med boholm angående afkobling - det betyder noget.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er nichicon kondensatorer siger det jer noget som helst
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
det er nichicon kondensatorer siger det jer noget som helst
|
|
|
Hvis de er sorte med "gold"streg ned ad siden ved minus, så synes jeg det er nogle af de bedst lydende
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender dem godt. De er med samme konstruktion som alle de andre. 1,5 kg af dem så er du kørende, men om det er 40.000 eller 400.000 er mindre vigtigt. Ved godt det lyder åndssvagt eftersom alle opgiver deres lytbanker i farad, men det er andre egenskaber der vigtige for at have god gengivelse af et dynamisk signal. Til rolig dc spænding på ville jeg til hver en tid vælge en flok små lytter med stor kapacitet for at få en lav ripplespænding, men til at mærke en stortromme blæse ud af væggen mellem højttalerne ville jeg vælge blandt øldåserne, men kunne klare mig med 40.000 µF samlet. 80.000 µF hvis bølgerne går højt og pengene sidder løst.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
oki kan spørge på en anden måde .. dur de eller dur de ikke .. gider ikke bruge penge på noget som er halv godt ..
de skal virke også om 10 år ..
jeg har nogle lytter i forvejen af samme mærke men de er sorte med "gold"streg ned ad siden ved minus..
har ingen data på dem på billedet .. ham vil sælge 24 stk . for 800 kr .. men gider ikke give 800 ,.. hvis det kun er 50 procent kvalitet
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså de er i min verden 50% hvis du hører rytmisk musik for fuld skrald. Vokal musik ved lavere styrke har muligvis godt af de ekstra µF der medfører lavere ripple spænding.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg høre en del gammel musik ..
jeg er helt vel med instrumental musik.. hvor der virkelig er gang i trommer og det hele .. og det skal ikke være sådan at mine forstærker skal stå og vente på strøm nok til at få smæk frem i mine højtaler
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo sjovt at en lyt med "sort og guldstreg" kan have sådan e appeal på folk Det kan sagtens være en ganske god industrilyt som er feks blå og sælges som andet til halv pris
Du skal bruge "high-ripple" lytter, og med lang levetid ved høj temperatur, så holder de
Et enkelt par 47.000uf ville sagtens kunne fungere fint Men et par monteret tæt ved brokobling, og et ekstra par tæt ved forstærker print, og så vil 33.000uf lytter også fungere
Jeg ville se på BC(Philips), FT(Tausche), RIFA Alle sammen lytter som fås med skrueterminal Skal det være til lodning dur bedst med en lille "gaffel" loddeflig De andre små lytter er pressfit lytter beregnet til print montage
|
| Til top |
|
| |

Dobbeltprofil, Heltny
|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev det med sort/"guldstreg" for at kunne kende dem. Det var ikke dem han viste som jeg heller ikke mener er nær så gode. musicus Hvor ligger fejlen i Appeal mht den type lyt ? Ingen andre ser sådan ud og hedder nichicon samtidig uden at være præcis den lyt  Jeg kan så skrive > Sjovt som BC(Philips) FT(Tausche) og RIFA kan have sådan en Appeal på folk  Mit gæt er PT at du faktisk ikke kender den nichicon lyt
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
syntes der er mange der roser rifa så meget her inde .. er de virkelige så gode som folk gør dem til .. eller er det bare fordi de ser store ud ???
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2009 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt hvis ikke sætter overliggeren højere end de Nichicon - hvad så med at købe dem fra ny - til det halve hos Neuhold__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |