Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 02:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Fostex FE108Ez kabinet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Håber på lidt hjælp til et kabinet til denne enhed, Fostex FE 108 EZ

http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe1 08ez.pdf

Efter at have set anmeldesen af "Gemme Audio Vivace" her på h4a, og som bruger denne enhed, er jeg blevet lidt lun på denne enhed (og har bestilt et sæt). På Fostex's egen side har de et kabinetforslag som man må formode at passe til denne enhed

http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/rec om_enclose/108ez_encl.pdf

Sp1  Nr 12 - 20, skal de skæres skrå så det bliver er jævn runding ?

Sp2  Nr 21 - 26, er det bare afstivnings sprosser på højkant, og skal de, især nr 21 spidses i starten af luftstrømmen så de ikke laver turbulens ?

Sp3  De "Sound Absorbents", er de noget specielt, jeg gætter på at jeg ikke kan bruge acustilux som vil fylde hele hullet/luftpasagen

Sp4  Jeg regner med at det er 15 mm spån/mdf der skal bruges, det fremgår ikke, ligesom dybde målet på 445mm er hvad ??? Og dybdemålet på 440 går jeg udfra er en extra afstivnings bagside som behøves ?

De skal spille i en udestue på ca 20 kvm, med en rør Fatboy på 2*8 W, så hvis i har andre kabinet forslag eller andet indput, så siger jeg tak

Mvh Tom

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej James.

Jeg har set en site hvor vedkommende byggede nøjagtig de samme kasser som du gerne vil bygge, og han har gjort det som nu tegningerne viser altså ingen korrektion af enderne på 12-20.
De næste 2 spørgsmål kan jeg desværre ikke besvare.
Efter tegningerne skal det være 15 mm.: (200-170):2= 15. er det ikke sådan man regner, især i solskinsvejr? hehe. men 15 mm, det har jeg ikke kunnet finde, så jeg har brugt 16 mm og 19 mm på yder siderne, det fungerer udmærket, bare målene passer der hvor de SKAL passe.
Jeg har sitet på min computer, hvad den hedder eller hvor den er , kunne jeg desværre ikke finde ud af, når jeg spotter den, skal jeg nok lægge den frem, men det tage jo nok tid, når man har 2-300 sites man skal køre igennem visende ting kun om højttalere.
Det kan være at den kommer frem i 'memorien' og så farer man til computeren for, at finde ud af at den er slettet, men jeg håber det bedste.
Jeg har selv bygget nogle kasser efter tegninger fra Fostex, og de fungerer meget godt. Både 4" og 5" med forskellige kasser, den ene kun bagladet horn og den anden med bagladet horn+basrefleks. De lyder meget meget godt på hver deres måde.
Har i forvejen Jealvox Sound Monitors, men de ryger væk til fordel for de andre. De andre spiller meget bedre end de kæmpe kasser, efter min mening, der er endre der har en anden mening,men dem om det.
Mvh.
Jens.
Til top Vis angute's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angute

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Har du fundet den side, så ville jeg blive glad. Men uanset så bliver det Fostex eget kabinetforslag jeg laver, ihvertfald til at starte med, for nu har jeg set en del forskellige forslag.

Jeg vil poste nogle billeder imorgen når jeg får fri, de ligger som PDF så de skal først printes, så scannes og så en tur igennem Imageshack, håber jeg når det imorgen, ellers søndag.

Mvh   Tom

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 24 Juli 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

James Rabundus skrev:
Jeg vil poste nogle billeder imorgen når jeg får fri, de ligger som PDF så de skal først printes, så scannes og så en tur
igennem Imageshack, håber jeg når det imorgen, ellers søndag.

Hvad med "print screen" -> ctrl+v i Paint -> jpg-fil. Er det ikke nemmere?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Nå, langt omlænge fandt jeg siden.:her er den så
Begynd med oppe på første linie efter 'Home' med FE208ES-p.1, så kan du bare tage dem derfra første side, for link til næste side virker ikke hos mig, det kan være de virker hos andre.
Den er godtnok beregnet til en større enhed, men fremgangsmåden og selve kassen er magen til, bare større.
Ham her har rundet enderne af, en anden som jeg ikke kan finde, havde slet ikke gjort det, så hvor meget det betyder, ved jeg ikke.
Der er mange andre sjove ting til inspiration til nye DIY.
Held og lykke.
Mvh.
Jens.
Jeg kan lige poste flere links ind.:
her

og her

og her

og denne

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juli 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

angute, det var et fedt link, jeg har næsten fortrudt at jeg ikke startede med 208 istedet for 108, men kabinetterne er næsten ens, så det er vel bare at gå igang !!!

Her er Fostex eget forslag til 108EZ

Men der er jo mange andre forslag, dette er også Fostex's eget forslag, men med port i siden.

Og så er der Buschhorn

Og et (måske) spændende Hiro horn (nogen der ved om det er værd at satse på ?)

Og et Frugelhorn, http://www.frugal-horn.com/Frugel-Horn.html

Men som sagt, så bliver det nok det første

Mvh  

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Juli 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Det eneste horn der præsterer et ordentligt mundingsareal er Frugelhornet. Det ville jeg da satse på. De andre har meget små mundinger, det giver
ulinearitet omkring afskæringsfrekvensen, vil jeg tro. Men man kan jo høre dem i DK hos andre der har lavet dem inden man går i gang.

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juli 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Det eneste horn der præsterer et ordentligt mundingsareal er Frugelhornet. Det ville jeg da satse på. De andre har meget små mundinger, det giver
ulinearitet omkring afskæringsfrekvensen, vil jeg tro. Men man kan jo høre dem i DK hos andre der har lavet dem inden man går i gang.

Ja det ville da være dejligt at høre dem først, men jeg kender ingen der ejer en eneste af dem, ej heller en evt forhandler. (En evt henvisning ville være dejligt)

Min ide med at bygge fostex eget forslag var at jeg ikke tror de vil ødelægge deres eget renome med en henvisning til noget der ikke er optimalt ! Men dermed ikke sagt at andre konstruktører ikke kan være mere dygtige/heldige, men som sagt kender jeg ingen af de forskellige designs, så det er vel en slags halvgardering !!!

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej Tom.

Smut du bare til midtjylland, så skal du nok høre mine horn, både Jealvox, CT 164 og så de hybridkasser fra Fostex.

Jeg er for det meste hjemme og roder med nogle andre projekter (Spiralhorn og Hedlund horn).

Det var meningen jeg skulle have lavet de spiralhorn for nogen tid siden, men da jeg fik øje på de hybridkasser, ja så skulle de lige prøves først.

Det er meget bekosteligt at få fat i nye fabriksproducerede hornhøjttalere, da det nok er lidt svært at bygge dem på en rationel måde, da der er mange dele til dem, det er jo ikke bare 'kasser'!!

Jeg tror ikke du vil blive skuffet over de kasser du skal til at bygge, indtil nu har de, jeg har lavet kun givet positive resultater for mig.
Så bare tage fat!!!

Du kan også kigge
her

Mvh.
Jens.

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Ja det ku være hyggeligt men jeg har lidt travlt for tiden og det optager en hel dag så hvis jeg må lade den stå lidt åben, men jeg giver dig lige en pm. 

jazzman skrev:

Hej jazzman, det må du lige forklare lidt nærmere, please

Til andre, nu eller senere, der mangler inspiration, så kommer lige AIKO (til Fostex FE108 EZ)

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

et for lille mundingsareal gør frekvenskurven til et vildt uroligt bjerglandskab omkring afskæringsfrekvensen, altså den frekvens hvor hornet ikke
længere forstærker bassen. Og kravene til mundingsareal er ganske store, hvis vi taler 60Hz fra et horn.

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hey Jazz

Ja, jeg ved godt at skal det dybt ved højt tryk bliver det gigantiske kasser, men...........

Ved en given kabinet størelse, i det mindste dem jeg har vist, går "tragten Langsomt" til noget større, som noget svagt konisk, hvis man vil ha en stor åbning, og stadig i et "lille"  kabinet skal vinklen på tragten være meget større.

Hvis man foldede hornet ud i en lige linje ville de første måske have en åbningsvinkel på 10-20 grader, mens du mener at en vinkel på måske 25-40 er optimalt (alle grader er bare gættet), men hvis større vinkel var lig større linæritet, så kunne enheden sidde for enden af kabinettet, og der er vel ikke noget "horn" i 180 grader (front på alm kabinet).

Det kan godt være jeg har misforstået noget, men transmisionsline, hvor tragten er negativ, giver også tilskud i bassen.

Mvh   Tom

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 Juli 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

fidusen i frugelhornet er, at det i lighed med nogen af de gamle Klipsch horn udnytter væg/gulv til at blive en fortsættelse af horntragten. Det er rigtig smart, når nu mundingsarealet gerne skulle være stort.

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Følger lige med her...

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

MRGM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juli 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Også mig.... selvom mine FX120'ere gør det rigtigt godt i deres små bas-reflex kasser.

Phonar - Credo Primus m. Mundorf Silver/Oil+M-resist.
+ tilbehør fra DH-Labs, PS Audio, Solid Tech osv.
Til top Vis MRGM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRGM

angute
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er sådan noget lignende som 'Jazzman' mener.:demher.

Eller er de lidt for store? - Til vores stue, duer de ikke, selvom det kunne være sjovt med en lytter.

Bare klik på de andre navne, de har mange sjove ting.

Mvh.
Jens.

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

I får lige et par billeder, nu hvor de har kørt et stykke tid, og må vel siges at være tilspillede, og de har da godt nok overrasket mig positivt, jeg havde da godtnok ikke regnet med så meget bas, yderst positivt. (Som i kan se er de "bare" malet med rulle, og filten omkring enheden er skåret lidt groft af)

Men, for der er et men, der er en spids diskant som jeg gerne vil have hjælp til at få dæmpet, men det må komme i et andet indlæg her på H4A. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=78087&P N=1&TPN=1

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Det undrer mig at du har lavet baflerne cirkelformede. Det betyder at ved en frekvens sv.t. 1/2 bølgelængde = diameter vil
niveauet springe kraftigt op, med en del ripple på frekvensgangen. Er det meningen?

Du er modig med laksefarven - var det partneren der bestemte den?

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hej jazzman. Jeg kan ikke lige finde stedet (www) hvor jeg fandt målene på baflen, ø 305mm, men det var for at kompencere for baffelsteppet, jeg håber da ikke at det var en forkert beslutning !

"Det betyder at ved en frekvens sv.t. 1/2 bølgelængde = diameter vil niveauet springe kraftigt op, med en del ripple på frekvensgangen"   Forklar mig lige hvad det betyder med en diameter på 305mm. Det skal vel ikke være meningen at jeg skal skære dem tilbage, de tog noget tid at lave ?

Farven, HaHa, de blev "vinrøde", en bøtte der ellers aldrig ville blive brugt, så valget er MIT

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 20 Oktober 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

her er en forklaring, dog på udenlandsk.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes