| Forfatter |
|
exchange Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg er begyndt at blive lidt forelsket i mine cerwin-vega V10F højtalere. Men de har altså en diskant der skriger. Det er som om,
at der er langt fra diskanten til resten af lyden:)
Jeg har så i tankerne at skifte papat i højtalerne  ej kan det lae sig gøre at skifte diskanterne? Er der en der kann
anbefale nogle gode enheder? Hvor store skal de være dem jeg skal bruge? Hvordan finder jeg ud af det??
Jeg takker på forhånd:) __________________ Hilsen exchange
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der !
prøv at skifte den kondensator ud der er til diskandten til en bedre
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
hej der !
prøv at skifte den kondensator ud der er til diskandten til en bedre |
|
|
Det hjælper ikke meget på de billige skrigskrål diskanter, desværre
|
| Til top |
|
| |
exchange Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øv altså. Men hvilken kodensator har du i tankerne? Har du et liink samt pris?
Er der ellers nogle diskanter i kan anbefale til sådan en højtaler??
Takker på forhånd
__________________ Hilsen exchange
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
exchange skrev:
Hejsa
Jeg er begyndt at blive lidt forelsket i mine cerwin-vega V10F højtalere. Men de har altså en diskant der skriger. Det er som om, at der er langt fra diskanten til resten af lyden:)
Jeg har så i tankerne at skifte papat i højtalerne ej kan det lae sig gøre at skifte diskanterne? Er der en der kann anbefale nogle gode enheder? Hvor store skal de være dem jeg skal bruge? Hvordan finder jeg ud af det??
Jeg takker på forhånd:) |
|
|
Nu er det ikke de dyreste højttalere... , men de har (på papiret) en følsomhed på 95dB/m for 1W, så du skal finde en diskant der har samme følsomhed.
Det kan man sagtens, der er ganske mange at vælge i mellem, men hvor mange penge vil du bruge? Det bliver staks sværere at få den til at spille pænt sammen med resten... Mit bedste råd er nok at spare sammen til en højttaler med en ordentlig diskant...
Hilsen
Thomas
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
exchange skrev:
Øv altså. Men hvilken kodensator har du i tankerne? Har du et liink samt pris?
Er der ellers nogle diskanter i kan anbefale til sådan en højtaler??
Takker på forhånd |
|
|
du kan da prøve at skifte dem ud med den her Audyn Cap 5% de er ikke så dyre, der noget anet du kan prøve er at sætte en støre modstand i isteden for den der er i frvejen, så dæmper du diskandten en smule, det kan være den spille en anelse for højt til resten af systemet.
du kan købe delene her http://www.danskaudioteknik.dk/ det er da et for søg vær da det ikke koster en hergård, men lyt dig frem med udskiftningen af modstandene, det kan tage lidt tid af fine den rigtige
|
| Til top |
|
| |
exchange Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også tænkt på det med en nu højtaler, men jeg kan ikke finde en der kan det samme som demm jeg har nu. Den basfyldige/store lyd. Den har bare den dårlige diskant der, men ellers kan jeg rigtig godt lide den højtaler. Kan du anbefale nogen højtaler med samme bas/ store lyd? Den står på techno, en også på pop musik. faktisk allround. Men stadig den store bas/ lyd:)
Takker :D
ps. På hvilken måde er det svært at få dem til at spille sammen med de andre enhedder?? Handler det om delefilteret? __________________ Hilsen exchange
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
exchange skrev:
|
Jeg har også tænkt på det med en nu højtaler, men jeg kan ikke finde en der kan det samme som demm jeg har nu. Den basfyldige/store lyd. Den har bare den dårlige diskant der, men ellers kan jeg rigtig godt lide den højtaler. Kan du anbefale nogen højtaler med samme bas/ store lyd? Den står på techno, en også på pop musik. faktisk allround. Men stadig den store bas/ lyd:)
Takker :D
ps. På hvilken måde er det svært at få dem til at spille sammen med de andre enhedder?? Handler det om delefilteret?
|
|
|
Jep - det er delefilteret jeg tænker på - det er lavet til den diskant der sidder i, så når man "bare" dumper en ny i, så er det ikke sikkert at det er en optimal løsning...
Det "rigtige" er selvfølgeligt at lave et helt nyt filter, men det er lidt overkill til det her Mit råd må være, at finde en der har ca. samme følsomhed (db/m) og ca. samme impedans (lad os sige 8Ohm) og så prøve - hvis den spiller for højt laver man et dæmpeled med 2 modstande: http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/LPad/
Men igen - se om du ikke kan finde nogen andre - evt. en brugt CW?
|
| Til top |
|
| |
exchange Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm. så tror jeg da bare, at jeg finder nogle nye højtallere. Jeg aner bare ikke hvad jeg skal gå i krig med. Jeg synes ikke at de lydder sådan helt godt dem de har i hifiklubben. Men hvor skal man ellers finde højtalere? Jeg vil helst lytte først:D
Takker:D
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 31 Juli 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke sikkert det er diskanten som sådan Det kan sagten være forårsaget af delefilteret Ikke sjældent med en skrigende diskant Men bestemt intet med komponent kvaliteten at gøre Prøv evt blot med noget mere dæmpning af diskanten  Evt forsøg at få målt på højtaleren Det vil afsløre om der er peaks eller andet Jeg er ret sikker på at den burde kunne spille fornuftigt Forresten, hvor højt spiller du når diskanten "skriger", eller forvrænger ?
|
| Til top |
|
| |
exchange Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg behøver ikke at spille højt. Der skal mere til end alm. tale:) Hvordan dæmper jeg diskanten?? Hvordan mener du med
målet højtaleren??
Takker:)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 02 August 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ud fra dine spørgsmål kan jeg fornemme at det måske ikke er så nemt Du kunne også overveje en equaliser, så du kan lave den lyd du ønsker  PA equaliser fås billigt
|
| Til top |
|
| |
exchange Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
ej så tror jeg da bare, at jeg tager i hifiklubben og lytter:)
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 03 August 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med dig.
Jeg har lige lavet en hurtig søgen på google.dk "tweeter 97db/m" og der kommer bla. Fountek JP3.0 på som er en bånd diskant. Desværre skal du
have målt hvor mange ohm din nuværende diskant er på, før du vi kunne udskifte den.
Hvis jeg var dig ville jeg købe et sæt Dali 18 MK2 istedet. Du vil helt sikkert få mere ud af det og prisen for et par dali 18 er ca. den samme som 2
nye diskanter. (Du burde kunne finde et par på dba.dk til omkring 1200 - 2000kr) Så spar pengene, sælg dine CW og køb et par Dali 18 MK2. De har
rigtig god lyd til pengene.
|
| Til top |
|
| |
exchange Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|