| Forfatter |
|
lpnielsen Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er ved at lave mig et tv-møbel ala Frislev/Clic som så mange andre. Jeg er nået så langt, at jeg har bestilt udskæringerne mv. hos en snedker - skal gerne få det mandag. Så skal det males, laves låger og samles. Jeg har allerede købt maling ind til at skulle rulle det på. Men jeg er stadig lidt spændt på om det nu kommer til at blive rimelig pænt, eller dvs. det tror jeg nok det gør. Men jeg tænkte om der er nogen, som har erfaring med spraymaling på dåse? Bliver det pænt, pænere end at påføre maling med rulle?
Jeg har kigget på det her http://dk.plasti-kote.co.uk/Home - og ja de reklamere da fint for det. Og jeg kan se at dåserne kan købes for kr. 40 stk på nettet, så det er ihvertfald ikke dyrt. Men er der nogen som kender til det, og vil mene, at det vil blive bedre med det ene eller det andet.
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken slags maling havde du tænkt dig at rulle med?
Under alle omstændigheder så skal det du maler på være helt jævnt og glat. Selv små ujævnheder bliver ret synlige. Du burde også overvee at grunde og huske mellemslibning og evt grunde igen.
Mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
lpnielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg glemte nok lige for god ordens skyld at nævne et er MDF, men det havde i nok gættet. Jeg har købt grunder, så det skal jeg gøre efterfulgt af en lille slibning, så en pårulning, tørring, let slibning igen, og endnu et pårullet lag. Det var hvad jeg blev anbefalet hos farvehandlen.
Men det ser jo så satans smart ud med sådan en spraydåse, ved bare ikke om det er noget som dur!?
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfarring med spraymaling er at det kan være tricky. Forlidt maling og så bliver det "nopret" og så skal man slibe en hel del og lidt for meget så løber det meget nemt. Men rammer man et sted midt i mellem bliver det ganske ok. Er der egentlig tale om mat eller blank maling? __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
lpnielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er glans 40
|
| Til top |
|
| |
gurup Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har lige lavet nye fødder til mine HT i kraftigt 30mm tykt MDF , jeg har købt billigt mat sort spraymaling i Harald N----- , og jeg syntes det går godt på fladerne men ende fibrene tager og suger så meget at det kan være nødvendigt at spartle dem eller give dem godt med grunder først , jeg brugte ikke grunder  kun mat lak og de har vist fået 12 lag nu (med mellem slipninger) , endelig er de ok pæne nu (på kanterne).  MVH
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 07 August 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det en hi fi side eller en maler behandlingsside 
jeg skal gerne beskrive hvordan i får det bedste resultat ud af mdf plade men det må blive i morgen.ups nok nærmere mandag.
carsten
|
| Til top |
|
| |
lpnielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu da CARS10 ikke vil dele sine superior erfaringer. Er der andre der har nogle gode erfaringer med det - eller skal jeg bare holde mig til min pårulning af maling? Jeg starter nok mandag nemlig.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpnielsen
jeg vil ikke anbefale dig at brug spray på dåse til dit projekt.for det første er det p***e giftigt så det kræver udsugning og det har du sikkert ikke kunne jeg forestille mig.for det andet tror jeg ikke du vil kunne styre det mht.at påføre et ensartet lag og undgå løbere.hvis du går efter den hilt glatte overflade ville jeg få det sprøjtemalet.du kan få et tilbud hos et malerfirma eller en autolakerer.
jeg mener nu godt at du vil få en pæn overflade hvis du ruller dem med en godt slidt babyrulle.(hvis den er ny så slib den med sandpapir) behandlinger er: slib mdf let - grunde - mellemslib -3 *lakfarve. husk at tynde lakfarven med ca. 1/4 del vand.lakfarven skal være acryl emalie så det ikke klæber.vent to uger med at stille noget på det.håber det giver mening.
carsten
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har spraymalet noget så nørdet som mine 30+ urtepotteskjulere. De var i forskellige farver og glansgrader. Resultatet
er egentligt blevet ret godt - specielt på de matte overflader hvor malingen har nemmest ved at bide sig fast.
Det er ikke så svært:
Slibe, grunde, slibe, grunde, slibe, male, slibe, male, slibe, male, ...
Købt noget fint sandpapir, P360+ og sørg for at der er vindstille når du arbejder.
Resultater bliver selvfølgelig ikke perfekt, men det gør rullen bestemt heller ikke.
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gode erfaringer med at spraymale, men det er dog primært metal emner jeg har malet.
Det kræver dog lidt håndelag og god tålmodighed, da det skal tørre mange gange og man ikke må påføre for meget ad gangen.
Typisk tror man lige man kan slippe af sted med et lidt tykkere lag, men i stedet kommer man til at slipe rigtig meget...
Personligt ville jeg spraymale, men jeg har også prøvet det før. Desuden har jeg ingen erfaring med at skulle lave nærligt perfekte overflader med rulle.
Spraymaling skal forgå udendørs...
|
| Til top |
|
| |
lpnielsen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm i gør det ikke rigtigt nemmere  Men godt med nogle indspark alligevel. Hvilken spraymaling specifikt ville i anbefale? Og hvor meget bruger man ? Jeg tror jeg har ca. 10-12 m2 overflade? LPN
|
| Til top |
|
| |
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 08 August 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
At spraymale er svært, hvis man ikke er erfaren. Jeg har både sprøjtemalet og spraymalet en del på det Ufagmæssige plan (biler motorcykler cykler knallerter køkkenlåger pl.spillere osv.) min pointe er at om du spraymaler eller ruller malingen på, kommer du til at slibe ved begge metoder. Så selvom det ser billigt ud med spraymaling, ender det alligevel med at koste det samme, for der går en masse maling til spilde ved spraymaling. Jeg ville personligt vælge at rulle det på hvis jeg var dig, og så er det jo ikke giftigt som carsten så rigtigt siger.
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. at starte med en enkelt flaske grunder og maling og så prøve på et stykke materiale du har i overskud. Så kan du
vurdere om det bliver godt nok og lære teknikken.
Jeg købte mit i Biltema og det holder fint.
|
| Til top |
|
| |
a.h.n Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har dårlige erfaringer med at spraymale MDF-plade, jeg grundede og malede en hattehylde til min søns bil, og resultatet blev rigtig godt, men.........efter et stykke tid begyndte malingen at revne.
Om det så er fordi der er store temperaturudsving i en bil, eller om det er grunderen og malingen der er forkert til det formål, ved jeg ikke.
Men mindes at have læst et indlæg her på HIFI4ALL, hvor der blev brug en speciel grunder til MDF-plade, og så vidt jeg husker kunne dette ikke købes som spray, og det læste jeg først efter at hattehylden var grundet og malet, ØV ØV ØV.
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spraymalingen fra Biltema kan i hvert fald ikke tåle frost. Malingen var helt skallet af efter en potte havde stået ude om
vinteren. Men de klarer fint at stå i direkte sol.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
a.h.n
det kan skyldes du har grundet mdf pladen med vandig grunder og så gælder reglen:aldrig olie på vand men gerne vand på olie.det er lidt det samme som hvis man skal male sit sommerhus og ikke ved hvad det er malet med sidst.brug altid vandig træbeskyttelse.håber det giver mening.
carsten
|
| Til top |
|
| |
a.h.n Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 14 August 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10
Jeg brugte spraygrunder og spraymaling fra Würth, nu er dåserne godtnok smidt væk men tror ikke at det var vandbaseret, det stank fælt da jeg sprøjtede hattehylden.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 August 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja.så ved jeg ikke hvad det kunne være.måske er pladen ikke slebet og afrenset godt nok inden du sprøjtede dem.
carsten
|
| Til top |
|
| |